Mede-eigenaar Tom van Reijen (42) vindt zichzelf niet langer geschikt voor een directiefunctie bij Infotheek.
Om de verdere groei van het ict-bedrijf goed te managen is vorig jaar juli Jordy Kool (35) aangetrokken als de nieuwe commercieel directeur. Nu zijn opvolger is ingewerkt, bereidt Van Reijen zich voor op zijn eigen vertrek. Oprichter en grootaandeelhouder van Infotheek Duco van Leenen (40) blijft algemeen directeur. De geplande directiewisseling krijgt hiermee zijn beslag.
Infotheek ziet de overdracht als een voorbeeld van hoe een mkb-bedrijf op een verantwoorde manier ook op managementniveau kan doorgroeien. Van Reijen: "We zijn 17 jaar geleden met drie man begonnen, ikzelf als assistent-showroommedewerker. Nu hebben we 230 medewerkers. De omzet is sinds ik hier werk gegroeid van 1 miljoen euro naar 80 miljoen per jaar en groeit nog steeds. Om dan te zeggen dat je iets niet goed kan, klinkt misschien een beetje raar, maar je moet weten wat je zwakke eigenschappen zijn. Ondernemen is mijn hobby, maar directeur zijn van een bedrijf van deze omvang is een heel ander vak. Op een bepaald punt moet je daarom als bedrijf en ook als mens een volgende stap zetten. We willen dat Infotheek blijft groeien. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een geschikte opvolger voor mij, die de verdere groei kan managen. Ik ben ervan overtuigd dat Jordy Kool dat veel beter kan dan ik."
Ondernemend
Van Leenen: "van Reijen heeft het er al sinds zijn dertigste over dat hij een keer een bed & breakfast wil beginnen in een land rond de Middellandse Zee. Die droom had hij al lang geleden kunnen waarmaken, maar hij heeft er voor gekozen om mee te blijven helpen met de opbouw en steeds verdere groei van Infotheek. Wij zijn nu een van de grootste aanbieders in Nederland van end-of-line ict-apparatuur en refurbished computers voor institutioneel en professioneel gebruik. Van Reijen heeft zijn ondernemerskwaliteiten en talent voor commercieel management dus ruimschoots bewezen. Het getuigt van grote professionaliteit dat hij pas nu met zijn gezin naar Italië wil afreizen, in de wetenschap dat hij een geschikte opvolger heeft gevonden en heeft ingewerkt."
Professioneel
Kool: "Het groeipad dat Infotheek vanaf de oprichting in 1991 heeft ingezet, heeft geleid tot een gestage uitbreiding van het klantenbestand, maar ook van het assortiment aan producten en diensten. De focus is meer komen te liggen op corporate- en enterprise-klanten. We zijn nu in de fase gekomen waarin we de verticale marktbewerking die in de afgelopen jaren zijn ingezet, verder professionaliseren. De tenderdesk die we het afgelopen jaar hebben ingericht is daar een goed voorbeeld van. In de afgelopen negen maanden hebben we zeventien tenders gewonnen. Ook op technologisch gebied hebben we steeds meer gespecialiseerde mensen in huis, zoals experts op het gebied van grote netwerken, server and storage. We zijn de samenwerking met producenten aan het verdiepen en aan het uitbreiden. Infotheek is al twee keer op rij uitgeroepen tot ‘Best Value-added Reseller’ en dit jaar zijn we weer genomineerd. zie het als mijn uitdaging om de gezonde groei van Infotheek te bestendigen en daarvoor zullen we als organisatie volgende professionaliseringsslagen moeten gaan maken."