De laatste jaren zie je steeds meer bedrijven als Red Hat, die een beperkt aantal stabiele open source producten verkopen (met extra functionaliteit) en er support op bieden. Ze hebben er vaak veel succes mee, maar in hoeverre heeft dit nog wel iets te maken met open source?
De definities van open source, of je nou die van de Free Software Foundation (FSF) of het Open Source Initiative (OSI) gebruikt, noemen niet alleen het beschikbaar zijn van de broncode als kenmerk van Open Source Software (OSS), maar ook de rechten om software te wijzigen, verspreiden et cetera. Hoe zit dat in de bedrijfsmodellen, waarin je OSS koopt, als mooie pakketten, die niet onder doen voor proprietary software, goed getest, uitstekend op elkaar afgestemd, met vaak extra functionaliteit die (nog) niet als open source beschikbaar is, en een goed support contract? In de eerste plaats gelden vaak de 'standaard' regels voor gekochte software: je mag hem niet verder verspreiden, alleen kopieën maken voor backup doeleinden et cetera. Je kunt zelf de sources aanpassen (je hebt immers de code), maar daar krijg je maar heel beperkt support op.
Gelukkig blijft de basis van de pakketten die je krijgt open source – er blijft altijd een community bestaan die zorgt voor nieuwe functionaliteit en bug fixes, en mensen zijn vrij die producten te gebruiken. Ze krijgen er alleen geen support op (het 'klassieke' open source model). Een groot deel van de community bestaat meestal uit mensen van het support-leverende bedrijf. Een van de consequenties van dit model is dat je, als je bleeding edge technologie wilt gebruiken, de klassieke open source producten moet blijven gebruiken. Om een echt volwassen pakket te kunnen leveren, wordt namelijk op een bepaald moment de code bevroren, gaat een heel testtraject door, en wordt uiteindelijk uitgeleverd. Ik geef de bedrijven geen ongelijk dat ze dit op deze manier aanpakken – ik kan me er alles bij voorstellen.
Het grootste nadeel in mijn ogen is dat je wel weer een soort van vendor lock-in krijgt. Uiteraard kun je je contract opzeggen en met de OSS variant verder gaan, maar dat is toch anders. Als open source gebruiker zie ik een mogelijk ander nadeel. Omdat het bedrijf de lead heeft in de ontwikkeling, ook van de OSS variant, immers, betaalde krachten die hun volledige tijd aan een product kunnen besteden, zullen ze meer kunnen doen dan mensen die het grotendeels in hun vrije tijd bouwen. Een gevolg hiervan is, dat de wensen van het bedrijf de wensen van de community worden (het bedrijf als 'benevolent dictator'), en dat alles minder open wordt
Dit heeft uiteraard ook zijn voordelen, je weet zeker dat het project levend blijft, en dat er steeds op ontwikkeld blijft worden – die zekerheid heb je minder bij OSS projecten die puur op een community steunen. Uiteraard heb je veel meer bedrijfsmodellen dan de twee die hierboven beschreven zijn. Ze hebben allemaal voor- en nadelen. En misschien zit de wereld wel te wachten op veel meer zekerheid en support – en niet op de bij mij zo geliefde bleeding edge technologieën.
Veel bedrijven willen momenteel alleen OSS wanneer er een groot bedrijf achter staat – en support verzekerd is. Laten we hopen dat de RedHats van deze wereld in elk geval open source blijven bouwen en gebruiken. Kan ik (en velen met mij) lekker fröbelen, en bedrijven hebben goede software, met veel voordelen, vaak toch voor een leuke prijs – en veel mensen die er mee kunnen werken (al zijn het alleen maar de eerder genoemde fröbelaars)!!
Je kunt natuurlijk ook je eigen Linux-kloon beginnen. Je hebt dan niet de zekerheid van support, maar staat wel los van elke vendor. In de OS repositories (*Linux/*BSD) vind je bergen software die functioneel ongeveer hetzelfde doen. In die zin heb je ook enige zekerheid van continuiteit.
De meeste bedrijven lullen net als de meeste gebruikers wel over OSS maar hebben werkelijk geen flauw benul wat het betekend.
Het zou uiteraard veel te ver voeren om RedHat daarvan te betichten maar een hoop wederverkopers ziet OSS (met name Linux) vooral als goedkope software en zijn niet bereid nog hebben zij de kennis om op een of andere manier verbeteringen aan te brengen of een bijdrage te leveren.
Het aantal OSS ict specialisten dat nog niet eens in staat is om zelf een tarbal te downloaden en te compileren wordt steeds groter.
Als er niet een klikklakklaar webinterface aan hangt snappen zij het niet meer.
Ach ze doen maar, als ik er maar geen last van heb.
@Mylène het feit dat jij wel (net als heel wat colega’s) verstand van zaken hebt, maakt je nog niet ongeschikt voor ons vakgebied.
Die situatie dreigt er wel aan te komen maar voorlopig zijn we zover nog niet.
In een wereld waar de facto standaard niet verder komt dan een wizzard lijkt me het woord fröbelen dan ook niet echt een synoniem voor het tonen van vakkennis.
@Pascal: je moet je eigen post eens nalezen. Echt niet te volgen wat je nu eigenlijk bedoelt.
@Pascal, met fröbelen bedoel ik dat ik lekker mijn gang kan gaan met de software, precies uitzoeken hoe het werkt, links en rechts iets aanpassen om te zien of ik het echt begrepen heb. Ik vond geen woord dat daar beter bij paste – zeker omdat fröbelen ook veel lol inhoudt.
Het voordeel daarvan is uiteraard dat je de software ook écht goed leert kennen – en erg goed weet waarover je praat (en wat je eventueel iemand adviseert).
En gelukkig(!) zit ik in een adviserende rol, ik hoef niks te verkopen – daar zijn andere mensen goed in.
@Pascal, waar koop je die paddoos die je net genuttigd had voordat je reageerde ? Volgens mij prima kwaliteit 😉
Ik haal de snufstuf bij Yuri 😉