Bestandsvervuiling is een groot probleem voor organisaties. Een foutje is zo gemaakt, maar kan verstrekkende gevolgen hebben voor administraties. Human Inference heeft zich gespecialiseerd in de ‘datawasserij’. Het bedrijf heeft een een cloud-oplossing bedacht die bij de invoer van gegevens al nagaat of deze kloppen. Daarmee zet Human Inference zijn eerste schreden in het indirecte kanaal.
Volgens Barry Godthelp, sales director channels bij Human Inference, is de onderneming in 1986 opgericht om bij een grote verzekeraar fraude te helpen bestrijden. "Dat was in de tijd dat de zogenoemde black lists ontstonden. Daarop staan mensen die ooit een keer zijn geweigerd door een verzekeraar of bank, of van wie is bewezen dat ze fraude hebben gepleegd. Als iemand een verzekering aanvroeg, was het handig na te gaan of de aanvrager op zo’n lijst stond. Dan moet je echter wel over de juiste gegevens beschikken. Wij hebben ‘matching software’ gemaakt om na te gaan of achter twee namen dezelfde persoon zou kunnen schuilgaan. Jansen kan bijvoorbeeld met één S geschreven worden, maar ook met twee. Als dan hetzelfde adres wordt gebruikt, komt er een signaal: kijk hier eens naar; is dat niet één en dezelfde persoon?"
Met de vele buitenlandse namen van tegenwoordig speelt dit onderwerp nog sterker, weet Godthelp. Hij vertelt dat de KNVB de software bijvoorbeeld gebruikt om na te gaan of iemand onder een stadionverbod probeert uit te komen. Alle grote ondernemingen in ons land gebruiken wel iets van Human Inference.
Nu indirect
Gezien de sterke positie van de onderneming bleek het directe kanaal voldoende om de klanten aan zich te binden. "Maar wij willen expanderen in Europa. Steevast staan we als ‘visionair’ in de magic quadrants van Gartner over datakwaliteit, maar we willen nu naar het ‘leiders’-kwadrant. Daar hebben we de hulp van het kanaal bij nodig", vertelt Godthelp.
Op technisch vlak speelt Human Inference hierop in door een SaaS-oplossing aan te bieden aan partners die deze vervolgens aan hun klanten kunnen voorhouden. "Daarbij gaat het er niet alleen om de datakwaliteit achteraf te verbeteren in batch, maar ook meteen op het moment dat iemand een naam of adres invoert. Dan signaleert onze software of er eventueel problemen zijn. We noemen dit de online-wasmachine. Onze partners krijgen dit als white label aangeboden. Zij volgen bij ons een cursus van vier uur om alles goed in de vingers te krijgen. Het is erg laagdrempelig. We richten ons in eerste instantie op bedrijven die al werken met SaaS-oplossingen, zoals salesforce.com en Microsoft CRM, maar ook op verkopers van andere software-oplossingen. In Duitsland zijn SAP-gebruikers een speerpunt. Resellers kunnen een extra dienst leveren door de analyses die wij doen op de databases als rapport aan te bieden aan hun klanten. Er is al veel belangstelling om aan het programma deel te nemen", meldt Godthelp.
Het nieuwe platform van Human Inference is niet ingegeven door de pogingen van het Duitse bedrijf Uniserv dat sinds een paar jaar de Nederlandse markt op komt. "Nee, het heeft louter te maken met onze expansiedrift én de mogelijkheden die het SaaS-platform biedt."
Van fraude naar vinden
Met de enorme groei van dataopslag is de kans op verkeerde of dubbele labelling van personen of orders enorm toegenomen. Bij cloud computing worden alle gegevens liefst maar één keer opgeslagen in de cloud. Daarbij komt unified communications, waarbij vooral het direct vinden van de juiste persoon cruciaal is voor het succes. Al deze ontwikkelingen zorgen voor een zeer gezonde voedingsbodem voor de producten en diensten van Human Inference. De komende jaren krijgt het bedrijf geduchte concurrentie van buitenlandse partijen, met Uniserv als belangrijkste voorbeeld. MarketCap adviseert dergelijke bedrijven dan ook hun USP voor de verkoop van dergelijke producten en diensten te verleggen van ‘fraude’ naar ‘vinden en communiceren’.