Technologiebedrijf IBM heeft in Zürich, Wenen en Boedapest een kenniscentrum geopend dat specifiek is gericht op business analytics. Daar komen experts van IBM bijeen met adviseurs en onderzoekers op het gebied van data-analyse en bedrijfsoptimalisatie. De drie locaties maken deel uit van een wereldwijd netwerk van kenniscentra. De onderneming wil zich daarmee profileren op het gebied van business analytics en optimalisatie. Daarvoor kocht IBM ook bi-leveranciers Netezza, SPSS en Cognos.
Het centrum in Zürich richt zich vooral op het bieden van analytische oplossingen voor klanten in de financiële sector en in de overheid. Voor hen zijn in het kenniscentrum ook nieuwe producten binnen het portfolio business intelligence (bi) beschikbaar. Ook de software voor risico- en fraudeanalyse wordt er getoond.
In Boedapest opent voor het eind van 2010 een soortgelijk kenniscentrum. Daarvoor werkt de softwareleverancier nauw samen met de Eötvös Loránd Universiteit. Samen met studenten onderzoekt IBM oplossingen voor problemen in sectoren als logistiek, transport, telecom en infrastructuur.
Het derde analytics-kenniscenter komt in Wenen. Daar ligt de focus vooral op strategische planning, modellen voor de financiële sector en klantrelatiebeheer.
Strategie
De kenniscentra zijn een belangrijk onderdeel van de strategie van IBM om zich te profileren op de markt voor business intellligence, business analytics en bedrijfsoptimalisatie. In 2009 opende de multinational al competence centers in Berlijn, Londen, New York, Beijing, Tokio en Washington DC.
Halverwege september 2010 bracht IBM een bod van 1,7 miljard dollar uit op analytics-leverancier Netezza. Een jaar eerder nam het concern ook al analytics-bedrijf SPSS over voor 1,2 miljard dollar. Eind 2007 betaalde het bedrijf bovendien vijf miljard dollar voor bi-specialist Cognos.