Supermarktconcern Ahold vervangt binnenkort zijn e-mail- en samenwerkingsplatform IBM Lotus Notes door Google Apps. De twee partijen hebben daartoe een overeenkomst gesloten. De Zaanse multinational achter winkelketens zoals Albert Heijn, Etos en Giant Food Stores, gebruikt de software voornamelijk voor e-mail, het adresboek en interne samenwerking. 55.000 medewerkers in Europa en de Verenigde Staten gaan met Google Apps werken.
Google biedt Ahold de beste oplossing om zijn medewerkers in Europa en de VS met één enkele toepassing te laten werken, vertelt Ahold-woordvoerder Jochem van de Laarschot. 'Het kantoorpersoneel kan er gemakkelijk mee onderling samenwerken, bijvoorbeeld over winkelformats en over de leveranciersketen.' Ook winkelmanagers gaan Google gebruiken.
Tot dusver gebruikt het personeel IBM Lotus Notes voor e-mail, voor het adresboek en voor Quickplace. Dat is het online collaboration platform van Notes.
Voor eind 2011
De migratie begint binnen enkele maanden. Van de Laarschot verwacht dat alle personeel van de Ahold-supermarkten in Nederland, Tjechië, Slowakije en de Verenigde Staten voor eind 2011 op Google Apps is overgestapt. De multinational heeft ook winkels in Portugal en Zweden, maar doordat dat joint ventures met andere bedrijven zijn, gaat het personeel van die supermarkten voorlopig niet over op de nieuwe software.
Van de Laarschot vertelt dat het concern inmiddels een procedure is gestart om de dienstverlener te selecteren die de migratie van IBM Lotus Notes naar Google Apps gaat begeleiden. 'Het worden er meerdere, omdat het om meerdere onderdelen gaat.' De definitieve keuze wordt volgens de woordvoerder binnenkort bekendgemaakt. Hij wil niet zeggen of er Nederlandse bedrijven bij zitten.
De partijen maken niet bekend welk bedrag met de overeenkomst is gemoeid.
Iedereen die als eenvoudige eindgebruiker jarenlang heeft moeten lijden onder Lotus Notes en privé Google mail heeft gebruikt snapt heel goed waarom Ahold hiervoor heeft gekozen.
Albert Heijn kampt met bevoorradingsproblemen van een belangrijk aantal winkels door een computerstoring bij de distributiecentra
http://www.ed.nl/economie/9021197/Bevoorradingsprobleem-bij-Albert-Heijn.ece