Het besluit van ict-dienstverlener IBM om personeelsleden hun leaseauto's te laten teruggeven, verbaast veel ict'ers. Hoewel sommige zich kunnen vinden in de beslissing van de werkgever, is het volgens een groot deel van de ict'ers geen slimme zet. Dat blijkt uit reacties op Computable.nl.
Een woordvoerder van IBM Nederland bevestigde onlangs dat sommige personeelsleden hun leaseauto moeten inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend werknemers, maar dat aantal wil het bedrijf niet bevestigen of ontkennen. Wel geeft de werkgever aan dat de nieuwe regeling de kosten beter beheersbaar moet maken en dat die voor een betere concurrentiepositie moet zorgen.
Een groot deel van de ict'ers die reageerden op de berichtgeving over het onderwerp, uit zijn verbazing over het besluit van de dienstverlener. Zo schrijft een van de reageerders dat hij zijn leaseauto nodig heeft om naar klanten te gaan. 'Het is voor mij gewoon gereedschap om mijn klanten te bedienen', geeft hij aan. 'Je pakt een timmerman toch ook niet zijn hamer af met de verwachting dat hij de spijkers met zijn blote handen in de balk slaat?'
Met de trein
Sommige ict'ers maken zich zorgen over het imago van de werkgever, dat negatief beïnvloed zou worden. Ook zou de strategie van IBM slecht zijn voor het vertrouwen dat klanten in het bedrijf hebben. Een daarvan geeft aan dat de IBM-personeelsleden met wie hij werkt gefrustreerd zijn door het besluit van de ict-dienstverlener. 'Zij moeten nu het halve land door met de trein', aldus een schrijver onder de naam 'Klant'. 'Ik vraag me af wie de factuur van de extra reisuren mag betalen.'
Toch kijken niet alle ict'ers op van het plan om de leaseauto's weer in te nemen. Zo zouden de voertuigen door veel werknemers vooral gebruikt worden voor woon/werk-verkeer en is de fiets volgens sommigen ook een goed vervoermiddel. 'Leaseauto's horen bij een detacheringsbedrijf, want dan rij je alleen zakelijke kilometers', stelt een reageerder.
Afpakken
Over het algemeen zijn de reacties echter negatief. 'Jeroen' heeft nog wel een tip: 'Zorg dat je in salaris groeit. Al het andere kunnen ze ongestraft afpakken.'
De woordvoerder van IBM wil inhoudelijk niets zeggen over het besluit van het bedrijf. In een korte reactie laat ze weten niet in te gaan op de details van de autoleaseregeling. Ook over een eventuele compensatie wil de werkgever niets zeggen. 'Er is met de betrokkenen op individuele basis gecommuniceerd over de voor hen geldende nieuwe voorwaarden', aldus de woordvoerder. 'Wij doen daarover geen uitspraken.'
“Zo zouden de voertuigen door veel werknemers vooral gebruikt worden voor woon/werk-verkeer en is de fiets volgens sommigen ook een goed vervoermiddel.”
Als je niet van werkplek wisselt en de werkplek naast de deur is, dan is een fiets prima. Alleen gaat dat niet op voor de gemiddelde ICT’er (die defacto standaard ambulant is verklaard).
Dit niet alleen bij IBM. Dit is een algehele ‘bezuinigingstrend’ wat werkelijk nergens op slaat. Alles afpakken van de werknemer, zelfs zijn mobiel vd zaak. Net zolang doorgaan totdat er teveel mensen weglopen. Er is geld zat, net zoals bij de overheid en maar blijven uitkleden. Doen alsof we met zn allen op de afgrond staan..
Zeg nou zelf, een leaseauto enkel voor woon-werkverkeer hoeft toch ook helemaal niet vanzelfsprekend te zijn? Als je regelmatig bij klanten langs gaat, op wisselende locaties werkt of gedetacheerd zit lijkt het me logisch om een leaseauto te hebben.
Maar als je als timmerman (om dat voorbeeld weer te nemen) in een meubelfabriek werkt krijg je ook geen bedrijfsbusje mee.
Jammer dat er in beide berichten niets genoemd wordt over welke compensatie deze medewerkers dan krijgen.
‘Goed voorbeeld doet volgen’ is een spreekwoordelijk gezegde die eerst bij het management en directie had moeten worden voorgelegd en welke echte alternatieven er beschikbaar zijn, denk hierbij aan een carpoolauto i.p.v een eigen leaseauto en als je wilt kun je gewoon met je eigen auto naar het parkeerterrein van IBM rijden. IBM heeft toch al niet het grootste marktaandeel in Nederland en door haar gezicht nog minder (of te laat) te laten zien is dit geen goede actie. ICT-ers vinden hun emolumenten nu eenmaal belangrijk en is een onderhandelingspositie bij het arbeidscontract geweest, intrekken van deze voorwaarden getuigt juist van overhead maar wie bepaald dit eigenlijk?
Niet op tijd bij je klant, geen representatieve auto, het gras is groener bij de concurrent en vooral neemt de klant IBM nog wel serieus als de IBM-consultant met de bus komt en merk…….x met wel een auto die hij voor parkeert. IBM-er komt aanlopen dan wordt er waarschijnlijk meteen gevraagd “zo, komen lopen uit Amsterdam?” 1-0 achterstand, ik zeg goed bezig!
IBM: Ik Ben Mobiel……….of toch niet?
Een leaseauto hoort toch gewoon bij je arbeidsvoorwaarden? Of je die voor je werk gebruikt of niet. Het is toch geen argument voor discussie of je hem wel echt nodig hebt voor je werk? Mijn vakantiegeld heb ik ook niet echt nodig om van te leven, nog geen reden om die dan maar in te houden toch?
Arbeidsvoorwaarde (leaseauto) inleveren? In ieder geval niet zonder goede compensatie.
De meeste IBM’ers hebben er geen probleem mee. Zoals in de laatste regels van het artikel staat is er met de medewerkers over de nieuwe voorwaarden gesproken. Het is toch een goede oplossing om de files te verminderen?
Leaseauto bij de arbeidsvoorwaarden? Ben het toch echt alleen tegengekomen bij detacheringsbedrijven OF als je bij de klant moet zijn voor je functie.
40 uur intern bij je bedrijf hoor je (imo) geen lease-auto te hebben ongeacht je reisafstand/tijd.
Daarbij wordt er nergens in dit artikel gerept over de compensatie die is aangeboden wat ook een erg vertekenend beeld geeft. (wat Marcel dus ook al aangaf).
Wie die communicatie wil lezen, geen probleem!
Leo , 19:46
“Een leaseauto hoort toch gewoon bij je arbeidsvoorwaarden? ….. Arbeidsvoorwaarde (leaseauto) inleveren? In ieder geval niet zonder goede compensatie.”
Dat denk je maar! Dat is afhankelijk van de arbeidsvoorwaarden.
Bij de meeste ICT bedrijven is een lease auto onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarden. Een ICT bedrijf kan in dat geval de leaseauto niet eenzijdig terug trekken. Die is in dat geval onderhandelbaar (beide partijen moeten akkoord gaan).
Echter bij IBM is de lease auto geen onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarden, het is een extraatje. En om die reden kan IBM die lease auto op elk gewenst moment terug trekken zonder compensatie. Ze zijn tot niets verplicht ter compensatie.
Het is een subtiel verschil.
@willem,
“De meeste IBM’ers hebben er geen probleem mee. Zoals in de laatste regels van het artikel staat is er met de medewerkers over de nieuwe voorwaarden gesproken.”
Wie zegt dat er is gesproken? Er staat, citaat IBM: ‘Er is met de betrokkenen op individuele basis gecommuniceerd over de voor hen geldende nieuwe voorwaarden’.
Vrij vertaald staat de term ‘individueel communiceren’ gelijk aan het uitsturen van een brief/e-mail met een mededeling op naam. Dan is er individueel gecommuniceerd. En anders vraagt de medewerker een persoonlijk gesprek aan met zijn manager die het nogmaals bevestigd. Dan heb je een persoonlijk gesprek gehad (maar inhoud blijft een mededeling).