Ict-bedrijven zijn zeer dominant in de wereldwijde merkenranglijst. De jaarlijkse ranglijst van waardevolste merken wordt opgesteld door merkenadviesbureau Interbrand. Frisdrankreus Coca-Cola blijft wel de lijst aanvoeren met een waarde van 70 miljard dollar, maar de alomtegenwoordigheid van de technologiemerken is opvallend.
Als sector groeit 'computersoftware' met 8 procent in merkwaarde, 'internetservices' krijgt er maar liefst 27 procent bij. IBM (64,7 miljard dollar, +7 procent), Microsoft (60,9 miljard dollar, +7 procent) en Google (43,5 miljard dollar, +36 procent) bezetten respectievelijk de tweede, derde en vierde plaats in de rangschikking.
IBM blijft zo sterk dankzij de mooie groei die bedrijf, ondanks z'n omvang, blijft genereren en de innovatie waarvoor het bedrijf blijft staan. Microsoft ligt permanent in de vuurlijn van concurrenten als Apple en Google, maar houdt relatief goed stand dankzij een aantal recente sterke producentlanceringen, onder meer Windows 7. Google heeft nog altijd een goede naam en heeft die de afgelopen maanden nog steeds verbeterd, al werd er onlangs geknaagd aan het vertrouwen. Dat komt vooral door privacybeslommeringen, onder meer bij Street View en Google Buzz.
Iets verder in de lijst vinden we Intel (7), Nokia (8) en HP (10). Cisco bezet plaats 14, Apple plaats 17. Samsung staat op 19, Oracle op 22 en SAP op 26.
Blackberry
De drie sterkste groeiers zijn ook technologiefirma's: Apple (+37 procent), Google (+36 procent) en Blackberry (plaats 54, +32 procent). Bij de grootste dalers ontbreken ict-bedrijven echter ook niet. De merkwaarde van Nokia zakt met 15 procent, die van Dell (plaats 41) met 14 procent.