Onderzoek uitgevoerd door een van de meest vooraanstaande gedragspsychologen in Europa heeft uitgewezen dat er in het bedrijfsleven veel waarde wordt gehecht aan de grootte van marketing- en presentatiemateriaal en dat afdrukken op A3-formaat bedrijven een concurrentievoordeel kunnen bieden. Dit onderzoek valt samen met een grote Europese reclamecampagne van Brother International waarin het assortiment compacte A3 inkjetprinters onder de aandacht van zakelijke gebruikers gebracht gaat wordt.
Het onderzoek is uitgevoerd door Professor Richard Wiseman, een internationaal gerenommeerde psycholoog en auteur van enkele internationale bestsellers. De resultaten van zijn onderzoek geven aan dat in een verkoopsituatie mensen 18% vaker een product of service kopen als er marketingmateriaal op A3-formaat wordt gebruikt – vergeleken met bedrijven die A4-formaat of helemaal niets gebruiken. Het onderzoek wijst verder uit dat bedrijven die visuele verkoopondersteuning van A3-formaat gebruiken 21% succesvoller, 13% professioneler en 12% groter leken dan wanneer ze afdrukken van standaard A4-formaat gebruikten.
Volgens Professor Wiseman suggereren de resultaten van het onderzoek dat mensen binnen enkele seconden een eerste oordeel vellen over een bedrijf, op basis van het getoonde promotionele materiaal. Mogelijk beseffen ze dit niet eens, maar mensen verbinden groter afgedrukt materiaal aan een succesvolle onderneming en daarom zijn ze meer geneigd om met een dergelijk bedrijf zaken te doen. Daarnaast realiseren steeds meer zelfstandige en kleine bedrijven dat het zeer kosteneffectief is om zelf marketingmateriaal en grootformaat afdrukken te maken, zonder hiervoor een externe drukker in te hoeven schakelen.
Brother lanceerde in 2008 ’s werelds eerste compacte A3 all-in-one inkjetprinters. Voor het eerst konden kleine en middelgrote bedrijven op betaalbare wijze A3-afdrukken maken. De reclamecampagne die in Nederland per oktober van start gaat is erop gericht om de Brother A3-printerlijn meer bekendheid te geven en het besef te vergroten dat A3-afdrukken een professionele uitstraling geven aan presentaties, marketingmateriaal, tabellen en tekeningen.