Hoewel ict in het onderwijs een steeds belangrijkere rol speelt, maken opleiders nog te weinig gebruik van technologie. Dat stelt directeur Toine Maes van Stichting Kennisnet, het expertisecentrum voor ict in het onderwijs. Volgens hem moeten opleiders investeren in ict om van Nederland een kenniseconomie te kunnen maken.
Volgens Kennisnet is het computergebruik door leraren in 2010 met 3 procent gestegen. Met die groei zou het nog tien jaar duren voordat alle docenten ict gebruiken in hun lesprogramma. Dat is te lang, vindt Maes. Bovendien zouden docenten die ict gebruiken dat nog te weinig doen. 'Dat is een gemiste kans', aldus de directeur die meent dat technologie voor een rijkere leeromgeving kan zorgen.
Leerlingen zijn volgens Kennisnet gemotiveerder en leveren betere prestaties als zij tijdens de les gebruik kunnen maken van computers, digitale schoolborden en een snelle internetverbinding. Ook docenten zouden baat hebben bij ict: zij zouden efficiënter kunnen werken en hun beroep aantrekkelijker vinden. Maes is verbaasd over de mate waarin opleiders ict gebruiken. 'Dat het onderwijs hierin achterblijft, is vreemd', stelt hij. 'Juist hier gaat het om informatiedeling en kennisoverdracht.'
Eigen apparatuur
Stichting Kennisnet vindt dat opleiders de komende vijf jaar aan een inhaalslag moeten beginnen. Maes: 'In 2015 moet iedere leerling, student en docent in Nederland toegang hebben tot alle beschikbare leerinformatie.' Als het aan het expertisecentrum ligt, heeft bovendien iedereen eigen apparatuur om de informatie op te vragen en te verwerken.
Hogeschool Fontys liet onlangs weten te onderzoeken of de iPad in het onderwijs kan worden ingezet. De opleider heeft daarom studenten voorzien van die tabletcomputer. De Lentiz Onderwijsgroep uit Vlaardingen gebruikt het apparaat voor leerlingen die een leesachterstand moeten inhalen. Toch zouden veel opleiders nog twijfelen aan de bruikbaarheid van de iPad in het onderwijs. Zo is het volgens sommige docenten moeilijk om op de tablet met tien vingers te typen en ondersteunt het apparaat niet alle bestandstypen.