Online consumentenbestedingen zijn in de eerste zes maanden van 2010 gestegen naar 3,85 miljard euro. Dit betekent een stijging van 10 procent vergeleken met de eerste helft van 2009. De consument bestelt steeds vaker op internet, maar geeft per bestelling gemiddeld minder uit. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2010-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology in opdracht van Thuiswinkel.org.
Vooral het aantal bestellingen stijgt met 34 procent fors ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar. De groei in het aantal bestellingen wordt vooral veroorzaakt door een stijging van het aantal bestellingen per koper, die zijn toegenomen met 25 procent. Daarnaast steeg het aantal online kopers met 7 procent, vergeleken met de eerste helft van 2009, naar 7,6 miljoen Nederlanders. Ruim 9 miljoen Nederlanders hebben nu ooit online een aankoop gedaan.
Het gemiddelde online aankoopbedrag is in het eerste halfjaar van 2010 gedaald. Online shoppers hebben in deze periode per bestelling gemiddeld 120 euro uitgegeven. Een jaar geleden was dit nog 145 euro, een daling van 17 procent. "Consumenten bestellen vaker en makkelijker kleinere bestellingen en goedkopere producten online", aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. "Lagere verzendkosten en meer flexibele distributievormen zijn drivers van de markt. Consumenten bestellen nu ook makkelijker een boek van 20 euro online."
Demping online marktgroei
Dit jaar is er voor het eerst een demping van de groei in de online consumentenbestedingen. In de eerste helft groeide de totale markt voor online thuiswinkelen met 10 procent, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: "Het ligt voor de hand dat ook de thuiswinkelbranche niet helemaal ongevoelig is voor afnemende consumentenbestedingen. Maar met een groei van maar liefst 10 procent blijft het marktaandeel van onze branche krachtig toenemen. De consument kiest steeds vaker voor het gemak van de bestelling via internet. Ik heb dan ook veel vertrouwen in de groeimogelijkheden van de thuiswinkelbranche."