Hoewel werkgevers in diverse sectoren hun wervingssites verbeterd hebben, lijken ict-bedrijven op dat gebied achter te blijven. Dat blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven, dat jaarlijks bedrijven en organisaties onderzoekt op hun digitale sollicitatie-ervaring. Initiatiefnemer Bas van de Haterd: 'De vernieuwingen vallen me een beetje tegen.'
Een van de punten waarop werkgevers verbetering hebben geboekt, is het aantal browsers waarvoor de wervingssite geschikt is. Vorig jaar werkte 3 procent van de websites niet in Firefox, maar dat percentage is nu gedaald naar 1 procent.
De werkgevers hebben ook gewerkt aan hun communicatievaardigheden: sollicitatiebrieven worden sneller beantwoord en bovendien zou het aantal onbeantwoorde brieven gedaald zijn. Laat of niet reageren op berichten van geïnteresseerde werkzoekenden was eerder een van de grootste irritaties van ict'ers. 'Fatsoenlijke communicatie is toch wel het minste wat je mag verwachten', aldus een lezer op Computable.nl.
Ingehaald
Ondanks de verbeteringen die werkgevers hebben doorgevoerd staat er dit jaar geen ict-bedrijf in de top vijf van beste digitale wervers. Vorig jaar stond internetbureau TamTam nog op de eerste plek. Van de Haterd: 'Dat wil niet zeggen dat ict-bedrijven slecht scoren, maar ze zijn wel ingehaald door partijen die tijdens de crisis geïnvesteerd hebben in nieuwe sites. Dat hebben zij goed gedaan.'
De initiatiefnemer geeft aan dat de vernieuwingen bij ict-bedrijven hem tegenvallen. Zo zouden weinig ict-werkgevers een nieuwe wervingssite gebouwd hebben. De werkgevers die wél werk maken van digitaal werven, zijn vooral kleine en middelgrote bedrijven, stelt Van de Haterd.
Het onderzoeksrapport van Digitaal-Werven komt dit jaar voor de vierde keer uit. De onderzoekers onderzochten 348 organisaties. Zij keken daarbij naar de wervingssite en het digitale sollicitatieproces.