Werknemers van IBM Nederland moeten hun leaseauto inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend personeelsleden. Een woordvoerder van het bedrijf heeft bevestigd dat er leaseauto's worden teruggenomen, maar wil niet bevestigen of ontkennen dat het er duizend zijn.
Bij het bedrijf werken in Nederland ongeveer vijfduizend mensen. De werkgever heeft het besluit genomen uit financiële overwegingen. Volgens de persvoorlichter van IBM is de autoleaseregeling herzien 'om de kosten beter te kunnen beheersen'. Het bedrijf hoopt dat dit de concurrentiepostie van de dienstverlener ten goede komt.
De werkgever heeft met de betrokken werknemers gesproken over hun aangepaste arbeidsvoorwaarden. Over de details daarvan wil IBM verder geen uitspraken doen.
Centric
Ook ict-dienstverlener Centric kijkt kritisch naar zijn wagenpark. De werkgever neemt zijn werknemers geen leaseauto's af, maar het bestelde onlangs wel tweehonderd nieuwe 'carpoolauto's'. Hiermee kunnen de Centric-werknemers gezamenlijk van en naar kantoor rijden.
@Jan 20-09-2010 08:30
De EPS is slechts 1 aspect van het verhaal. Het andere aspect is natuurlijk het salaris van de CEO Sam Palmisano: http://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_J._Palmisano
While CEO of IBM in 2009, Samuel J. Palmisano earned a total compensation of $21,159,289, which included a base salary of $1,800,000, a cash bonus of $4,750,000, stocks granted of $13,517,401, no options, and other compensation of $1,091,888.[6]
Dat salaris hangt uiteraard af van de EPS die wordt bereikt.
http://www.theregister.co.uk/2009/10/27/ibm_share_buyback/
Na lang rekenen ben ik blij met de regeling. Ik ga de leaseauto overnemen in prive, en met mijn 50000 km per jaar zakelijk heb ik niet veel problemen met een onkostenvergoeding van 0.19 per km. Ik heb inmiddels een klassieker aangeschaft die nu omgebouwd wordt om op afgewerkte plantaardige olie te rijden (Heel groen en milieu vriendlijk…..maar vooral heel erg goedkoop…)
Dus… alleen maar voordelen. En ten tweede is het grote voordeel dat ik steeds minder afhankelijk wordt van mijn salarisbetaler. Want IBM blue heb ik me nooit gevoeld en die binding wordt ook nog steeds minder.
BTW @Jan, dat de shareholder het meest beangrijk is, dat is bij ieder beursgenoteerd bedrijf het geval. Inmiddels is er geen enkel bedrijf dat een 2 jarige doelstelling formuleerd. De levensduur van het management is slechts 1,5 jaar, dus waarom je opvolger het makkelijk maken..??
Peet
Wat ongelooflijk veel reacties hier.
Als je mensen aan hun lease auto komt……
ze gaan nog liever scheiden, dan hun leaseauto kwijtraken.
Voor velen is het puur status, kijk eens hoe goed ik het gedaan heb, maar als ie afgenomen is, hebben ze geen geld om zelf een auto te kopen, moeten ze dan lenen. zielig gewoon.
Ja jongens: ik zou dan zeggen: word vooral geen lid van de vakbond! IBM doet al decennielang aan ‘vakbond buiten de poorten van IBM’, de COR doet daar vrolijk aan mee, en wat doen wij als IBM’ers? Precies: kijken kijken en niets doen….
Wat een bull shit Henk. Het lijkt er op dat je zit te balen dat jij er geen hebt. Volgesn mij weet je niet waar je het over hebt. Je opmerking “Ook een vorm van Green-IT. Met een leaseauto ga je zeker niet over openbaar vervoer of carpoolen nadenken.” slaat helemaal nergens op. Ik woon in Hengevelde (Twente) en werk in Den Haag. Denken over OV doe ik inderdaad niet. Ik gebuik het gewoon. Wekelijks reis ik nl. met de trein vanuit Hengelo naar Den Haag. Omdat ik een gunstige verbinding heb kan dat. Het wordt en ander verhaal als je vanuit Twente naar bijv. Lelystad, Emmen, ’s Hertogenbosch of Alkmaar moet. OV is dan geen optie en die verschrikkelijk vervuilende leasebak – die overigens wel de laatste stand van techniek heeft – wel. Dus rijdt jij nou maar lekker in je eigen auto naar je werk. Dan doen wij lease-auto rijders dat in de beste gevallen wel met de trein. Overigens mag ik toch hopen dat je in net zo’n moderne en schone auto rijd als de lease-auto! Over Green-IT gesproken.
Ben het helemaal eens met het commentaar van MAT. De oudere IBM ers met het riante salaris blijven zitten en wachten om een aanbieding en de jongere IBM-ers lopen dadelijk weg als de arbeidsmarkt weer aantrekt binnen de ICT. Slecht vooruitzicht!
Ik moet hier eigenlijk wel om lachen.
Ik werk bij Logica en zie ook daar soortgelijke berichtenstormen naar aanleiding van dito berichten.
Ieder bericht van deze aard laat een bepaalde groep werknemers op tilt slaan en lekker ongenuanceerde uitspraken doen.
Wees een man/vrouw, pak je biezen als het zo slecht is!
Ik baal af en toe ook van mijn eigen bedrijf, maar besef me dat het elders niet anders is en maak er met succes het beste van. In goede tijden krijg je daar vanzelf je compensatie voor. Gaat het echt alleen om die leaseauto, dan zijn je prio’s verkeerd. Bepaal wat jouw ideale mix is tussen werk, beloning en privé en kies daar je werk bij….
@Hans, 17-09-2010 18:29
30 jaar geleden is niet vergelijkbaar met anno 2010. 20 jaar geleden kocht je als afgestudeerde in je eentje een 4-kamer appartement. Anno 2010 heb je daar in de randstad amper een studio voor.
Ik heb ook bij IBM gewerkt. IBM kan de leasewagen terug trekken, louter omdat deze regeling geen secundaire arbeidsvoorwaarde is.
Het zure is dat je als professional geen vaste werkplek hebt, je echter wel bij de klant werkzaam bent. Dat kan dus ook ergens achteraf zijn.
Een trend, winstoptimalisatie of crisismaatregel, alleen bij IBM of ook elders?
Volg alle ontwikkelingen en discussies via linkedin groep Leaserijders Nederland;
http://www.linkedin.com/groupRegistration?gid=2529709