Vodafone heeft een overeenkomst met Eurofiber om samen zo’n 1.000 kilometer glasvezel per jaar uit te rollen naar bedrijven en bedrijventerreinen. Zakelijke klanten kunnen via dit netwerk vanaf begin 2011 ook glasvezeldiensten afnemen bij Vodafone. Eurofiber is een specialist op het gebied van managed dark fiber.
Vodafone kan met de glasvezeldiensten sneller invulling geven aan groei in de breedbandbehoeftes vanuit de markt. Vooral bedrijven vragen nadrukkelijk om steeds grotere bandbreedtes op hun netwerken zodat zij bedrijfsprocessen, applicaties en medewerkers beter kunnen faciliteren. Het is tevens een wens van de overheid om bandbreedte ook echt toegankelijk te maken voor iedereen.
De twee bedrijven hebben in een overeenkomst van tien jaar afgesproken samen te werken en hebben ieder een eigen rol in de dienstverlening aan zakelijke klanten. Eurofiber legt en onderhoudt de glasvezelbekabeling. Vodafone levert de toegang tot het netwerk en de zakelijke diensten. Klanten van Vodafone kunnen deze diensten natuurlijk ook combineren met hun bestaande mobiele abonnementen.
Zakelijke markt
De overeenkomst maakt Vodafone een glasvezel service provider in deze snel groeiende markt en daardoor zijn de afspraken van groot strategisch belang. Het is een substantiële stap in Vodafone’s strategie om zich te ontwikkelen tot een aanbieder van beheerde en volledig geïntegreerde communicatieoplossingen. Glasvezel draagt in belangrijke mate bij aan die doelstelling. Marktonderzoeksbureau IDC schat de huidige glaspenetratie in de Nederlandse kantoormarkt op 6 procent met een groei van 24 procent. De omzet uit glasverbindingen in Nederland beslaat op dit moment 31 procent van de totale omzet uit vaste connectiviteit. De verwachting is dat deze aantallen met 15 procent groeien tot een totaal van 75 procent in 2020. De groei van glasvezeldiensten is met name van relevant voor MKB-bedrijven en met het netwerk van Vodafone hebben zij een goede keuze bij hun selectie van een service provider.
Kostenvoordelen en minder storingen
Vodafone heeft al wel enige jaren ervaring met het aanbieden van vaste breedbanddiensten via glasvezel. Hierop draaien diensten zoals vast breedband internet, IP-telefonie, IP VPN-oplossingen en PIN-betaaldiensten. Het bouwen van een eigen netwerk is kostentechnisch en beheertechnisch interessant en reduceert de kans op storingen. Zakelijke eindgebruikers profiteren hiervan dus indirect mee.
Vodafone onderscheidt zich in de glasvezelmarkt door het aanbieden van de hoogste kwaliteit dienstverlening, de meeste flexibiliteit in bandbreedte en Service Level Agreements en 24-uurs monitoring van het netwerk en de diensten. Bovendien biedt Vodafone als enige provider een online tool in de vorm van de Vodafone Service Navigator waarmee klanten te allen tijde in realtime inzicht hebben in de status van hun eigen breedbandnetwerk .
Nieuwe diensten
Dankzij de partnership met Eurofiber heeft Vodafone toegang tot het snel groeiende glasvezelnetwerk van Eurofiber dat momenteel ruim 10.000 kilometer omvat en tot 2020 wordt verdubbeld. Het netwerk vervoert ruim 25 procent van het Nederlandse internetverkeer en zo’n 50 procent van het mobiele communicatieverkeer (backhaul). Eurofiber zal de investeringen in hun dark fiber infrastuctuur in de komende jaren verder opvoeren om bestaande en toekomstige zakelijke klanten van Vodafone aan te sluiten. Vodafone hoeft hierdoor niet zelf te investeren in de uitrol van de glasvezelinfrastructuur en kan dus volop investeren in de nieuwe producten en diensten.
Toekomst
Vodafone heeft middels de samenwerking met Eurofiber een belangrijke netwerkstandaard voor de toekomst. Glasvezel is met name geschikt voor communicatiediensten waarbij spraak en data worden gecombineerd met andere toepassingen die meer bandbreedte vragen zoals unified communications, cloud computing en videoconferencing. Door de overeenkomst is er straks een landelijk dekkend glasvezelnetwerk waar zakelijke gebruikers van kunnen profiteren.