Om klanten te helpen om sneller te profiteren van de efficiëntie van het Virtuele Tijdperk introduceerde Dell vandaag nieuwe mogelijkheden en diensten voor zijn Virtual Integrated System (VIS)-architectuur. Dell begrijpt dat bedrijven de afgelopen jaren belangrijke technologische investeringen hebben gedaan. Zijn aanpak van geconvergeerde architecturen biedt klanten daarom de mogelijkheid om hun bestaande datacenter-infrastructuur te behouden en er optimaal gebruik van te maken zonder eilandjes van technologie te creëren of een ‘rip and replace’-strategie te hanteren.
"Uit onderzoek van IDC blijkt dat bedrijven geleidelijk aan bezig zijn om op cloud computing over te stappen. Ze houden daarbij hun bestaande infrastructuur aan en ontwikkelen tegelijkertijd nieuwe diensten op basis van private en publieke clouds. Europese ondernemingen, waarvan een groot aantal complexe infrastructuren beheert die over meerdere landen zijn verspreid, hebben behoefte aan technologie die ze op eenvoudige wijze binnen hun bestaande omgeving kunnen integreren," aldus Chris Ingle, associate vicepresident Consulting van de SIS Group van IDC. "De Virtual Integrated Systems-architectuur van Dell heeft ten doel om deze integratie mogelijk te maken, bestaande technologische investeringen te behouden en de mogelijkheden van klanten verder uit te breiden."
De VIS-architectuur en diensten van Dell helpen klanten om nieuwe en bestaande technologieën onder te brengen binnen een open, op cloud computing gelijkend model dat automatisch werkbelastingen van toepassingen aanlevert en heterogene automatiserings-, opslag- en netwerkactiva verenigt binnen een gedeelde pool van bronnen. Klanten kunnen hierdoor de kosten van het ICT-beheer reduceren en worden de flexibiliteit geboden die nodig is om in hun veranderende bedrijfsbehoeften te voorzien. Daarbij kunnen ze op efficiëntere wijze omgaan met werkbelastingen van toepassingen, onder meer door deze tussen fysieke en virtuele bronnen te verplaatsen.
De Virtual Integrated System-architectuur geeft eens te meer blijk van de ontwerpprincipes van Dell, die resulteren in oplossingen die open, doeltreffend en betaalbaar zijn. Met VIS kunnen bedrijven hun omgeving op dynamische wijze schalen om ondersteuning te bieden voor de veranderende werkbelastingen. In tegenstelling tot andere oplossingen op dit gebied is de VIS-architectuur ontwikkeld voor integratie binnen de overkoepelende systeembeheerstrategie en bestaande investeringen van klanten. Door nauw samen te werken met partners als Microsoft, VMware, Citrix en BMC maakt VIS een beter gebruik van bestaande investeringen mogelijk. Daarnaast bezit de architectuur het vermogen om bestaande ICT-processen en -workflows te standaardiseren en gebruiken ter verbetering van het beheer en de consistentie.
Componenten van de Dell VIS-architectuur
De VIS-architectuur bestaat uit modulaire componenten die binnen de bestaande ICT-omgevingen van klanten kunnen worden geïntegreerd. Klanten worden hierdoor grotere keuzevrijheid geboden en kunnen gebruikmaken van de beste oplossingen in hun soort. De VIS-architectuur van Dell omvat de volgende drie componenten:
• Dell Advanced Infrastructure Manager-Dell Advanced Infrastructure Manager (AIM) vereenvoudigt het beheer van datacenters door één beheerder in staat te stellen om server-, opslag- en netwerkbronnen aan verschillende workloads toe te wijzen. De oplossing kan worden ingezet om heterogene hardwareoplossingen en veel gebruikte virtualisatie-hypervisors te verenigen, zodat er virtuele pools van bronnen ontstaan die op eenvoudige wijze kunnen worden beheerd. AIM zorgt voor een abstractie van de hardware en virtualisatielagen van het datacenter, zodat klanten zich kunnen concentreren op het toewijzen van één pool van bronnen in plaats van uiteenlopende technologieën te moeten beheren.
• Dell VIS Self-Service Creator- De Dell VIS Self-Service Creator reduceert de tijd die nodig is om nieuwe bedrijfstoepassingen in gebruik te nemen door het standaardiseren en automatiseren van de manier waarop toepassingen worden geïmplementeerd. Deze component gaat vergezeld van een internetportaal die gemachtigde gebruikers de mogelijkheid biedt om een aangepaste catalogus van ICT-toepassingen en -bronnen te gebruiken en beheren. Hierdoor wordt de tijd die nodig is om een werkbelasting aan te leveren tot een kwestie van minuten gereduceerd. De VIS Self-Service Creator biedt gebruikers meer controle over de ICT en versnelt ICT-processen. Klanten kunnen op deze wijze tijd en bronnen besparen. Dit alles vindt op naadloze wijze plaats doordat er voor deze diensten gebruik kan worden gemaakt van hardware en software van verschillende leveranciers.
• Dell VIS Director- Dell VIS Director vormt het knooppunt voor alle ICT-activiteiten die betrekking hebben op de virtuele omgeving. Klanten krijgen hierdoor een uitgebreid overzicht op alle virtuele afhankelijkheden, zodat ze op snelle wijze problemen binnen hun virtuele omgeving kunnen identificeren. De module omvat geavanceerde rapportage, trendanalyse en analyse van alternatieve scenario’s, capaciteits- en gebruiksrapportage en oplossingen voor het toewijzen en doorberekenen van kosten. ICT-beheerders krijgen hierdoor een beter overzicht op hun ICT-omgeving en kunnen daarnaast over meer informatie beschikken om hun beslissingen op te baseren. Met VIS Director kunnen bedrijven op efficiënte wijze hun bestaande omgevingen beheren en zich beter op de toekomst voorbereiden.
Dell Services
Dell biedt een reeks van diensten die klanten helpen om de Dell VIS-architectuur te evalueren, aan te passen en te implementeren binnen nieuwe of bestaande ICT-omgevingen. Daarbij worden de ICT-strategie en -problemen van klanten getoetst aan de visie en ervaring van Dell op het gebied van virtualisatietechnologie. Specifieke diensten zijn onder meer:
• Dell Consulting Services – Deze diensten bieden een antwoord op belangrijke technologische en zakelijke vraagstukken, zoals de implementatie van selfservicemogelijkheden en de automatisering van operationele taken. De Technology Introductions van Dell stellen klanten daarnaast in staat om use cases te gebruiken als een Proof of Concept en zodoende gefundeerde implementatiebeslissingen te maken. Dell Accelerators zorgen voor een reductie van de time-to-value door een Readiness Assessment te combineren met een beperkt ontwerp, een implementatie met vooraf afgebakende reikwijdte en een beperkt aantal integratiepunten. De ontwerp- en implementatiediensten van Dell omvatten een volledige productie-uitrol van de componenten van Dell VIS.
• Dell ProSupport Services – De Dell ProSupport[1] Services combineren softwarespecifieke expertise en de uitgebreide ondersteuningsinfrastructuur van Dell om klanten in staat te stellen om op snelle wijze hun bedrijfsdoelstellingen te realiseren. De Dell ProSupport-diensten zijn aangevuld met uitgebreide ondersteuning voor de Dell VIS-componenten en omspannen de volledige ICT-omgeving van de klant. Dankzij standaard en geavanceerde probleemoplossing voor softwaretoepassingen en softwareabonnementen met installatie op afstand van patches en updates kunnen klanten met optimale gemoedsrust ondersteuning bieden voor hun heterogene infrastructuur.
Beschikbaarheid
De architectuur van Dell is uniek. In tegenstelling tot de passepartout-aanpak van een aantal concurrenten biedt het Virtual Integrated System van Dell klanten de flexibiliteit om de componenten te gebruiken die zij nodig hebben om in hun meest prangende behoeften te voorzien. Klanten kunnen de componenten van de VIS-architectuur afzonderlijk afnemen en hoeven geen afzonderlijke hardware aan te schaffen. Dankzij deze flexibiliteit kunnen zij op geheel eigen tempo en met hun bestaande hardware overstappen op een meer op cloud computing gelijkend model.
Dell Advanced Infrastructure Manager en Dell VIS Self-Service Creator zijn met directe ingang verkrijgbaar. Dell VIS Director zal in de komende kwartalen beschikbaar zijn.