Het Nederlandse bedrijf CopyConfirm, een e-mail trust provider uit Amsterdam-Zuidoost, heeft een gepatenteerde techniek ontwikkeld. Deze toont de echtheid aan van digitale correspondentie zonder dat de e-mail bij een derde partij, zoals een notaris, wordt opgeslagen. Volgens CopyConfirm is daar behoefte aan nu papieren correspondentie grotendeels vervalt en heeft plaatsgemaakt voor digitaal verkeer zoals e-mail. Het bedrijf zoekt nu diverse business partners om deze techniek aan te bieden.
Marco Verver, ceo van CopyConfirm, zegt dat de oplossing van zijn bedrijf is gebouwd op een concept van DigID met technologische hulp uit Israel. Volgens hem wordt het steeds belangrijker om de echtheid van documenten, waaronder e-mail, te kunnen aantonen. Verver, die zijn sporen verdiende als strategic group director bij Exact International en ook bij Magnus, vertelt: ‘Steeds meer correspondentie wordt per mail verzonden. Het digitaal versturen van stukken met juridische waarde, zoals offertes, contracten en facturen, is nog steeds lastig, omdat de bewijskracht van e-mail nihil is. De inhoud ervan is namelijk eenvoudig vervalsbaar. Onze techniek is toepasbaar voor zowel zakelijk als privégebruik, bij boekingen, bevestigingen, bestellingen en het opzeggen of aanmelden van abonnementen. Naast de tijdwinst die de oplossing oplevert, bespaart het porto, papier en printkosten en daarmee ook het milieu. Door een eenvoudige toevoeging in de ‘cc’ wordt de mail naar CopyConfirm gestuurd en omgezet in een onleesbare digitale vingerafdruk die ervoor zorgt dat de echtheid is gewaarborgd. Installeren van software is niet nodig.’
Verver is nu op zoek naar partners die de oplossing willen wederverkopen. Deze kan als SaaS-oplossing worden ingezet op de werkplekken. Hij zoekt diverse partners: ‘Dat zijn onder andere telco’s, service providers (zoals KPN. Tele2, XS4ALL, Ziggo), kabelaanbieders, postbedrijven zoals TNT, accountants- en belastingadvieskantoren, en instellingen uit de juridische tak zoals notarissen en advocaten. In Duitsland gebruiken Deutsche Post en Deutsche Telekom al dergelijke oplossingen, al is die niet van ons.’