Alarm units, telefoons en video camera’s kunnen op het nieuwe 'bewakings'-systeem van Xelion worden aangesloten. Het systeem biedt onder meer faciliteiten voor (Beeld)telefonie, toegangsverlening, noodoproepen naar zorgpersoneel en deur openen.
Clienten kunnen onderling gratis beeldbellen en bellen naar de telefoons van het zorgpersoneel. Ook komt een oproep vanaf een deurbel binnen op de videotelefoon en krijgt de cliënt een video- en spraakverbinding met degene die heeft aangebeld en kan de cliënt via de telefoon de toegangsdeur op afstand openen. Zorgpersoneel kan gebruik maken van speciale dect-telefoons waardoor zij mobiel telefonisch bereikbaar zijn.
De cliënt kan een alarmmelding genereren via een trekkoord, polsband, knop op de alarmunit of ander hulpmiddel. De alarmmelding wordt door het zorgpersoneel ontvangen op hun telefoons. Desgewenst kan dan direct via zo’n telefoon een spreek-luisterverbinding worden opgezet met de cliënt.
De gebruiker kan daarnaast een bezoeker via de beeldtelefoon zien en de deur openen. Er hoeft dus niet meer naar een intercom gelopen te worden of naar een deur om die fysiek te openen. Wanneer het zorgpersoneel het toegangssysteem gebruikt, kan dit tevens voor automatische registratie van handelingen worden gebruikt. Beelden van camera’s worden opgeslagen en kunnen door degene die daartoe geautoriseerd is, bekeken worden.