Wie als onderneming financieel gezond is en daarnaast een goede zakenpartner, een innovatief bedrijf én een geliefde werkgever is, mag schitteren in de eindlijst. De harde cijfers van de Computable 100 verklaard.
Alleen gericht zijn op geld verdienen en geen oog voor klanten en werknemers hebben, daarmee red je het niet in de ict-wereld. Aan de andere kant zul je financieel moeten presteren, ook al heb je nog zo’n cool imago en schitterende arbeidsvoorwaarden. In de Computable 100 staan alleen ondernemingen die financieel de zaken op orde hebben én die goed scoren als zakenpartner, innovator en werkgever.
Berekening eindlijst
Om de financiële resultaten en de imagoscores te kunnen vergelijken, zijn alle scores geïndexeerd. Daarbij werd de maximaal behaalde score op 100 gesteld. Met andere woorden: het bedrijf met de beste financiële score kreeg op dit onderdeel de waarde 100. De andere scores werden volgens deze index omgerekend, ofwel de financiële score gedeeld door de score van de nummer 1 maal 100. Voordat de financiële scores werden geïndexeerd, zijn ze omgerekend door het financieel slechtst scorende bedrijf de waarde 0 te geven. Bij de cijfers van de andere bedrijven is dezelfde waarde opgeteld. Op deze manier kwam het uiteindelijke bereik, evenals bij de imagoscores, tussen de 0 en de 100 te liggen.
Ook de drie imagoscores: meest geliefde zakenpartner, meest innovatieve bedrijf en beste werkgever, werden op deze manier gewogen (zie het kader “Verantwoording Motivaction” voor details over de imagoscores). Bij elk van de drie criteria werd de hoogst behaalde score op 100 gesteld. De scores van de andere bedrijven op dit criterium werden berekend als: score zakenpartner gedeeld door de hoogst behaalde score maal 100. Bij de andere twee criteria, meest innovatief en ideale werkgever, werd dezelfde methode toegepast. Om tot de uiteindelijke Computable 100-score te komen, werden de gewogen financiële score en de drie gewogen imagoscores van een bedrijf bij elkaar opgeteld. Ook in de einduitslag werd de score van de nummer 1 op 100 gesteld.
Verantwoording Motivaction
Computable heeft onderzoeksbureau Motivaction in de arm genomen voor het uitvoeren van het kwantitatieve imago-onderzoek voor de Computable 100. De redactie van Computable stelde de vragenlijst op. Motivaction maakte de vragenlijst online beschikbaar en verwerkte de resultaten.
De doelgroep van het onderzoek bestaat uit IT-professionals en -beslissers. In augustus 2010 werden 59.909 van hen door Motivaction per e-mail uitgenodigd voor deelname aan het onderzoek. Uiteindelijk beantwoordden netto 1661 respondenten de vragenlijst.
De deelnemers stelden een top 5 samen voor drie criteria: meest ideale zakenpartner, meest innovatieve bedrijf en aantrekkelijkste werkgever. Per vraag werd een lijst met 150 ondernemingen gepresenteerd die actief zijn in de Nederlandse ICT-markt (de werkgever van de respondent werd hier indien nodig uitgefilterd). Bij ieder criterium werd per bedrijf de totaalscore berekend door het aantal respondenten dat een bedrijf op de eerste plaats zette te vermenigvuldigen met vijf, het aantal respondenten dat het bedrijf op de tweede plaats zette met vier, enzovoort. Respondenten konden enkel beoordelingen geven aan dienstverleners waarmee ze in de afgelopen twaalf maanden ervaring hadden. Ze konden niet hun eigen organisatie beoordelen. Enkele scores zijn gebaseerd op weinig (minder dan 20) waarnemingen, waardoor ze indicatief zijn.
De gebruikte lijst van ICT-dienstverleners werd verstrekt door financieel adviesbureau Mazars Berenschot Corporate Finance (zie hun verantwoording).
Ik ben op zoek naar de resultaten van 2009 en 2007 inclusief de details. Helaas werkt de Computable site niet goed want de link naar nabestellen van ouder nummers van de gids geeft een error.
Het is jammer dat de officiele gegevens niet beschikbaar zijn. Een ranking is leuk maar verdere analyse op deze resultaten is niet mogelijk en controle ook niet als de werkelijke cijfers niet beschikbaar zijn. Vanuit de huidige scores terugrekenen is helaas wiskundig niet mogelijk.
Als iemand mij hieraan kan helpen graag. Dank Ed