Werkgevers besteden te weinig aandacht aan efficiënt werken. Dat concluderen Computables loopbaanexperts. Het gebrek aan interesse zou bijvoorbeeld komen doordat bedrijven hun personeel vooral zien als kostenpost.
De experts deden hun uitspraken naar aanleiding van reacties van ict'ers op Computable.nl toen bleek dat een deel van de werkgevers extra personeel nodig heeft, maar geen nieuwe mensen aanneemt.
Mentaliteitsverandering
Volgens leden van het loopbaanpanel richten werkgevers zich wel op de technische kant van efficiënt werken, maar vergeten zij dat er ook een mentaliteitsverandering nodig is. Directeur Ron van der Kleij van consultancybureau KVL Inspiratie Technologie: 'Als je wilt dat mensen een beter resultaat neerzetten, maar ze alleen op inspanning afrekent, dan wordt het geen succes. Zowel inspiratie, cultuur, organisatie en technologie zijn belangrijk voor het realiseren van een productievere organisatie.'
Ook HR-manager Tjibbe van der Zeeuw van ict-dienstverlener Qhuba denkt er zo over. 'De ict-afdeling moet inzicht krijgen in de behoefte van de werknemer in plaats van zich te richten op beheer van systemen en servers', zegt hij.
Personeel als kostenpost
Een deel van de experts denkt mogelijkheden tot efficiënt werken in de kiem worden gesmoord doordat werkgevers hun personeel zien als kostenpost. Doordat werknemers vaak op een specifiek punt in het proces worden ingezet, zouden zij weinig inzicht hebben in de rest van het proces. Hierdoor kunnen ze minder doelgericht werken, stelt competence director Erik-Jan Monshouwer van detacheringsbureau Yacht.
Ook blijven sommige werkgevers te veel hangen in oude gewoontes. Ict-docent Patrick Koning: 'Ze moeten op gezette tijden een stap achteruit doen om te kijken of ze de juiste dingen aan het doen zijn. Dat levert pas echt efficiency.' Loopbaanexpert Bianca van de Haar van coachingsbureau Rent a Friend ziet iets soortgelijks. 'Sommige werkgevers staan onvoldoende open voor moderne werkmethodes die het efficiënter werken aanzienlijk kunnen bevorderen, zoals het thuiswerken', meent ze.
Bedrijfscultuur
Ook voor de werknemer een rol weggelegd. Zo moeten zij volgens de experts nadenken over hoe zij hun capaciteiten beter kunnen inzetten. Ook het beïnvloeden van de bedrijfscultuur, waarover Van der Kleij het heeft, is een punt waarmee de werknemer zich zou moeten bezighouden.
Toch lijkt er vooral voor de werkgever werk aan de winkel. Yachts Monshouwer: 'Vanzelfsprekend kan de werkgever er meer naar vragen. Ik denk dat dat weinig gebeurt.'
Illustratief voor de visie van managers op personeel als kostenpost: Deze week heeft het tijdschrift De Ingenieur staat een zeer kritisch artikel over de managers, Masters of Business Administration die eigenlijk niets kunnen, ‘want management is geen vak’. Het verzet van het ingenieursvakblad richt zich op een paar typische eigenschappen van moderne managers: kostenbesparing, korte termijn resultaten, poenige imago’s, urenregistraties (die niet overal even zinvol zijn), inhoudelijke ondeskundigheid en de schade die bedrijven daardoor lijden.
Het beeld van de statusgevoelige manager die in zijn Audi van een kapitaal huis naar een ultramodern kantoorgebouw rijdt, en nergens rekening mee houdt, staat ons sinds de crisis tegen. Ingenieurs vinden ook, zo blijkt uit hun vakblad, dat ze vakmensen demotiveren. Ze kijken niet naar kwaliteit of inhoud, ze houden goede initiatieven tegen en denken op korte termijn. Innovatie heeft het moeilijk.
“Doordat werknemers vaak op een specifiek punt in het proces worden ingezet, zouden zij weinig inzicht hebben in de rest van het proces”
Leuk of niet, deze manier is wel efficiency bevorderend. Hij blijkt alleen niet erg effectief te zijn.
Efficiency: de dingen op de juiste manier doen. Effectiviteit: de juiste dingen doen.
Ik denk dat veel werkgevers én veel werknemers vaker een stapje naar achteren moeten doen om te zien of wat we ook al weer wilden bereiken en of we nog de juiste dingen doen. Daarna pas gaan sub-optimaliseren (efficienter werken).