Werknemers van IBM Nederland moeten hun leaseauto inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend personeelsleden. Een woordvoerder van het bedrijf heeft bevestigd dat er leaseauto's worden teruggenomen, maar wil niet bevestigen of ontkennen dat het er duizend zijn.
Bij het bedrijf werken in Nederland ongeveer vijfduizend mensen. De werkgever heeft het besluit genomen uit financiële overwegingen. Volgens de persvoorlichter van IBM is de autoleaseregeling herzien 'om de kosten beter te kunnen beheersen'. Het bedrijf hoopt dat dit de concurrentiepostie van de dienstverlener ten goede komt.
De werkgever heeft met de betrokken werknemers gesproken over hun aangepaste arbeidsvoorwaarden. Over de details daarvan wil IBM verder geen uitspraken doen.
Centric
Ook ict-dienstverlener Centric kijkt kritisch naar zijn wagenpark. De werkgever neemt zijn werknemers geen leaseauto's af, maar het bestelde onlangs wel tweehonderd nieuwe 'carpoolauto's'. Hiermee kunnen de Centric-werknemers gezamenlijk van en naar kantoor rijden.
@John, Helemaal eens. Echter de implementatie van IBM is dat mensen met een hoge band (functielevel) en rol (PM, Consultant)wel een leaseauto krijgen, zelfs als ze geen enkele zakelijke kilometer rijden en IT specialisten (ongeacht hun band) en PMs met lage band geen leaseauto krijgen, zelfs als ze 30.000 km per jaar zakelijk rijden.
De discussie lijkt me niet of een leasauto al dan niet als normaal beschouwd mag worden. Of en hoe de overheid een leaseauto bekostigd dan wel er subsidie (?) voor geeft lijkt me en interessante discussie. Wat ik vreemd vind is dat het is toegestaan dat een bedrijf eenzijdig de secundaire arbeidsvoorwaarden aanpast. Of dat in dit geval (IBM) het zo is, dat valt niet uit dit artikel op te maken. Ik denk dat het voor de meeste IBM medewerkers geldt dat ze er op achteruit gaan als ze hun leaseauto moeten inleveren zonder dat ze daarvoor worden gecompenseer. Zonder compensatie is dat hetzelfde als het verlagen van het loon.
Arbeidsvoorwaarden my ass! Lease auto is geen arbeidsvoorwaarde binnen IBM en zijn niet besproken. Het was een simpel gegeven dat iedereen er gewoon netto op achteruit ging. Einde discussie. Gewoon puur winstbejag
IBM is gewoon een naar bedrijf, willen alleen nog maar uurtje factuurtje schrijven, investeren niet in het personeel, ouder personeel pesten ze weg door ze jaren lang geen loonsverhoging te geven. Tevens worden alle extratjes afgenomen, zie nu ook weer de lease auto.
Mijn advies aan net afgestudeerde mensen ga niet met IBM in zee in het begin lijkt het leuk maar ze gebruiken je alleen en geven er niks voor terug. Ben blij dat ik nu weer voor een baas werk die me wel weet te waarderen en ook weet dat het geven en nemen is om een goed resultaat te krijgen.
Even voor de duidelijkheid, mensen die er nu wel een hebben en ´m kwijtraken krijgen wel een geldelijke compensatie.
Ik moet naar klanten. Vandaag Den Haag, gisteren Assen. Volgende week Eindhoven en Deventer. Een (lease)auto is voor mij gewoon gereedschap om mijn klanten te bedienen. Je pakt een timmerman toch ook niet zijn hamer af met de verwachting dat hij de spijkers met zijn blote handen in de balk mept?
Het klopt dat er een gedeeltelijke compensatie is. Management tracht wanhopig, maar niet met veel succes, via spreadsheets te laten zien dat het eigenlijk veel gunstiger is om zelf een auto te hebben dan een leaseauto. IBM is geen naar bedrijf. Het is de strategie van het bedrijf (de corporation, lees Amerika waar shareholder value het hoogste goed is) dat ervoor zorgt dat bepaalde maatregelen genomen moeten worden. Uurtje factuurtje van senior mensen met IT Specialisten in lage lonen landen is de uitvoering van die strategie. Je moet dat vooral niet persoonlijk opvatten. Het merendeel van het NL management zit ook in een spagaat. Er zijn zeer veel succesvolle bedrijven wereldwijd die zo werken. Als je daar als individu niet in past, ga er niet werken of verlaat het bedrijf voor een bedrijf waar je je wel thuisvoelt. Kortom bezie dit zakelijk, ook welke werkgever je kiest en niet persoonlijk.
Heb 4 jaargeleden zelf mijn leaseauto teruggegeven (had geen zin meer in een bijtelling over 60KEUR)en omgezet in een goede kilometer- / reisvergoeding.
Rij nu al jaren in een goede middenklasser (was snel gewend aan de downgrading), geen bijtelling, geen afhankelijkheid van werkgever etc. Zeer aan te bevelen en onder destreep uiteindelijk een stuk voordeliger.
Den Haag moet de lease auto op de schop nemen, de bijtelling is een lachertje vergeleken de prive kilometers die met deze auto’s worden gereden. Het bedrijf boekt de brandstof vervolgens af op de fiscus, dus de burger betaald deze onzin per saldo, zijn we ook meteen van de files in het weekend af.
Geen verrassing, gaan we vaker zien het komende jaar. Ook bij Atos Origin speelt dit gegeven, nemen ze mensen de status mobiel af, komt op hetzelfde neer. Helaas heb ik daar nog niet gehoord dat er een geldelijke vergoeding tegenover staat, wel komt er een soort afbouwperiode obv dienstjaren etc.