Het Uptime Institute, bekend van de Tier-classificatie waarmee de beschikbaarheid van datacenters in kaart wordt gebracht, introduceerde begin juli een nieuwe standaard die naast de facilitaire voorzieningen ook de operationele beschikbaarheid van een datacenter in kaart brengt. Chris Galenkamp, Managing Director van ICTroom, dienstverlener in Datacenter Facility Infrastructures: ‘De nieuwe standaard van het Uptime Institute zou eigenlijk nog meer aandacht moeten besteden aan de risico’s van menselijk handelen.’ Galenkamp baseert zijn uitspraak op onderzoek dat ICTroom de afgelopen maand heeft laten uitvoeren naar oorzaken van calamiteiten in Nederlandse datacenters.
De oorspronkelijke norm van het Uptime Institute werd tien jaar geleden ontwikkeld om de beschikbaarheid van de installaties van datacenters te kunnen inschalen. De standaard richtte zich vooral op het ontwerp en de configuratie van de installatieonderdelen, de facilitaire voorzieningen die ervoor zorgen dat de IT-apparatuur goed kan functioneren.
De nieuwe standaard
In de nieuwe ‘data center operational sustainability standard’ die afgelopen juli werd gelanceerd, wordt ook de mate van operationele beschikbaarheid meegenomen. In de nieuwe standaard worden drie hoofdgroepen onderscheiden: beheer & onderhoud, de kenmerken van het gebouw, en omgevingsfactoren. Door een kwalitatieve beoordeling van tal van aspecten uit de drie hoofdgroepen, komt men uiteindelijk tot een algehele beschikbaarheidclassificatie.
Gematigd positief
Chris Galenkamp, Managing Director van ICTroom, dienstverlener in Datacenter Facility Infrastructures over de nieuwe standaard: ‘De nieuwe standaard is een hele stap voorwaarts als het gaat om het kwalificeren van datacenters. Er worden nu meer aspecten dan voorheen meegenomen en daardoor wordt de standaard nauwkeuriger. De beschikbaarheidgraad op het moment dat het datacenter operationeel is wordt nu ook in kaart gebracht. Met de nieuwe standaard krijgen de medewerkers van het datacenter een tool in handen om het management inzicht te geven in de operationele status van de site.’
Galenkamp plaatst echter ook een kritische kanttekening bij de nieuwe standaard. Hij baseert zich hierbij op onderzoek dat ICTroom afgelopen maand door Peil.nl heeft laten uitvoeren naar oorzaken van calamiteiten in 600 Nederlandse datacenters. ‘Uit ons onderzoek komt naar voren dat tweederde van de Nederlandse datacenters wel eens te maken heeft gehad met calamiteiten. De oorzaak blijkt in de meeste gevallen in menselijk handelen te liggen. Ik zou dan ook graag zien dat de data center operationel sustainability standard nog meer oog krijgt voor zaken als procedures, kennis en vaardigheden van de medewerkers en niet te vergeten, aspecten als gemakzucht en routine. Op die manier dwing je automatisch af dat datacenter-dienstverleners en organisaties hier in de toekomst ook meer aandacht aan gaan besteden.’