Het besluit van ict-dienstverlener IBM om personeelsleden hun leaseauto's te laten teruggeven, verbaast veel ict'ers. Hoewel sommige zich kunnen vinden in de beslissing van de werkgever, is het volgens een groot deel van de ict'ers geen slimme zet. Dat blijkt uit reacties op Computable.nl.
Een woordvoerder van IBM Nederland bevestigde onlangs dat sommige personeelsleden hun leaseauto moeten inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend werknemers, maar dat aantal wil het bedrijf niet bevestigen of ontkennen. Wel geeft de werkgever aan dat de nieuwe regeling de kosten beter beheersbaar moet maken en dat die voor een betere concurrentiepositie moet zorgen.
Een groot deel van de ict'ers die reageerden op de berichtgeving over het onderwerp, uit zijn verbazing over het besluit van de dienstverlener. Zo schrijft een van de reageerders dat hij zijn leaseauto nodig heeft om naar klanten te gaan. 'Het is voor mij gewoon gereedschap om mijn klanten te bedienen', geeft hij aan. 'Je pakt een timmerman toch ook niet zijn hamer af met de verwachting dat hij de spijkers met zijn blote handen in de balk slaat?'
Met de trein
Sommige ict'ers maken zich zorgen over het imago van de werkgever, dat negatief beïnvloed zou worden. Ook zou de strategie van IBM slecht zijn voor het vertrouwen dat klanten in het bedrijf hebben. Een daarvan geeft aan dat de IBM-personeelsleden met wie hij werkt gefrustreerd zijn door het besluit van de ict-dienstverlener. 'Zij moeten nu het halve land door met de trein', aldus een schrijver onder de naam 'Klant'. 'Ik vraag me af wie de factuur van de extra reisuren mag betalen.'
Toch kijken niet alle ict'ers op van het plan om de leaseauto's weer in te nemen. Zo zouden de voertuigen door veel werknemers vooral gebruikt worden voor woon/werk-verkeer en is de fiets volgens sommigen ook een goed vervoermiddel. 'Leaseauto's horen bij een detacheringsbedrijf, want dan rij je alleen zakelijke kilometers', stelt een reageerder.
Afpakken
Over het algemeen zijn de reacties echter negatief. 'Jeroen' heeft nog wel een tip: 'Zorg dat je in salaris groeit. Al het andere kunnen ze ongestraft afpakken.'
De woordvoerder van IBM wil inhoudelijk niets zeggen over het besluit van het bedrijf. In een korte reactie laat ze weten niet in te gaan op de details van de autoleaseregeling. Ook over een eventuele compensatie wil de werkgever niets zeggen. 'Er is met de betrokkenen op individuele basis gecommuniceerd over de voor hen geldende nieuwe voorwaarden', aldus de woordvoerder. 'Wij doen daarover geen uitspraken.'
Ik heb bij IBM gewerkt. Toen, en waarschijnlijk nu, staat de leaseauto niet als voorwaarde in je contract. Je bent “ambulant” met een bepaalde status en dat bepaald of je mag leaserijden en hoe. Ieder jaar wordt opnieuw bekeken of je nog wel ambulant bent. In de praktijk kan dat dus betekenen dat je het ene jaar geen leaserijder bent, daarna weer wel. Afhankelijk van wat je dan doet.
Ik vraag de Computable om juiste berichtgeving, dit begint steeds meer op stemming maken te lijken. Het klopt nl niet, de auto’s worden niet ingeleverd, contract wordt gewoon uitgereden, alleen een aantal komt na contract niet meer in aanmerking om te leasen, dit is functie afhankelijk. Ook is de medewerkers waar het om gaat op individuele basis een regeling aangeboden die absoluut niet slecht is. Nogmaals terug naar mijn eerdere opmerkingen ik lees hier alleen maar veel onterechte en onware beweringen. Jammer van de altijd goede berichtgeving op de Computable site dit doet daar afbreuk aan, je zou bijna een anti IBM stemming kunnen proeven uit deze berichtgeving. Plaats ik onder de noemer: Succes maakt populair en succes voedt jaloezie. Het is en blijft momenteel het meeste succesvolle technologie en services bedrijf mbt bedrijfsvoering en innovatie. Blijkbaar duikt hier de hollandse ziekte op, boven het maaiveld……jammer maar begrijpelijk.
Wat een onzin. Bij IBM is er helemaal niet “individueel gecommuniceerd”. Er is “individueel medegedeeld”. Ik kwam thuis en de meest hufterige opgestelde brief lag in mijn brievenbus. Beste “xxx”, vanaf nu ben jij niet langer ambulant”… bla bla bla. per 1 Augustus graag je Auto inleveren. Allerlei spreadsheets zijn rondgegaan en alleen als we heel creatief een hele hoop maal 0.19ct/km toevoegen aan de de nieuwe vaste (belastbare) vergoeding dan nog kost deze grap mij 100 Euro per maand. (alleen op basis van klant/werk verkeer). En als ik toevallig om de hoek een klant krijg, dan verlies ik er op, dus voor mij is het beter om veel te blijven rijden om breakeven te zijn. Hoezo minder files, en minder administratie? Terugkomend op de communicatie, mijn collega is een band hoger en “mag” wel een auto houden – echter moet omwisselen voor een standaard model BMW 118 of BMD 320. Erg “groen” – maar dit past niet bij zijn familie grootte (4 kids) noch kan een trekhaak hebben. Dus moet er voor hem toch een familie auto komen want er is nul flexibiliteit in de regeling. Tot nu toe had hij een leuke diesel grand scenic. Voor hem 150 euro per maand goedkoper dan de BMW regeling. En in zijn brief bij de “vragen en antwoorden” stond “kan x, nee dat is erg jammer voor de medewerker, dit kan niet”. In principe kon niets en was niets bespreekbaar. En omdat het geen arbeidsvoorwaarde is, kon de OR ook niet geconsulteerd worden of een advies geven. Dus, hoezo individuele communicatie.
Eens met Hans hierboven. Ben zelf geen IBM’er maar ik heb de regeling incl. compensatie gezien. Volgens mij kun je er financieel zelfs op voorruit gaan.
Neemt niet weg dat het allemaal ingegeven lijkt om te bezuinigen. En de werknemers die kunnen blijven leasen worden beperkt tot 1 merk.
Verder rare argumenten hierboven, tot en met iemand die beweert dat de klant hem/haar niet meer serieus neemt als hij/zij niet in een “representatieve auto” verschijnt. Hmmm… als een klant al iets vindt van het vervoermiddel van de (ingehuurde) consultant, dan is dat in de regel “kan het niet een beetje minder”. Oftewel: met OV of eigen vervoer (een tweedehands Hyundai) naar de klant werkt eerder positief dan negatief.
Ben benieuwd wanneer de andere grote dienstverleners dit voorbeeld zullen volgen.
IBM= Ik Ben Mobiel (niet meer).
woon-werk verkeer is GEEN prive verkeer
@Jaap Eens met je representatieve argument. Het hoeft geen mercedes te zijn (zoals ons belgische management als standaard auto rijdt), doch moet functioneel zijn en wel een goede uitstraling. Jammer genoeg wil IBM geen electrisch doen “want dat kost teveel” – terwijl ik ook liever de Nissan leaf of Prius zou rijden ipv een BMW 118 of 320 (of mercedes) als ik uberhaupt een keuze had. Dus allemaal pure cost cutting
@Hans — Hans — ik las je commentaar – wordt jij door IBM gestuurd om wat aan imago verbetering te doen op deze website of zo?
Mij is geen individuele regeling aangeboden, alleen een standaard formulier waar wel mijn persoonlijk nieuwe ambulant status op was vermeld. Out of the Blue wel te verstaan zonder enige waarschuwing, zelfs niet uit de wandelgangen. Ja, contract uitrijden is mogelijk, uiteraard, anders kost het nog meer. Ik ga een bruto vergoeding krijgen, NIET GEINDEXEERD, van 418 euro. O ja, in het standaard formulier zat ook nog een fout. Heel motiverend allemaal. En Hans, stop aub mt het verdedigen van IBM, het is allemaal niet netjes gegaan!!!
@ Hans – IBM moet HP. t.a.v. “Het is en blijft momenteel het meeste succesvolle technologie en services bedrijf mbt bedrijfsvoering en innovatie” weet waar je over praat!!!
—
HP heeft ook een beperkte lease regeling per jun.2010. Goede mensen vertrekken en de ‘losers’ blijven zitten.
Veel mensen hebben inderdaad geen lease auto nodig. Maar als je customer facing bent, dan is het logisch dat je een goede auto krijgt (rond de 30K). Zowel IBM als HP zullen er snel achter komen dat ze het niet gaan reden met deze vorm van kostenbesparingen.