Fujitsu Nederland heeft zijn installatie- en reparatiedienst voor kassasystemen uitbesteed aan Torex. Fujitsu blijft wel het aanspreekpunt voor klanten. Negen medewerkers stappen over naar de vestiging van Torex in Leusden. Dat bedrijf beschikt in Nederland over een landelijk onderhoudsnetwerk. Fujitsu verwacht klanten beter van dienst te kunnen zijn door het veldwerk uit te besteden .
Onder leiding van de nieuwe directeur Geo van der Wilk is de organisatie van Fujitsu Nederland aangescherpt. Activiteiten die niet tot de kern van het bedrijf horen worden afgestoten, zoals het ophalen, repareren en uitleveren van kassasystemen, betaalterminals en randapparatuur. Dit veldwerk met installateurs, vindt Van der Wilk beter passen bij een specialist. Overigens benadrukt Fujitsu dat het veldwerk een klein deel is van de pos-(point of sale)-activiteiten. Fujitsu is verantwoordelijk voor de contracten en blijft via de servicedesk het eerste aanspreekpunt voor klanten.
Volgens een zegsvrouw van Torex is het veldwerk een kerncompetentie en voert het bedrijf al langer diensten uit voor derden. ‘Door het werk bij Torex onder te brengen, profiteert Fujitsu van onze expertise en van schaalvoordelen', meldt ze. Het contract met Fujitsu geldt alleen voor Nederland. De woordvoerster weet niet of er nog plannen zijn om ook in andere landen soortgelijke uitbestedingscontracten te sluiten.
Opvallend is dat het Britse Torex en het Japanse Fujitsu ook elkaars concurrenten zijn. Ook Torex levert kassasystemen, betaalterminals en randapparatuur aan winkels en benzinestations.