Het besluit van ict-dienstverlener IBM om personeelsleden hun leaseauto's te laten teruggeven, verbaast veel ict'ers. Hoewel sommige zich kunnen vinden in de beslissing van de werkgever, is het volgens een groot deel van de ict'ers geen slimme zet. Dat blijkt uit reacties op Computable.nl.
Een woordvoerder van IBM Nederland bevestigde onlangs dat sommige personeelsleden hun leaseauto moeten inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend werknemers, maar dat aantal wil het bedrijf niet bevestigen of ontkennen. Wel geeft de werkgever aan dat de nieuwe regeling de kosten beter beheersbaar moet maken en dat die voor een betere concurrentiepositie moet zorgen.
Een groot deel van de ict'ers die reageerden op de berichtgeving over het onderwerp, uit zijn verbazing over het besluit van de dienstverlener. Zo schrijft een van de reageerders dat hij zijn leaseauto nodig heeft om naar klanten te gaan. 'Het is voor mij gewoon gereedschap om mijn klanten te bedienen', geeft hij aan. 'Je pakt een timmerman toch ook niet zijn hamer af met de verwachting dat hij de spijkers met zijn blote handen in de balk slaat?'
Met de trein
Sommige ict'ers maken zich zorgen over het imago van de werkgever, dat negatief beïnvloed zou worden. Ook zou de strategie van IBM slecht zijn voor het vertrouwen dat klanten in het bedrijf hebben. Een daarvan geeft aan dat de IBM-personeelsleden met wie hij werkt gefrustreerd zijn door het besluit van de ict-dienstverlener. 'Zij moeten nu het halve land door met de trein', aldus een schrijver onder de naam 'Klant'. 'Ik vraag me af wie de factuur van de extra reisuren mag betalen.'
Toch kijken niet alle ict'ers op van het plan om de leaseauto's weer in te nemen. Zo zouden de voertuigen door veel werknemers vooral gebruikt worden voor woon/werk-verkeer en is de fiets volgens sommigen ook een goed vervoermiddel. 'Leaseauto's horen bij een detacheringsbedrijf, want dan rij je alleen zakelijke kilometers', stelt een reageerder.
Afpakken
Over het algemeen zijn de reacties echter negatief. 'Jeroen' heeft nog wel een tip: 'Zorg dat je in salaris groeit. Al het andere kunnen ze ongestraft afpakken.'
De woordvoerder van IBM wil inhoudelijk niets zeggen over het besluit van het bedrijf. In een korte reactie laat ze weten niet in te gaan op de details van de autoleaseregeling. Ook over een eventuele compensatie wil de werkgever niets zeggen. 'Er is met de betrokkenen op individuele basis gecommuniceerd over de voor hen geldende nieuwe voorwaarden', aldus de woordvoerder. 'Wij doen daarover geen uitspraken.'
Een van de effecten zal zijn dat medewerkers met hun vergoeding een oude vervuilendere auto zullen gaan rijden. Dit helpt het groene imgago van IBM niet echt.
Ok. Lekker zo’n bedrijf. Zo voor mij een reden zijn om ergens anders te gaan solliciteren.
Wat is dit voor artikel joh?! De inhoud is voor 90% een samenvatting van reacties op het vorige artikel. Wat is hier de nieuwswaarde van? Ik heb die reacties toch zelf al kunnen lezen. Degene die reageert onder de naam “klant”, is dat ook een klant of alleen maar een medewerker die zich voordoet als klant…? Daarnaast zullen mensen die ontevreden zijn sneller geneigd zijn te reageren dan tevreden mensen (iedere marketing manager of klachtenafdeling weet dat), waardoor een samenvatting van een forum in de verste verte nog niks te maken heeft met een correcte afspiegeling van de werkelijkheid. Kortom, journalistiek prutswerk!
Spreekt voor zich? (persbericht juli 2010)
Het Amerikaanse technologieconcern IBM heeft een nettowinst behaald in het tweede kwartaal van 3,4 miljard dollar (2,6 miljard euro), vergeleken met 3,1 miljard dollar in dezelfde periode een jaar eerder. Dat heeft IBM maandag na het slot van Wall Street bekendgemaakt.
To be “ambulant” or not to be…That’s the question.!!
Vanaf welke band hoef jij niet meer “ambulant” te zijn?
We kregen het per brief te horen dat er een andere regeling komt. Ik kan begrijpen voor hen die dagelijks n Amsterdam werken dat ze de auto in moeten leveren als contract is afgelopen. Maar om mij heen zitten diverse collega´s die bij de klant zitten en hun auto kwijtraken en echt pissig zijn. Verder zijn er ook al geluiden van oprotpremies die stilletjes worden aangeboden. Zo erg dat het FNV al haar leden al een brief heeft gestuurd voor bijstand. Kortom, IBM wil van haar personeel af. Alleen zie je ze in de meest winstgevende tak het eerst vertrekken.. IBM loopt een blauwtje hiermee@
@Piet,
De status ambulant zegt niet meer zoveel. Ambulant is (volgens mij) tegenwoordig iedereen van IBM. Men is eenzijdig ambulant verklaard.
De status zegt alleen dat ze je overal naar toe kunnen sturen, maar niet automatisch recht hebben op een leaseauto.
Ik zie in de reacties bedrijven als HP, Logica en Atos voorbij komen waar vergelijkbare uitgeklede regelingen doorgevoerd worden. Het zal geen gecoördineerde actie zijn, maar geeft wel de trend aan bij de grote ICT bedrijven. Elders solliciteren door deze groep betekent kansen voor de kleinere detacheerders om hun slag te slaan in een langzaam verbeterende markt.
Ach, straks hebben we geen leaseauto’s meer nodig. Wordt al het werk gedaan vanuit India of oost Europese landen.
Langs gaan bij de klant doen we ook niet meer, want we doen gewoon video calling. It’s so simple.
De meeste reacties laten zien dat ICT-ers het normaal vinden hun vervoer, zelfs prive, te doen op kosten van anderen. lekker rondcrossen door Europa zonder stil te staan bij de kosten.
Kennelijk zijn ze te dom om zich te realiseren dat dit linksom of rechtsom ten koste gaan van de winstmarges van het berdijf en zo ook van het reguliere salaris van alle mensen die voor het bedrijf aan de slag zijn, ook degenen die wel nadenken over vervoer of gewoon geen recht hebben op een leasebak.
Spijtig, en naar je mag verwachten geen stimulans een beetje bewust om te gaan met dat vervoer.
Goede actie dus van IBM, die een beetje intelligent nadenkend mens niet zou hoeven verbazen.