Heden lanceert brancheorganisatie UNETO-VNI de EnergieWeter voor elektrotechnische apparatuur. De EnergieWeter geeft aan wat de gemiddelde energiekosten op jaarbasis zijn van bijvoorbeeld wasmachines, tv’s en computers.
Dit wordt vanaf vandaag in euro’s aangegeven op de prijskaarten in de winkels. De winkelier helpt de consument op deze manier om een milieubewuste afweging te maken bij de aanschaf van apparatuur. EnergieWeter is een initiatief van de volgende partijen: het ministerie van VROM, Milieu Centraal, de leveranciers en brancheorganisatie UNETO-VNI. Al meer dan 1.400 winkels nemen vanaf vandaag deel aan de EnergieWeter.
De EnergieWeter laat haarscherp zien wat het ene product aan energie verbruikt ten opzichte van het andere. De verschillen kunnen behoorlijk groot zijn. Ter illustratie: de energiezuinigste wasdrogers verbruiken al snel meer dan honderd euro minder aan energie per jaar. Ook bij computers zijn er verschillen. Laptops zijn al gauw enkele tientjes aan energiekosten goedkoper dan desktop computers. Maurice Estourgie, manager Detailhandel van UNETO-VNI: ‘Voor een gemiddeld gezin kan het gebruik van energiezuinige apparatuur al snel zo’n tweehonderd euro op jaarbasis schelen.’
De huidige energielabels op grote huishoudelijke apparaten (witgoed) geven de energiezuinigheid van elektrotechnische apparaten slechts in kWh aan. De EnergieWeter gaat een stap verder en staat vermeld op meer producten. Dankzij dit instrument zien consumenten nu op de prijskaart in de deelnemende winkels en op webshops de verbruikskosten van producten in euro’s en kunnen daarmee bij hun aankoop rekening houden. De EnergieWeter past in het overheidsbeleid dat is gericht op terugdringing van het energiegebruik en de CO2-uitstoot. Vandaar dat het ministerie van VROM het initiatief van brancheorganisatie UNETO-VNI van harte ondersteunt. De EnergieWeter is van toepassing op wasmachines, vaatwassers, wasdrogers, koel- en vriesapparaten, tv’s, desktop computers, laptops en monitors.
Uit recent onderzoek uitgevoerd door Goos Marketing Research blijkt dat er onder consumenten een stevige basis is voor de introductie van de EnergieWeter. Een zeer ruime meerderheid van de Nederlanders geeft aan de EnergieWeter te gaan gebruiken bij de afweging een apparaat aan te schaffen. De Nederlander geeft bovendien te kennen bij een vervangingsaankoop het energieverbruik en de energiekosten zwaar te zullen laten meewegen. Zo is bijna iedereen bereid om bijvoorbeeld voor een duurdere, maar energiezuinigere koelkast te kiezen, wanneer men het prijsverschil in enkele jaren kan terugverdienen. Hierbij is een minimale terugverdientijd van 2-3 jaar voor meer dan de helft van de Nederlanders acceptabel.
De EnergieWeter is vanaf vandaag prominent aanwezig op de winkelvloer via folders, deurstickers, posters en met informatiefilmpjes. Uiteraard staan bij de producten de energiekosten per jaar in euro’s vermeld. Ook is er een speciale website geopend, www.energieweter.nl, met daarop een overzicht van de deelnemende winkels, milieutips, een toelichting op de EnergieWeter en een lijst met veel gestelde vragen. Inmiddels kunnen al meer dan 1.600 apparaten met elkaar worden vergeleken. Alle toonaangevende merken nemen vanaf vandaag deel aan de EnergieWeter. Het aantal producten met vermelding van de energiekosten zal de komende maanden snel toenemen.
Maurice Estourgie, manager Detailhandel van UNETO-VNI, is enthousiast over de introductie: ‘Met de EnergieWeter helpen wij de consument om energie te besparen. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee van de klant. UNETO-VNI heeft energiebesparing als één van de beleidsspeerpunten vastgesteld, de EnergieWeter is daarvan een concrete uitwerking. Ik ben ervan overtuigd dat wij met de EnergieWeter een belangrijke bijdrage gaan leveren aan het realiseren van de energiedoelstellingen van de overheid en de consumenten kunnen helpen om energie te besparen.’ De voorlichting over de EnergieWeter is volgens Estourgie bij de detailhandel in goede handen. ‘De energiekosten staan duidelijk op de prijskaarten en het winkelpersoneel is bovendien zeer gemotiveerd om klanten te helpen een goede productkeuze te maken, rekening houdend met de energiezuinigheid.’
De introductie van de EnergieWeter komt voort uit een convenant dat in 2008 is gesloten tussen het ministerie van VROM, Milieu Centraal, BCC en brancheorganisatie UNETO-VNI. In dit convenant werden afspraken gemaakt om een eenduidig systeem voor het meten van het energieverbruik van apparaten, ontwikkeld door elektronicaketen BCC en Milieu Centraal, beschikbaar te stellen aan alle elektronicazaken in ons land.