Wervende werkgevers die geen of weinig informatie geven over arbeidsvoorwaarden lopen sollicitanten mis. Dat stelt Bas van de Haterd van Digitaal-Werven, de organisatie die jaarlijks de wervingssites van bedrijven onderzoekt. Ruim een derde van de ondervraagde werkzoekenden zou het ontbreken van arbeidsvoorwaarden in de personeelsadvertentie een reden vinden om niet te solliciteren.
Samen met onderzoeksbureau Multiscope Marktpeiler beoordeelde Digitaal-Werven de wervingssites van 350 Nederlandse bedrijven. Daaruit blijkt dat 46 procent van de websites geen aparte sectie heeft over de arbeidsvoorwaarden.
Een andere belangrijke reden waarom werkzoekenden niet ingaan op een op zich interessante vacature is het ontbreken van informatie over de sollicitatieprocedure. Bijna een kwart van de ondervraagden noemt het melden van die gegevens 'essentieel', maar slechts een 33 procent van de werkgevers biedt die informatie. 'Van de Haterd: 'Het verbeteren van recruitmentsites is dus eigenlijk heel eenvoudig. Bedrijven hoeven alleen maar informatie te bieden die al beschikbaar is.'
Ingehaald
De initiatiefnemer merkte eerder op dat ict-bedrijven op digitaal wervingsgebied zijn ingehaald door werkgevers uit andere sectoren. Zo staat behoort dit jaar geen ict-bedrijf tot de top vijf werkgevers met beste wervingssites. Dat was vorig jaar nog wel het geval: internetbedrijf TamTam stond op de eerste plaats. 'Dat wil niet zeggen dat ict-bedrijven slecht scoren, maar ze zijn wel ingehaald door partijen die tijdens de crisis geïnvesteerd hebben in nieuwe sites', aldus Van de Haterd. 'Dat hebben zij goed gedaan.'
Naast het ontbreken van informatie over arbeidsvoorwaarden en de sollicitatieprocedure noemen werkzoekenden ook het missen van een privacyverklaring als reden om elders te solliciteren.
Al onze onderzoeken laten zien dat werkzoekenden het liefste zeer uitgebreide informatie over werkgevers zien [zowel ondervraagde kandidaten, focus groepen en onderzoek naar gebruiksgemak]. Dit omvat niet alleen de standaard informatie zoals vakantietoeslagrechten en pensioenregelingen, maar ook informatie over bijvoorbeeld de bedrijfscultuur.
Het plaatsen van een vacature moet net zo serieus genomen worden als het plaatsen van een bedrijfsadvertentie. Het binnenhalen van de juiste kandidaten is voor ieder bedrijf cruciaal. Vergeet niet dat de beste kandidaten het lastigst te werven zijn, zeker als ze zelf weten hoe gewild ze zijn. Hou dit in het achterhoofd bij het maken van een wervingssite of bij het plaatsen van vacatures. Uw concurrentie houdt hier in ieder geval wel rekening mee!
IT Job Board
In veel van de eerder gegeven reacties kan ik me vinden. Heel herkenbaar zijn: totaal geen reactie ontvangen n.a.v. je sollicitatie; geen informatie over de procedure en het tijdspad en recruiters die met te weinig hart voor hun vak bezig zijn. Voor eenieder die er de humor van inziet is er een grappig boekje: Belevenissen van een sollicitant. Herkenbaar en vermakelijk!
Verder ben ik het ook eens met Johan. Soms tref je het en ben je aan het goede adres. Met die buro’s blijf ik dan ook in contact.
wie heeft ervaring met ontslagen bij centric? ik wilde gaan solliciteren, maar vernomen dat het een slechte werkgever is zoals slechte omgang met personeel, titanenmanagement en leugens vertellen.
graag verneem ik meer informatie