Het lijkt een ogenschijnlijke tegenstelling, want uitbesteden wordt toch vooral ingezet om kosten te verlagen, met vaak als bijkomend effect dat de speed-to-market en vernieuwing eerder afneemt? In veel gevallen klopt dit ook, maar door op een slimme manier verschillende uitbestedingsvormen te combineren en een gedifferentieerde sourcingstrategie op te stellen, kan een ict-organisatie ruimte creëren om meer en sneller te innoveren. In grote lijnen werkt deze aanpak als volgt.
Om meer inzicht te creëren moeten alle diensten allereerst geclassificeerd worden op basis van het portfoliomodel van Ward Et al. (1996). Dit model stelt de ict-organisatie namelijk in staat de diensten onder te verdelen op basis van hun bijdrage aan de primaire bedrijfsdoelstellingen en de mate waarin bedrijfsproces er afhankelijk van zijn voor hun functioneren (illustratie).
– Strategic. Die diensten die kritiek zijn om bestaande concurrentievoordelen te behouden en verder uit te bouwen. Investeringen in dit kwadrant worden aangewend voor vernieuwing die bijdraagt tot het in stand houden of verder uitbouwen van het huidige concurrentievoordeel.
– High Potential. In dit kwadrant zitten diensten die in de meeste gevallen nog geen positieve bijdrage leveren aan het financieel resultaat, maar wel veel potentieel hebben. De diensten in dit kwadrant hebben een hoog risicoprofiel en investeringen dienen als zodanig gemanaged te worden. Focus in dit kwadrant ligt op innovatie en speed-to-market.
– Key Operational. In dit kwadrant zitten de diensten die cruciaal zijn voor het uitvoeren van de huidige operationele activiteiten van de business. De onderliggende systemen stellen de organisatie in staat om de bedrijfsactiviteiten op een effectieve wijze en efficiënte wijze uit te voeren. De focus in dit kwadrant ligt op betrouwbaarheid en beschikbaarheid.
– Support. De toegevoegde waarde in dit kwadrant voor de business bestaat uit het automatiseren van bedrijfsactiviteiten waardoor deze efficiënter uitgevoerd kunnen worden.
De dynamiek tussen met name het kwadrant High Potential aan de ene kant en de kwadranten Key Operational en Support aan de andere kant verschilt. Binnen het kwadrant High Potential is het snel naar de markt brengen van nieuwe functionaliteiten en innovaties de primaire focus. Binnen de kwadranten Key Operational en Support ligt de nadruk meer op betrouwbaarheid en hoge beschikbaarheid.
Vanuit businessperspectief leveren de diensten in het Support-kwadrant de minste toegevoegde waarde en daarom is het de kunst om zoveel mogelijk budget van dit kwadrant over te hevelen naar het kwadrant High Potential (= het innovatiekwadrant). Kortom, werken met standaardoplossingen van marktpartijen en alle bouw- en beheeractiviteiten laten uitvoeren door externe partijen.
Additionele budgettaire ruimte kan vervolgens verkregen worden door ook voor de overige kwadranten een specifieke sourcingstrategie op te stellen. Die kan er op hoofdlijnen zo uit zien.
Budgettaire ruimte (zowel CAPEX als OPEX) kan vrijgespeeld worden door binnen het kwadrant High Potential diensten in te kopen op basis van een cloudmodel. Bijkomend voordeel is dat met clouddiensten het investeringsrisico beperkt kan worden. Niet iedere ict-vernieuwing/innovatie wordt namelijk volwassen (= verschuift naar ander kwadrant). Een andere reden om meer met externe partijen te werken voor diensten in dit kwadrant is de verstoring die de innovatiedynamiek veroorzaakt bij het bouwen en beheren van de systemen in het Key Operational-kwadrant.
Bij het Key Operational-kwadrant kan vervolgens gekeken of delen van de infrastructuurlaag ook uitbesteed kunnen worden, mits ze niet te zeer vervlochten zijn met de applicatielaag. Het minste werk zullen leveranciers hebben in het Strategisch-kwadrant, gezien het belang voor de organisatie kan daar het beste gewerkt worden met inhuur van capaciteit, waar nodig.
De hier geschetste aanpak geeft natuurlijk maar een deel van de puzzel. Het verschil in dynamiek tussen de verschillende kwadranten heeft ook impact op de aansturing, HR-beleid, architectuur en dergelijke. Alleen vanuit een integrale aanpak zal de ict-organisatie in staat zijn om daadwerkelijk nieuwe innovaties en vernieuwingen sneller bij de business te krijgen.
Nog nooit heb ik een uitbestedingsovereenkomst goedkoper zien uitpakken dan eigen personeel. Ja, wel heb ik flexibiliteit en mobiliteit in resources gezien. Ook hebben wij geprofiteerd van ervaringen bij andere klanten. Maar zelf zijn we ongevraagd gepromoveerd tot opleidingsinstituut…
Nederland is mede dankzij outsourcing aan het zakken op de ladder van landen met de beste IT. Landen waarnaar we outsourcen (Pakistan en India) zijn juist aan het stijgen.
Innovatief worden we echter niet door de mensen uit Pakistan en India. In Nederland is er een cultuur waarbij we kritisch zijn. In Pakistan en India durft men geen nee te zeggen, omdat dit niet beleefd is. Ik denk dan ook niet dat de innovativiteit van ICT-organisaties te danken is aan outsourcing. Vanaf 1997 zie ik al ontwikkelingen binnen de IT die nu ineens als innovatief verkocht worden.
@Christian – het ligt eraan, wat je gaat outsourcen. Software ontwikkeling gaat inderdaad vaak de grens over. Maar er zijn zeker ook typische zaken die je kunt uitbesteden, maar die niet zomaar in het buitenalnd terecht komen. Denk hierbij aan het outsourcen van managed infrastructuren (storage, netwerk, back-up, archivering, servers – apart of in combinaties).
Er zijn goede en innovatieve Nederlandse bedrijven die hun sporen op dit vlak verdiend hebben.
Er zijn zelfs innovaties op dit vlak ontwikkeld door een Nederlands bedrijf, welke door grote spelers in de IT wereld wordt erkend als zeer waardevol.
outsourcing specialist Zielemans zegt : bla bla quadrant, bla, innovatie dynamiek, bla, primair focus —-> besteed de zut maar uit, met name de belangrijkste zaken in de organisatie.