Werknemers van IBM Nederland moeten hun leaseauto inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend personeelsleden. Een woordvoerder van het bedrijf heeft bevestigd dat er leaseauto's worden teruggenomen, maar wil niet bevestigen of ontkennen dat het er duizend zijn.
Bij het bedrijf werken in Nederland ongeveer vijfduizend mensen. De werkgever heeft het besluit genomen uit financiële overwegingen. Volgens de persvoorlichter van IBM is de autoleaseregeling herzien 'om de kosten beter te kunnen beheersen'. Het bedrijf hoopt dat dit de concurrentiepostie van de dienstverlener ten goede komt.
De werkgever heeft met de betrokken werknemers gesproken over hun aangepaste arbeidsvoorwaarden. Over de details daarvan wil IBM verder geen uitspraken doen.
Centric
Ook ict-dienstverlener Centric kijkt kritisch naar zijn wagenpark. De werkgever neemt zijn werknemers geen leaseauto's af, maar het bestelde onlangs wel tweehonderd nieuwe 'carpoolauto's'. Hiermee kunnen de Centric-werknemers gezamenlijk van en naar kantoor rijden.
Er is vast geen relatie met https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/cloud_computing/3518332/2333364/ahold-vervangt-lotus-notes-door-google-apps.html. Wel typisch dat deze berichten tegelijk naar buiten komen.
Dit past volledig in de strategie van IBM om werk van IT specialisten in India uit te voeren en niet in Nederland. Geen leaseauto: de IT Specialisten lopen vanzelf weg en nieuwe komen niet meer. Probleem opgelost.
Wel fijn dat er rekening wordt gehouden met de aandeelhouders. Ik zou het verschrikkelijk vinden als die minder verdienen…
Raar dat mensen een auto van de zaak altijd een vanzelf sprekendheid vinden. Bij mij op de zaak zijn er in het verleden ook mensen gepaaid met een lease auto. Dwa sommige mensen hebben er wel één en andere weer niet terwijl ze dezelfde functie vervullen en ook beiden geen enkele zakelijke kilometer rijden. Ik vind dat de bijtelling moet gelden naar mate de opgave van officieele kilometers. Wanneer iemand geen zakelijke kilometers rijdt dan een hoge bijtelling. Mensen die veel rijden voor de baas een lage bijtelling. Het word dan ontmoedigd om een lease auto te nemen als je weet dat je de auto krijgt door de werving van nieuw personeel of het behoud van personeel omdat je weet dat je dan zelf voor de kosten moet opdraaien.
Waarom moet de Nederlandse staat werving subsidieeren ? Terug naar normale en gezonde proporties ipv Gadget / Status gedreven jobs !
No offense, maar als je ziet hoeveel mensen tegenwoordig een lease auto hebben in een functie waarbij je hoofdzakelijk woon-werk verkeer doet (exclusief die 1x in de twee maanden dat je wat verder moet rijden) wil ik best snappen dat hierop bezuinigd wordt als dit mogelijk is.
Weet al een maand of 4 dat dit eraan gaat komen, ken iemand die ook de lul is… Vraag me af wat de relevantie van dit zeer vertraagde nieuws nog is.
Vroeger was een leaseauto gewoon een fiscaal vriendelijke manier waarmee de werknemers gepaaid werden! Dus als werkgevers geen leaseauto meer willen geven, dan moeten ze de tegenwaarde in netto geld aan de werknemer geven.
Ook een vorm van Green-IT. Met een leaseauto ga je zeker niet over openbaar vervoer of carpoolen nadenken.
Kan me best voorstellen dat de leaseauto geschrapt wordt voor werknemers die alleen maar woon-werk verkeer naar het kantoor in Amsterdam doen.
Voor werknemers die iedere dag bij verschillende klanten aan het werk zijn blijft de leaseauto gewoon bestaan.
Excessen als officemangers en secretaresses met leaseauto komen te vervallen.
@leaseautosucks
Hoezo ‘Waarom moet de Nederlandse staat werving subsidieeren’?
Leaseautos zijn juist een enorme melkkoe voor de staat. Naast de normale BPM, BTW en wegbelasting vangen ze voor leaseauto’s ook nog eens inkomstenbelasting.