De kosten om de wereldwijde onderhoudsachterstand van it-systemen weer weg te werken – kortweg de ‘it-schuld’ – zal dit jaar oplopen tot 500 miljard dollar. Dat berekende analistenkantoor Gartner. Die it-schuld kan binnen dit en vijf jaar oplopen tot 1 biljoen dollar. Maar los van de kosten creëert een dergelijke onderhoudsachterstand ook een ‘systeemrisico’, aldus de analisten. Dit schrijft de Belgische it-titel Datanews.
Gartner stelt in een nieuw onderzoek dat cio’s de afgelopen jaren hun budgetten erg frequent hebben zien krimpen of beperkt hebben moeten houden. Meestal kozen ze er dan voor om enerzijds de operationele kwaliteit te bewaren, maar anderzijds hier en daar, op projectbasis, toch nieuwe functionaliteiten voor de business aan te schaffen.
"Het leeuwendeel van de budgetbesparing is dus bij het it-onderhoud terecht gekomen: upgrades die het applicatieportfolio up-to-date en ondersteund houden", stellen de Gartner-onderzoekers. "Dat hoeft geen probleem te zijn als dat één jaar of zelfs twee jaar gebeurt. Maar jaar na jaar uitgesteld onderhoud zorgt ervoor dat het applicatieportfolio gevaarlijk gedateerd raakt."
Daarbovenop komt dat er bij veel cio’s ook een applicatie-inventaris ontbreekt en een gestructureerd reviewproces voor die applicaties. "Dat betekent dat het it-management zich gewoon nooit voldoende rekenschap kan geven van de ware omvang van het probleem."
Gartner stelt daarom voor om die achterstand te beschouwen als een soort ‘schuld’, die dus ook moet worden afbetaald op een bepaalde termijn. Organisaties moeten, zeker in economisch barre tijden, ervoor uitkijken dat die it-schuld niet de pan uit rijst. Eén van de manieren om dat te doen is bijvoorbeeld om een jaarrapport over het applicatieportfolio samen te stellen.
Dat is geen spectaculaire oplossing, vinden ook de analisten, maar de it-onderhoudsachterstand wordt ook nooit in één moeite aangepakt. "Er zijn altijd wel dringender problemen waarmee het bedrijf zich bezig moet houden. Op termijn zal de aanhoudende informatie over het probleem echter bij het managementteam een mentaliteitswijziging teweegbrengen, zodat er tenminste al een wil zal zijn om de it-schuld aan te pakken."