In een reactie op de Troonrede 2010 herhaalt ICT~Office het standpunt dat de overheid nauwer moet samenwerken met de ict-sector. Concreet betekent dit: meer uitbesteden van ict, in ruil voor een beter beheersbare ict-dienstverlening. Volgens de branchevereniging is ict een essentiële factor voor economisch herstel en het oplossen van maatschappelijk vraagstukken in de zorg, het onderwijs, de veiligheid en de publieke dienstverlening.
Tijdens WCIT, het wereldcongres over ict dat in mei in de Amsterdamse RAI plaatsvond, riep ICT~Office al dat het grootschalig uitbesteden van ict politiek bespreekbaar wil maken. De branchevereniging presenteerde er het rapport 'Leren van de buren', waarin twee succesvolle uitbestedingstrajecten in het buitenland staan beschreven. De studie moet helpen de koudwatervrees over ict-uitbesteding weg te nemen. Directeur Sylvia Roelofs meldde toen dat met Jan Kees de Jager, demissionair minister van Financiën én oud-ict-ondernemer, is afgesproken om na de verkiezingen het onderwerp op de politieke agenda te krijgen.
Naar aanleiding van Prinsjesdag 2010 herhaalt ICT~Office deze boodschap. Zij stelt dat de overheid fors moet bezuinigen en te maken heeft met grote veranderingen en problemen die gevolgen zullen hebben op de publieke ict-voorzieningen. Grootschalig uitbesteden van ict is een goed middel om de overheid te ontlasten, vindt de brancheorganisatie. Tegelijk stelt zij dat er dan wel extra aandacht nodig is voor goed opdrachtgeverschap en de juiste motieven voor uitbesteding. ICT~Office zal de Tweede Kamer daarom vragen om bij de behandeling van de Begroting 2011 de mogelijkheid van het uitbesteden van dienstverlening te betrekken in de discussie over het verminderen van het aantal ambtenaren.
Innovatie
Verder prijst ICT~Office, in een reactie op de Miljoenennota, het kabinet om in tijden van bezuinigingen te blijven kiezen voor innovatie. Daarbij doelt zij op het verhogen van het budget van de WBSO, de fiscale stimuleringsregeling voor softwareontwikkeling, met 170 miljoen euro, bovenop de verruiming van 63 miljoen euro die reeds was voorzien. Ict versnelt innovatie en werkgelegenheid en creëert groei in bijna alle sectoren van de economie, aldus de vereniging.
Ik kan ze geen ongelijk geven, deze ICT-office mensen.
Aan de andere kant heb ik het idee dat de overheid er bijzonder goed aan zou doen een eigen centraal ict-architectuur bureau neer te zetten en dat dan niet direct vullen met mensen die erg ver van enige praktijk staan, maar met mensen die al bijzondere dingen hebben laten zien. Mensen uit de praktijk.
Een eigen opleidingscentrum met de verplichte methoden en technieken hoort daarbij. Iedere ict ambtenaar moet daar een bewijs van ‘kunnen’ behalen. Let op: ‘kunnen’. Dus geen nietszeggend certificaten instituut waar er al teveel van zijn maar een praktische opleiding op individuele basis waarin mensen met de praktijk bezig zijn. De good-old programmeursopleidingen van Volmac en RAET mogen daarvoor model staan. Daarin werden de cursisten bij iedere stap gevolgd en beoordeeld. We komen nu in de praktijk te vaak merkwaardig pluimage tegen dat veelal op ego beslissingen neemt en te weinig op kennis en kunde.
Door uniformiteit van werken bij de overheid te garanderen, kunnen we op voorhand garanderen dat systemen eenvoudig op elkaar aangesloten kunnen worden, dat mensen met de juiste ict normen en waarden worden ingezet en dat projecten succesvol worden gerealiseerd.
Uniformiteit helpt ook bij overdracht van werk, de herkenbaarheid van het werk van de collega’s, het verminderen van de afhankelijkheid van een enkel individu.
Methodisch werken is daarbij van groot belang. Een methode moet inhoud hebben.
Een checklist benadering is geen methode!
Iedere stap in de werkwijze moet inhoudelijk beschreven zijn, dus hoe het werk binnen die stap uitgevoerd wordt, welke regels worden toegepast. Als de relatief kleine en snel te nemen stappen binnen de methode dan een zelf-corrigerend karakter hebben omdat vroegtijdig in opeenvolgende stappen wordt onderkend dat deze al dan niet voldoende matchen, dan pas is er een werkwijze die garanties biedt. Tevens moeten de stappen zodanig zijn dat het merendeel van de beoefenaren van de methoden op ongeveer dezelfde uitkomst uitkomen. Dat is van belang voor de overdracht van werk. Mensen moeten elkaars werk herkennen. Nieuwbouw is slechts de eerste stap. Maintenance is wat er vaak nog jaren op volgt. Je wilt toch niet het werk telkens geheel opnieuw laten doen. Door het toepassen van architectuur en methodisch werken, kun je goed (onder)houdbare systemen creëren. Ik heb daar in de praktijk fraaie voorbeelden van gezien. Systemen die decennia succesvol werken. Over Return On Investment (ROI) gesproken!
De Jackson benadering is een uitstekend voorbeeld van een échte methode.
Dus: de overheid kan beter in plaats van uit te besteden, zorgen voor kwaliteit in eigen gelederen.
Leg mij eens uit waarom belastinggeld besteed zou moeten worden aan werkgelegenheid in een buitenland ipv Nederland?
ICT-Office wordt zo langzamerhand een echt genante lobby club voor een handjevol graaiers.
Kijk ook maar eens op het platform beta techniek over de beroerde arbeidsmarktperspectieven van ICT-ers:
http://www.platformbetatechniek.nl/docs/PlatformPockets/pp23.pdf