Martin Hartman, market maker bij SaaSplaza uit Amstelveen, zegt dat de SaaSplaza Enterprise Application Store vorm begint te krijgen. Een belangrijke impuls is de samenwerking met de distributeurs Tech Data en Bell Micro (Avnet), die hun resellers hiermee toegang verschaffen tot een gevarieerd SaaS-aanbod.
SaaSplaza levert oplossingen van softwareleveranciers via een multi-tenant SaaS-platform. Partners, resellers en eindklanten kunnen toegang krijgen tot de Enterprise Application Store, die vergelijkbaar is met een Apple App store voor het bedrijfsleven. Daar kunnen ze zich abonneren op softwarediensten die, vaak ook white labelled, uit de cloud worden aangeboden. Dat zijn diensten zoals Microsoft Exchange, Office, SharePoint, Dynamics (CRM, AX, NAV) online back-up van BackupAgent en MXSweep Security Services. Geleidelijk wordt het aanbod uitgebreid met onder andere virtual desktop infrastructure, identity management (A-select) en authenticatie en encryptie codes (sms passcode, tokens, biometric).
Volgens Hartman kunnen de resellers hiermee nieuwe inkomsten aanboren in het mkb en hun grip op deze markt versterken. Zowel partners als eindgebruikers hebben volgens hem volledige inzicht in de kosten, die zijn gebaseerd op het daadwerkelijke gebruik. ‘Onze partners realiseren marges van 20 tot 50 procent op onze diensten.’
Om meer resellers aan te trekken werkt SaaSplaza nauw samen met Tech Data en sinds kort ook Bell Bicro, dat nu in handen is van Avnet. Hartman: ‘Deze distributeurs contracteren de resellers en rekenen de afgenomen diensten af. De resellers houden de regie over hun eigen klant, factureren de diensten aan hun eindklanten en kunnen de diensten op elk gewenst moment, zonder voorafgaande kennisgeving, beëindigen.’
Inmiddels werken in Nederland meer dan honderdtwintig partners samen met SaaSplaza, aldus Hartman. SaaS heeft volgens hem dan ook de toekomst: ‘De toegevoegde waarde die partners en resellers leveren met softwareservices is echter de sleutel naar succes in het mkb.’