Werkgevers besteden te weinig aandacht aan efficiënt werken. Dat concluderen Computables loopbaanexperts. Het gebrek aan interesse zou bijvoorbeeld komen doordat bedrijven hun personeel vooral zien als kostenpost.
De experts deden hun uitspraken naar aanleiding van reacties van ict'ers op Computable.nl toen bleek dat een deel van de werkgevers extra personeel nodig heeft, maar geen nieuwe mensen aanneemt.
Mentaliteitsverandering
Volgens leden van het loopbaanpanel richten werkgevers zich wel op de technische kant van efficiënt werken, maar vergeten zij dat er ook een mentaliteitsverandering nodig is. Directeur Ron van der Kleij van consultancybureau KVL Inspiratie Technologie: 'Als je wilt dat mensen een beter resultaat neerzetten, maar ze alleen op inspanning afrekent, dan wordt het geen succes. Zowel inspiratie, cultuur, organisatie en technologie zijn belangrijk voor het realiseren van een productievere organisatie.'
Ook HR-manager Tjibbe van der Zeeuw van ict-dienstverlener Qhuba denkt er zo over. 'De ict-afdeling moet inzicht krijgen in de behoefte van de werknemer in plaats van zich te richten op beheer van systemen en servers', zegt hij.
Personeel als kostenpost
Een deel van de experts denkt mogelijkheden tot efficiënt werken in de kiem worden gesmoord doordat werkgevers hun personeel zien als kostenpost. Doordat werknemers vaak op een specifiek punt in het proces worden ingezet, zouden zij weinig inzicht hebben in de rest van het proces. Hierdoor kunnen ze minder doelgericht werken, stelt competence director Erik-Jan Monshouwer van detacheringsbureau Yacht.
Ook blijven sommige werkgevers te veel hangen in oude gewoontes. Ict-docent Patrick Koning: 'Ze moeten op gezette tijden een stap achteruit doen om te kijken of ze de juiste dingen aan het doen zijn. Dat levert pas echt efficiency.' Loopbaanexpert Bianca van de Haar van coachingsbureau Rent a Friend ziet iets soortgelijks. 'Sommige werkgevers staan onvoldoende open voor moderne werkmethodes die het efficiënter werken aanzienlijk kunnen bevorderen, zoals het thuiswerken', meent ze.
Bedrijfscultuur
Ook voor de werknemer een rol weggelegd. Zo moeten zij volgens de experts nadenken over hoe zij hun capaciteiten beter kunnen inzetten. Ook het beïnvloeden van de bedrijfscultuur, waarover Van der Kleij het heeft, is een punt waarmee de werknemer zich zou moeten bezighouden.
Toch lijkt er vooral voor de werkgever werk aan de winkel. Yachts Monshouwer: 'Vanzelfsprekend kan de werkgever er meer naar vragen. Ik denk dat dat weinig gebeurt.'
Werknemer zit in lastige situatie. Die moet initiatieven nemen tot bijv effienter werken en bedrijfscultuur veranderen.
Dit terwijl volgens artikel de werkgever het personeel als kostenpost ziet, alleen op specifieke punten inzet en blijft hangen in oude gewoontes.
Moeten werknemers soms een coupe plegen ?
“Doordat werknemers vaak op een specifiek punt in het proces worden ingezet, zouden zij weinig inzicht hebben in de rest van het proces”
Een bekende “management strategie”, uitgedacht door de McDonalds Brothers (ja die van de junkfood keten) ergens aan het begin van de vorige eeuw.
Laat steeds een persoon hetzelfde kunstje doen, zodat ie geen TOTAAL overzicht krijgt van het gehele process. Zo hou je zo dom en makkelijk manage-able, en reduceers je inspraak tot nul.
Als ik deze stellingen leest, hebben werk-gevers nog een hele lange weg te gaan, bij transformatie uit het 18e eeuws fabrieks-denk-model van arbeid en werk-geven.
Hoog tijd dat werk-gevers gaan inzien dat hun human-capital een veelvoud aan loon-kosten zou op kunnen gaan brengen, mist het gehele peoplemanagement model eens flink op de helling gezet word.
Oprecht samenwerken is zo veel leuker dan domineren 🙂
Daar gaan we weer. Extra aandacht voor efficiëntie, maar waar is de extra aandacht voor voor effectiviteit?
Alleen Patrick Koning (nota bene een docent) geeft duidelijk aan dat de grootste efficiëntiewinst alleen mogelijk is bij een effectieve inzet. En effectiviteit is kwestie van goed aansturen.
Werkgevers moeten leren beter te managen. Dan krijg je ook een betere cultuur voor meer efficiëntie. Als je dat niet doet, dan is er geen efficiëntie mogelijk en dat komt niet door onze werknemers.
Veel werkgevers en hun vertegenwoordigende manager willen tegenwoordig vooral over kostenbesparing dus lagere uurtarieven en harder werken praten, maar niet over wat de beste opdracht is.
Wil je verhoogde efficiency? Kies de optimale mix van Mensen, Middelen en Methoden. Organisaties halen dan het maximale resultaat met medewerkers die doen waar ze goed in zijn
Zo vat ik een aantal artikeltjes samen die de laatste tijd zijn gepubliceerd in dit medium.
Mijn commentaar is te lezen op:
http://martinbol.blogspot.com/
@John van Voren, 24-09-2010 00:09
“……Alleen Patrick Koning (nota bene een docent) geeft duidelijk aan dat de grootste efficiëntiewinst alleen mogelijk is bij een effectieve inzet….”
Patrick Koning is ook niet zijn hele leven lang al docent geweest maar heeft gewone handss-on ervaring.
Maar niettemin, waar slaat eigenlijk “nota bene een docent” op?
Kan een docent geen gezond verstand hebben en/of niet gehoord hebben van het verschil tussen efficiëntie en effectiviteit?
Zijn vrij universele begrippen hoor!
Grappig. Een paar dagen geleden een artikel over dat veel ICT-ers efficienter moeten gaan werken, nu weer een arikel dat de werkgever daar niet aan denkt. Wat is nu waarheid?
Ik heb eigenlijk zelden een branche gezien die zichzelf zo tegenspreekt.
Verrassend om te lezen hoe werkgevers tegen werknemers aankijken. Er wordt blijkbaar niet gekeken wat een werknemer oplevert, wat eigenlijk de basisvraag is bij een sollicitatie…
De technische kant van efficiënter werken interpreteer ik als: “op dezelfde manier, maar dan sneller”, wat past in het plaatje: ze kosten al zoveel, dus moeten ze maar meer doen.
Ik pleit ervoor dat werkgever en werknemer meer met elkaar moeten communiceren over de bedrijfsvoering. En daarbij elkaar feedback geven over hoe de bedrijfsdoelen via het aanpassen van bedrijfsprocessen efficiënter gehaald kunnen worden. Mensen, middelen en methoden zijn gezamelijk de resources waarop het bedrijf draait.
Werkgevers zien met name ICT-ers tegenwoordig niet alleen als niet welkome kosten post maar ook als weggooi materiaal. Een echte band opbouwen is er niet meer bij. Ook als je lang en trouw je diensten hebt verricht is er geen enkele garantie meer. De overheid lijkt dit nog eens extra te stimuleren door ontslag vergunningen stelsel verder uit te hollen . Johan
@Joop, je hoeft je niet aangesproken te voelen. Lees het artikel eerst nog een keertje door en daarna mijn post. Mijn compliment voor Patrick Koning slaat op het feit dat de geciteerde adviseurs/managers minder aandacht voor effectiviteit hebben dan de docent Patrick Koning.
Een manager moet beroepsmatig veel nadenken over doen wij wel nog wel het juiste. Een consultant moet beroepsmatig constant nadenken over doet mijn opdrachtgever nog wel het juiste. Docenten zijn voor hun werk nu eenmaal sterk gericht op theorie en bijbehorende vaardigheden. Maar Patrick Koning keek verder.
Ik ken Patrick Koning niet, maar misschien zou juist hij weer de rol van Managing Consultant
moeten gaan vervullen.
Over je laatste opmerkingen over docenten zullen we het maar niet meer hebben, nietwaar?
Een positieve relatie opbouwen met elkaar als werknemer en werkgever draagt bij aan efficiëntie en een soepel arbeidsproces. Dat begint al bij het plaatsen van een vacaturetekst en de hele werving- en selectie procedure. Tijdens het arbeidsproces blijven investeren in je mensen, aandacht voor de persoon en zijn functioneren. Werkplezier creëren met elkaar. Dat is pas efficiëntie. Je investeert aan het begin en het betaald zich dubbel uit in je onderneming. Niet heel handig om werknemers alleen als een kostenpost te beschouwen. Gelukkig zijn er ook werkgevers die deze tijd als een kans zien om zuinig te zijn op werknemers en die lef hebben om te investeren. Zo’n bedrijf redt het is optimaal efficiënt bezig. Zij zijn voorbeelden van hoe het dus wel kan.