Het besluit van ict-dienstverlener IBM om personeelsleden hun leaseauto's te laten teruggeven, verbaast veel ict'ers. Hoewel sommige zich kunnen vinden in de beslissing van de werkgever, is het volgens een groot deel van de ict'ers geen slimme zet. Dat blijkt uit reacties op Computable.nl.
Een woordvoerder van IBM Nederland bevestigde onlangs dat sommige personeelsleden hun leaseauto moeten inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend werknemers, maar dat aantal wil het bedrijf niet bevestigen of ontkennen. Wel geeft de werkgever aan dat de nieuwe regeling de kosten beter beheersbaar moet maken en dat die voor een betere concurrentiepositie moet zorgen.
Een groot deel van de ict'ers die reageerden op de berichtgeving over het onderwerp, uit zijn verbazing over het besluit van de dienstverlener. Zo schrijft een van de reageerders dat hij zijn leaseauto nodig heeft om naar klanten te gaan. 'Het is voor mij gewoon gereedschap om mijn klanten te bedienen', geeft hij aan. 'Je pakt een timmerman toch ook niet zijn hamer af met de verwachting dat hij de spijkers met zijn blote handen in de balk slaat?'
Met de trein
Sommige ict'ers maken zich zorgen over het imago van de werkgever, dat negatief beïnvloed zou worden. Ook zou de strategie van IBM slecht zijn voor het vertrouwen dat klanten in het bedrijf hebben. Een daarvan geeft aan dat de IBM-personeelsleden met wie hij werkt gefrustreerd zijn door het besluit van de ict-dienstverlener. 'Zij moeten nu het halve land door met de trein', aldus een schrijver onder de naam 'Klant'. 'Ik vraag me af wie de factuur van de extra reisuren mag betalen.'
Toch kijken niet alle ict'ers op van het plan om de leaseauto's weer in te nemen. Zo zouden de voertuigen door veel werknemers vooral gebruikt worden voor woon/werk-verkeer en is de fiets volgens sommigen ook een goed vervoermiddel. 'Leaseauto's horen bij een detacheringsbedrijf, want dan rij je alleen zakelijke kilometers', stelt een reageerder.
Afpakken
Over het algemeen zijn de reacties echter negatief. 'Jeroen' heeft nog wel een tip: 'Zorg dat je in salaris groeit. Al het andere kunnen ze ongestraft afpakken.'
De woordvoerder van IBM wil inhoudelijk niets zeggen over het besluit van het bedrijf. In een korte reactie laat ze weten niet in te gaan op de details van de autoleaseregeling. Ook over een eventuele compensatie wil de werkgever niets zeggen. 'Er is met de betrokkenen op individuele basis gecommuniceerd over de voor hen geldende nieuwe voorwaarden', aldus de woordvoerder. 'Wij doen daarover geen uitspraken.'
Ben het eens met simple (24-09-2010 22:09). Ik werk buiten Nederland voor IBM en heb dagelijks veel met IBM buiten Nederland te maken. Maak jullie borst maar nat, want het afnemen van de wagen is slechts een voorbode van wat er aan staat te komen.
@ Willem 2
Beste man,
ICT-ers zijn niet dom(zoals jij zegt) maar ze brengen veel geld in de la.
Met een nieuwe leaseauto van 45000 Euro de Europa rondrijden is echt FUN. Dat doe ik zeker 5 keer per jaar. Jammer voor intelligente mensen zoals jij die geen leaseauto hebben.
George, zijn ze al mee begonnen. Een part van de sales organisatie zijn zonder inspraak van een commissie plan naar een profit sharing plan overgezet. Met als resultaat dat betreffende medewerkers hun commissie kwijt zijn. IBM betaalt niets meer uit ondanks dat er winst worden gemaakt. De reden van niets uitbetalen ondanks de winst wordten niet gegeven. IBM management wil dit naar betreffende medewekers niet verder toelichten. Er was letterlijk gezegd dat ze blij moesten zijn dat ze in deze tijden nog een baan hadden.
Internetvergoeding is begin dit jaar ook komen te vervallen. IBM moedigt thuiswerken aan, maar medewerkers draaien zelf op voor de costs.
In Belgie krijgt men alleen een sim card, de telefoon moet men zelf kopen. Geruchten gaan dat dit in Nederland ook snel zal gaan gebeuren.
Ik zou het wel weten als ik m’n lease auto in moest leveren (ben ambulant consultant, maar niet bij IB(n)M): voor ongeveer 5000 euro een Chevrolet Caprice Classic aanschaffen (zo’n Johnnie Flodder auto), bij voorkeur zwart, LPG er in, geen wegenbelasting betalen (oldtimer) en daarmee naar de klant karren, priceless!
Ga lekker ZZP, als je enigszins goed bent in je vak huurt IBM je zo weer terug. Tegen een leuk uurtarief kun je zelf een auto rijden. Tip: koop de voormalige leasebak van de baas van je baas. Dat zijn luxe bakken en die zijn na 3 a 4 jaar niet duur meer 😉 maar de diesels zijn technisch nog uitstekend.
Hoef je niet zo’n schrale golf te rijden 🙂
@Marcel, 23-09-2010 17:55
Is een betere gezondheid door een betere conditie geen compensatie?
Waarom moet alles ‘gecompenseerd’ worden? Wees blij dat je je baan houdt.
Werkkosten zijn fiscaal aftrekbaar (zoals de door Vincent genoemde ‘internetvergoeding’) Misschien zouden werknemers eens wat minder lui moeten worden en zelf creatiever. Geef IBM groot gelijk dat ze zelfstandigheid onder hun personeel gaan stimuleren. Er wordt in deze dictatuur al teveel naar de werkgever gewezen als het op kosten aankomt.
Moet ook altijd zo lachen om m’n buurman. Gaat hij op vakantie naar het buitenland, moeten er 5 jerrycans diesel achterin mee, want in het buitenland kan hij niet op z’n tankpas tanken. In mijn optiek heet zoiets ‘stelen van de baas’, en wie kaatst moet de bal verwachten, dus de bazen gaan vanzelf ook een keer aan de beurt komen en blijkbaar is dat nu 🙂
Tuurlijk @John je hebt in essentie helemaal gelijk.
Maar toch is het te zielig voor woorden. Ik zal je uitleggen waarom. Het is natuurlijk vreselijk dom van het management om zelf wel de lease auto te houden. Verder maakt IBM zoals aangegeven miljarden winst. Dat is verder prima, maar om dan ook nog eens aan je medewerkers geld voor de koffie vragen… Proost! Gelukkig zijn er voldoende leuke innovatieve ICT bedrijven waar de jongere medewerkers naar zullen uitstromen.
@John, 29-9-2010.
Een betere conditie krijg ik niet van in de trein zitten, maar dat terzijde… niet iedereen woont op fietsafstand van zijn werk. Als je de auto uitrekent als arbeidsvoorwaarde in geld, dan is dat een behoorlijke component. Zomaar afschaffen is dus een behoorlijke teruggang in totale beloning als er geen andere regeling voor in de plaats komt.
NB ik heb geen leasebak meer want ons bedrijf heeft dat opgelost door een forse reiskostenvergoeding. De werknemers zoeken vervolgens zelf uit hoe ze naar hun werk gaan, en of ze een nieuwe auto rijden en wat voor type. Voor mij dus interessant om een diesel van circa 3 jaar oud te kopen en deze elke 3 jaar te vervangen. Veel luxere auto dan bij lease en geen gezeik over bijtelling, auto’s/opties die niet zijn toegestaan door bemoeizuchtige HRM afdeling, etc. Ik heb dit het eerste jaar bijgehouden en ik ben veel goedkoper uit nu. Ik moet naar klanten in het hele land dus meestal ga ik met de auto (bedrijventerreinen zijn slecht bereikbaar met OV) en soms met de trein, als ik in hartje A’dam moet zijn.
@John,
Ik stel voor dat je zelf vanaf nu 200 netto per maand terug in salaris gaat.
Bij menig arbeidscontract is door de werkgever een leaseauto aangereikt als extraatje. Het is een secundaire arbeidsvoorwaarde (geld niet voor IBM).
Wat jij nu stelt is om dat componentterug te nemen zonder compensatie.
En wat ik grappig vindt van groene sokken is dat op moment de woorden ‘conditie’, cq ‘groen’ aan de orde komt, alles veroorlooft is om minder auto’s op de weg te krijgen.
Ik ben zo’n IBM’r. Er is absoluut niet op individuele basis gesproken door de jaren heen zijn zo’n beetje alle secundaire arbeidsvoorwaarde afgekapt.
IBM pakt van alle ambulante ICT specialisten hun leaseauto af en geeft deze aan de niet ambulante managers die voorheen geen leaseauto hadden.
Het is gewoon een trucje mensen niet ambulant verklaren maar verwachten dat ze het zijn.
Komt erop neer dat IBM verwacht dat je naast je eigen koffie te betalen ook moet betalen om naar de klant te reizen terwijl aan de klant wel een reiskostenvergoeding in rekening wordt gebracht!