Ict'ers die vinden dat ze een salarisverhoging verdienen, moeten dat weloverwogen aan hun baas vertellen. Enkele suggesties voor werknemers die beslagen ten ijs willen komen tijdens het onderhandelingsgesprek.
Werknemers denken vaak onterecht dat een hoger salaris niet voor ze is weggelegd, stelt Van Winssen. In zijn e-boek 'In 7 stappen naar een hoger salaris' legt hij uit hoe zij de kans op betere arbeidsvoorwaarden kunnen vergroten.
Kom met bewijzen
– Zet op een rij wat je huidige situatie is: dat zijn bijvoorbeeld je bruto salaris, een dertiende maand, een eindejaarsuitkering en bonussen. Bekijk wat je waard bent zodat je kunt laten zien dat je meer zou moeten verdienen. Hou ook in de gaten welke afspraken al in de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) gemaakt zijn.
Neem de tijd
– Maak een afspraak voor het gesprek. Bespreek het salaris dus niet als afsluiter van een andere vergadering, maar neem er apart de tijd voor.
Wacht niet
– Laat je niet afschepen met de jaarlijkse salarisronde of het beoordelingsgesprek. Geef aan dat je nú merkt dat er verschil is tussen jouw beloning en het salaris dat marktconform is. Wacht niet.
Bedenk argumenten
– Bedenk waarom je salarisverhoging verdient. Goede redenen zijn bijvoorbeeld werkzaamheden die je hebt overgenomen van een collega die vertrokken is of het uitbreiden van je doelstellingen. Ook het behalen van goede verkoopcijfers is een goed argument.
Geen dagelijkse kost
– Overschat je gesprekspartner niet. Je leidinggevende heeft vast vaker dan jij dit soort gesprekken gevoerd, maar het is voor hem of haar ook geen dagelijkse kost. Als je met goede argumenten komt, kun je tegenargumenten makkelijker weerleggen.
Oefen
– Oefen het onderhandelingsgesprek van tevoren. Je bent dan meer ontspannen als je tegenover je baas zit.
Bestudeer de cao
– Er kan ook onderhandeld worden als er een cao is. Je kunt bijvoorbeeld bekijken of je in de juiste salarisschaal bent ingedeeld. Ben je nog steeds een junior medewerker?
Je bent geen geldwolf
– Denk niet dat je gezien wordt als geldwolf. Laat zien dat de inhoud van je functie belangrijk voor je is, maar het is logisch dat je een redelijk salaris wilt ontvangen.
Wat is het ergste?
– Bedenk wat het ergste is dat er kan gebeuren, namelijk dat je wensen niet worden ingewilligd. Er is nog nooit iemand ontslagen omdat hij redelijke eisen stelde.
Praktijk bij veel bedrijven: voordat jij bij je manager zit, is er op hoger niveau al lang en breed bepaald wat de loonruimte is, en wie wat gaat krijgen.
Gevolg, je kunt praten wat je wil bij je beoordeling, maar de bedragen staan al lang vast. Immers, als jij meer krijgt, moet je manager ter plekke gaan bedenken wie minder gaat krijgen. Dit zal hij niet doen, anders heeft ‘ie niets meer over voor de laatste gesprekken.
De ergste die ik meegemaakt heb is dat ik de beoordeling (zeer goed) gekregen had, maar de bijbehorende salarisstijging enkele weken later. De eerste keer ben ik hier, jong, naïef en onervaren als ik toen nog was, ingetrapt. De tweede keer niet meer; die beoordeling is, nu ruim 10 jaar later, nog steeds niet getekend (ik heb kort daarna ontslag genomen)
Dus ach, leuke tips, maar in praktijk (althans, bij de (middel-)grote bedrijven waar ik gewerkt heb tot nu toe, staat of valt de groei met je management.
Ik sluit mij aan bij PaVaKe, bij bedrijven vanaf 300 man personeel zal het moeilijk zijn iets te halen net na het opmaken van het budget. Veel makkelijker is het om bij je aanstelling goede voorwaarden te regelen.
Ga solliciteren. Dan kan je vast meer vragen.
@PaVaKe en @Jan van Waard
Herkenbaar, daar gaat dit artikel ook eigenlijk over. Een heel belangrijke factor die in dit artikel voorkomt is ‘Wacht niet’.
Met je beoordeling is er inderdaad al een bepaalde loonruimte, dus dan valt er weinig te halen, het budget is op. Echter een jaarlijkse salarisronde is zand dat in je ogen wordt gestrooid en waardoor velen de optie niet meer zien om tussentijds salarisverhoging te vragen. Dan zit men namelijk opeens niet meer vast aan een bepaald budget. Abre los ojos.
O ja, nog een extra tip: Ga niet dreigen met vertrek en laat je emotie niet meespelen in een gesprek met je manager. Vraag gewoon een realistisch salaris en kijk vooral ook om je heen, dan kan je altijd kiezen of je wel of niet vertrekt.
Het is inderdaad vaak makkelijker om bij je aanstelling goede voorwaarden te regelen, maar meestal zit je langer dan een jaar bij één werkgever. Dus het verbeteren van je vermogen om hierover een gesprek aan te gaan is zeker de moeite waard. Ook heb je hier wat aan als je van baan veranderd, met deze vaardigheden behaal je betere resultaten.
Goed artikel met goede punten, helaas heb ik alles al in de praktijk moeten leren.
In dit artikel wordt er een belangrijke relatie gelegd tussen prestatie, toegevoegde waarde en salaris. Dat moet in balans zijn. Ik merk dat over het al gemeen om meer salaris wordt gevraagd, maar de onderbouwing daarvoor ontbreekt. Voor diegene is dit artikel zeer nuttig.
Zorg dat je beter wordt dan je manager, kun je zijn plek en dito salaris overnemen. succes.
@directeur, ik weet niet waar je directeur bent maar bij de meeste bedrijven moet er eerst een manager weg voordat er een bij kan komen.
Verder: als je beter bent in je huidige uitvoerende rol zegt dat verder nog niets over je functioneren ten opzichte van je huidige manager. Beter worden is dus niet te toetsen omdat de inhoud van het werk te veel verschilt.
En dan nog: veel mensen ambieeren geen management-functie, dit ‘advies’ is dus maar voor een bepaalde groep mensen van toepassing.
Ik begrijp natuurlijk wel dit je een grap maakt maar omdat er echt mensen zijn die zo denken als jij hier aangeeft heb ik toch gemeend te moeten reageren.
Leuk gratis promotiestukje voor het e-book van dhr. Roel van Winssen. Voor de rest weinig waardevolle inhoudelijke tips die kunnen bijdragen aan een werkelijke salarisverhoging.
Voor de rest sluit ik me aan bij PaVaKe.
“Praktijk bij veel bedrijven: voordat jij bij je manager zit, is er op hoger niveau al lang en breed bepaald wat de loonruimte is, en wie wat gaat krijgen.”
Je bent – binnen de meeste bedrijven – gewoon een onkostenpost / corporate assest, waaraan het management maximaal zijn zakken wil blijven vullen.
Goede tips, een aanvulling is om zelf eerst vanuit een Merrit Rating (mogelijke beloning op basis van je relatieve toegevoegde waarde of van andere verdiensten zoals diploma’s) en je economische waarde (schaarse kennis is duurder), je argumenten vast te stellen.
@directeur
Ik mag toch hopen dat een ICT professional al beter in zijn/haar vak is dan zijn/haar manager. Een ICT professional verdient (voor het bedrijf) meer dan de manager. In salaris of loon komt dat echter nog niet altijd tot uitdrukking.
Het lijkt wel of die ene vrouw op de foto de andere op een onzedelijke plaats aanraakt. Zou dat ook met salarisonderhandelingen te maken hebben?