Security is een vak waar al veel producten in servicevorm worden aangeboden. Denk aan de vele firewalls, spamfilters en virusscanners. Veel minder bekend bij IT-resellers is het feit dat de huidige generatie hoge resolutie IP-camera’s ook eenvoudig als service te verkopen zijn. En service is interessante business met goede marges! Voor u het beseft laat u zelfs kansen liggen en gebruikt een andere leverancier de camera’s om bij uw klanten binnen te komen. IT-resellers hebben vaak een voorsprong in IP-kennis en systeemintegratie in vergelijking met beveiligers en e-installateurs, maar die zitten natuurlijk niet stil.
Camera’s as a Service (CaaS) is een interessante business opportunity omdat klanten steeds vaker naar complete oplossingen zoeken, waar men zo weinig mogelijk omkijken naar heeft. Verder blijkt in de praktijk dat door het gebruik van slimme camera’s klanten vanzelf nieuwe toepassingen ontdekken, terwijl de vraag in veel marktsegmenten toeneemt (o.a. bouw, handel, logistiek, onderwijs, productie, recreatie, zorg etc.). Voor u als reseller biedt CaaS tevens mogelijkheden om u van concurrenten te onderscheiden en klanten voor langere tijd aan uw bedrijf te binden met een abonnementsvergoeding. Dat willen we toch allemaal!
Moeilijk is het niet om de CaaS-kansen te benutten want slimme IP-camera’s zijn net computers of PDA’s, met een ingebouwde processor, flashgeheugen, sensoren en software. Via die software kunt u alle geleverde camera’s eenvoudig op afstand beheren, configureren en afhankelijk van uw klant zelfs de toepassingsfunctionaliteit uitbreiden. Bijvoorbeeld om automatisch bepaalde objecten of kentekens te herkennen (zie: http://www.webanpr.com). Als klanten speciale wensen hebben kunt u daarvoor maatwerk (laten) ontwikkelen of database- en systeemintegraties realiseren, waarmee zowel uw omzet als de relatie groeit. Kortom, laat het kaas niet door anderen van uw brood eten met CaaS en grijp zelf die kans!
Henk Schotman, Business Development Manager Benelux van Mobotix