Werknemers van IBM Nederland moeten hun leaseauto inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend personeelsleden. Een woordvoerder van het bedrijf heeft bevestigd dat er leaseauto's worden teruggenomen, maar wil niet bevestigen of ontkennen dat het er duizend zijn.
Bij het bedrijf werken in Nederland ongeveer vijfduizend mensen. De werkgever heeft het besluit genomen uit financiële overwegingen. Volgens de persvoorlichter van IBM is de autoleaseregeling herzien 'om de kosten beter te kunnen beheersen'. Het bedrijf hoopt dat dit de concurrentiepostie van de dienstverlener ten goede komt.
De werkgever heeft met de betrokken werknemers gesproken over hun aangepaste arbeidsvoorwaarden. Over de details daarvan wil IBM verder geen uitspraken doen.
Centric
Ook ict-dienstverlener Centric kijkt kritisch naar zijn wagenpark. De werkgever neemt zijn werknemers geen leaseauto's af, maar het bestelde onlangs wel tweehonderd nieuwe 'carpoolauto's'. Hiermee kunnen de Centric-werknemers gezamenlijk van en naar kantoor rijden.
Maakt de werving van goede IBM´rs voor andere dienstverleners een stuk makkelijker. Accenture heeft bijvoorbeeld een prima autoregeling en geeft een Iphone 4 met data op de koop toe.
Bij Cap Gemini ook.
Ik merk het aan de mensen op de werkvloer. Goede IBM´rs maar zwaar gefrustreerd erdoor. Moeten nu het halve land met de trein door. Ik vraag me af wie de faktuur van de extra reisuren mag betalen. En wie de training betaald voor de consultants die nu weglopen en vervangen gaan worden. IBM : slechte zaak – straalt niet goed af op het imago noch op het vertrouwen dat ik heb als klant.
Goede impuls voor de tweedehands automarkt in Nederland.
Er loopt een IBM Projectmanager bij mij rond die al weken briest. Wordt je blij van. Kan me wel voorstellen.
Typisch, het zijn kenlijk toch de kraaltjes en de spiegeltjes die mensen tot het ict-vak trekken.
Da’s wel te merken ook.
Hopelijk scheelt dit wat kilometers file. Who’s next?
Werkgevers als IBM en Centric noemen zichzelf “dapper” en “vooruitstrevend” door als eerste de jongere instroom werknemers geen auto aan te bieden danwel zelfs af te nemen. Als de markt komend jaar weer aantrekt vraag ik mij af of Atos, Accenture, Cap ook zo “dapper” zullen volgen om de auto af te zweren dan wel of zij de auto regeling zullen gebruiken om werknemers aan te trekken. Wat vinden jullie ? is IBM dapper en vooruitstrevend hierin of juist competetief niet zo slim (zoals van Gaal het zou zeggen)…
Moeten ze vooral doen die dappere bedrijven….de senioren lopen al weg. De junioren blijven dan ook weg (“geen kraaltjes en spiegeltjes meer”).
Een eigen auto met een normale km vergoeding is voor de”baas” en de werknemer goedkoper! Bij een leasebak verdient de belasting er het meest aan.Ook de lease Mij pikt een graantje mee.Een partikuliere rijder pakt niet elke 2,3 jaar een nieuwe auto.Afschrijving dan te hoog. Boekhoudtechnisch is een lease auto voor de “Baas”handiger.Je kunt een begroting voor kosten maken. bij variabele km verg is dit lastig, te veel admin en controle