Een close finish zoals de afgelopen jaren? Daar was dit jaar geen sprake van in het imago-onderzoek van de meest geliefde zakenpartners. Wel heeft de lijst dit jaar een nieuwe nummer 1. Ict-professionals doen het liefst zaken met Microsoft.
In 2008 was het een spannende strijd tussen IBM en HP en won de laatste nipt. Vorig jaar ging het tussen Microsoft en IBM en werd de strijd nipt in het voordeel van de laatste beslecht. Als het om de favoriete zakenpartner van ict-professionals gaat, is er de laatste jaren ieder jaar een andere favoriet. Dit jaar is de overwinning echter meer afgetekend en is Microsoft, de nummer 2 van vorig jaar de favoriete zakenpartner voor ict-professionals.
IBM, de nummer 1 van vorig jaar, moet het doen met driekwart van de score van Microsoft. Het bedrijf dat steeds meer in het nieuws komt met clouddiensten en software voor unified communications heeft langzaam maar zeker de weg naar boven gevonden in deze lijst en gooit ook in de algemene Computable 100-lijst hoge ogen.
Geen aardverschuivingen
Zo spannend als het boven in deze lijst altijd is, zo stabiel is de rest van de top 20 van favoriet zakenpartners. Net als vorig jaar staat Google op de derde plek van deze lijst. HP, dat vorig jaar spectaculair daalde van 1 naar 5, pakt weer een plaats terug. Capgemini/Sogeti maakt de top 5 compleet (een plaats winst).
Vorig jaar waarschuwden we Cisco al dat een grote stijging geen garantie is voor permanent succes. Het bedrijf ging toen hard en behaalde de vierde plaats van de lijst. Dit jaar weet de leverancier minder te overtuigen met een terugval van twee plaatsen als resultaat. Spectaculaire stijgers zijn er dit jaar niet, al doen Atos Origin (op 7), Apple (8) en Accenture (11) prima zaken door ieder vier plaatsen te stijgen.
KPN/Getronics haalt nog net de top 10, maar moet twee plaatsen prijsgeven. Ook Oracle, Dell en vooral SAP (verlies van vijf plaatsen) doen het aanmerkelijk minder goed dan vorig jaar. De top 20 kent drie binnenkomers: Centric op 17, EMC op 19 en VX Company op 20.
Atos Origin: klanttevredenheid systematisch meten
De stijging van Atos Origin in de lijst met meest geliefde zakenpartners houdt bijna gelijke tred met de stijging in de algemene Computable 100-lijst. In beide lijsten stijgt de Frans-Nederlandse dienstverlener vier plaatsen, met als resultaat de achtste plaats in de Computable 100 en de zevende plek in de lijst van zakenpartners.
Rob Pols, CEO van Atos Origin Nederland noemt de stijging in lijn met de strategie die het bedrijf nu enkele jaren volgt. 'Sinds vier jaar meten we systematisch de klanttevredenheid. Voor iedere medewerker vindt performance management plaats. Dat is niet altijd gemakkelijk te meten, want iemand van de financiële afdeling heeft natuurlijk op een heel andere manier invloed op de klant dan een medewerker van de afdeling marketing. Toch blijkt het een effectieve manier te zijn om klanttevredenheid in kaart te brengen en te verhogen. Ook het executive-sponsor-programma draagt bij aan de klanttevredenheid. Ieder MT-lid is verantwoordelijk voor een aantal klanten. Zo zit bij al onze klanten geregeld iemand op directieniveau om tafel.'
Hoe is Atos Origin de economisch zware tijden doorgekomen? Rob Pols: 'Begin 2008 zagen we al een verzachting van de markt. We hebben er toen al snel voor gekozen niet met hetzelfde tempo als daarvoor mensen aan te nemen. Omdat we het normale verloop niet hadden opgevuld, hadden we het per saldo iets minder lastig dan sommige collega's.' Van werkelijk herstel van de markt is volgens Pols nog geen sprake. 'Bij grote projecten kun je ongeveer een jaar van tevoren zien aankomen dat ze van start gaan en ik zie vooral veel kleine projecten in het verschiet liggen in plaats van de heel grote. Dat doet een groter beroep op onze verkoop- en (project)managementactiviteiten.'
Een verbreding van de markt en nieuwe proposities brengen de komende tijd dus verlichting. Zo zag Atos Origin de afgelopen tijd potentieel in de gemeentelijke markt, waar het nu met succes actief is. De directeur vermoedt na een daling in 2009 voor 2010 een afvlakking van de markt. 'In de productiemarkt zie ik wel een licht herstel. Klanten in deze markt willen graag groei gaan realiseren en weer innoveren om in betere tijden weer goede zaken te doen.'
Google: niet meer meewarig aangekeken
Met de hoogste in de Computable 100 en topscores in de lijsten van meest innovatieve bedrijven en meest geliefde werkgevers kan Google uiterst tevreden zijn. Op één onderdeel van het imago-onderzoek lukt het het bedrijf echter maar niet de koppositie te pakken. Dit jaar blijft het op de derde plaats steken. Dat moet volgens Erik de Muinck Keizer, Head Benelux van Google Enterprise volgend jaar beter. 'Vroeger werden we wat meewarig aangekeken als we ons als zakenpartner meldden, nu gaan mensen proactief naar ons op zoek omdat ze interesse hebben in onze apps. We hebben nu een Partner Manager aangenomen die het kanaal verder gaat uitdiepen.'
'Ook in de lijst van financieel krachtigste bedrijven scoren we weer een stuk hoger dan vorig jaar. Dat is ook een teken dat onze zakenpartners ons weten te vinden. De economische neergang heeft geen negatieve invloed op onze resultaten gehad. Sterker nog, het feit dat mensen willen besparen helpt onze business. De cloud helpt enorm als mensen willen besparen op hun IT-kosten. Daarmee kan een bedrijf aanzienlijk in kosten besparen. Vanzelfsprekend moet daar iets tegenover staan. Volgens De Muinck Keizer biedt zijn bedrijf ook daadwerkelijk goede software voor samenwerking. 'Steeds meer gebruikers vinden statische spreadsheets niet meer van deze tijd. Ook wat betreft de compatibiliteit is in de 3,5 jaar dat Docs nu bestaat veel veranderd. Terwijl de functionaliteit sterk is uitgebreid, loopt ons pakket nu voor een groot deel gelijk met de traditionele applicaties. 100 procent is nooit haalbaar, mensen zitten daar ook niet op te wachten. Met 22.000 medewerkers werken we er zelf mee en we kijgen gemiddeld één groot bedrijf per week als nieuwe klant voor onze applicaties.'
KPN/Getronics: herstel op komst?
In hoeverre worden dienstverlener Getronics en moederbedrijf KPN nog los van elkaar gezien? Denken ict-professionals bij de beoordeling van KPN/Getronics vooral aan de telecom-activiteiten of eerder aan zaken als ict-diensten? Hoe het ook zij, de onderneming scoort dit jaar minder sterk in de Computable 100 en dat geldt ook in het imago-onderzoek van de meest geliefde zakenpartners. Vooral de Nederlandse activiteiten van het moederbedrijf zorgden voor een recente omzetdaling, terwijl de omzet uit buitenlandse activiteiten zelfs licht steeg. De mobiele activiteiten leveren het telecombedrijf de nodige omzet op.
Getronics heeft, zoals alle ict-dienstverleners te maken met slechte economische omstandigheden. De tarieven staan onder druk en klanten stellen ict-investeringen uit. Volgens de dienstverlener bleef herstel in Nederland in de eerste helft van 2010 achter bij andere Europese landen. Wel verbeterde in de eerste helft van 2010 de winstgevendheid van Getronics ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Dat komt vooral doordat in deze periode geen kosten voor reorganisatie en herstructurering waren. Brengt 2010 meer rust en economisch herstel en weet het concern volgend jaar weer een betere positie als zakenpartner te veroveren?
Centric: steeds zichtbaarder
Langzaam maar zeker komt Centric in beeld als een van de meest geliefde zakenpartners onder ict-professionals. Vorig jaar stond de dienstverlener nog buiten de top 20, dit jaar wordt de 17e plaats gehaald. Karim Henkens, directeur van Centric, ziet inderdaad dat zijn bedrijf steeds bekender wordt. 'In 1992 zijn we begonnen met een verzameling bedrijfjes waarvan sommige op de rand van het faillissement stonden. Eind jaren '90 zijn we onder het Centric-label gaan werken en werden we voor klanten al zichtbaarder. Van een simpel detacheringsbedrijfje zijn we nu een partij die grote outsourcingtrajecten en onsite werkplekbeheer doet. Ook in de financiële sector en de industrie.' In die sectoren is Centric zelfs groter dan op het gebied van de lokale overheid, ook al haalt het bedrijf daarmee nog altijd de meeste publiciteit. Het feit dat steeds meer mensen een ervaring met Centric hebben, draagt volgens de directeur sterk bij aan de steeds hogere scores in het imago-onderzoek. 'We investeren echt heel erg in onze klanten. Dat zegt iedereen, maar ik geloof echt dat veel van onze concurrenten daar veel minder sterk in zijn. Dat gaat van het maken en nakomen van goede afspraken tot het geregeld bezoeken van opdrachtgevers. Een goede klantrelatie komt niet zomaar tot stand.'
De recessie is ook niet aan Centric voorbijgegaan, maar grote saneringen zijn de afgelopen jaren uitgebleven, al staan de marges nog altijd wel onder druk. Henkens ziet de dienstverlening eind 2010 langzaam weer op het peil van 2008 komen.
Afas: lekker normaal
ERP-leverancier Afas doet het al een aantal jaren opmerkelijk goed in de lijst van financieel krachtigste ict-bedrijven. Ook als zakenpartner weten steeds meer klanten het bedrijf te vinden. Zo laten de voetbalclubs AZ, NAC en FC Utrecht de interne bedrijfsprocessen tegenwoordig automatiseren met de ERP-software van Afas. Van de eerste club is de dienstverlener zelfs voor drie seizoenen hoofdsponsor geworden. Over deze ontwikkeling zei Bas van der Veldt, directeur van Afas eerder dit jaar in Computable: 'Het kwam voor ons precies op het juiste moment. AZ staat bij veel mensen bekend als een sympathieke club. Daarnaast is de club net als wij lekker normaal'. Aanvallen, ambitie, anders zijn en het uit egaan van eigen kracht zijn volgens de directeur voor zowel de voetbalclub als de dienstverlener kernwaarden.
De eerste helft van 2010 kenmerkte zich volgens de dienstverlener door het aantrekken van de investeringen in ERP. De onderneming richt zich dit jaar vooral op de branches onderwijs en zorg. Klanten kiezen steeds vaker voor het huren van software, waarbij de gebruikte licenties maandelijks worden betaald. Afas rukt op richting top 20 van favoriete zakenpartners en staat dit jaar in die lijst op 26. Niet slecht in een lijst waarin, nog meer dan in de andere onderdelen van de Computable 100, de grote internationale concerns traditioneel de beste papieren hebben.