Sollicitanten hoeven bij Ordina geen ballonvaarten of gesprekken in de autoshowroom te verwachten. Het gaat de dienstverlener om de inhoud van het werk. Dit jaar zoekt de werkgever ruim 250 ict-professionals.
Ordina's manager corporate recruitment Annelies Bos is verantwoordelijk voor het wervingsbeleid bij de dienstverlener. Ze vertelt hoe het bedrijf de zoektocht naar nieuwe medewerkers aanpakt.
Welke ict'ers kunnen bij jullie solliciteren?
'We zoeken ervaren professionals met verstand van Java, Oracle, SAP, Microsoft, testen en infrastructuur.'
Wat voor mensen moeten het zijn?
'We zoeken ict'ers die verder kunnen kijken dan hun eigen specialisme. Dat zijn bijvoorbeeld senior consultants en ict'ers die onze juniors en mediors kunnen coachen. Ze zijn niet alleen goed in hun vak, maar hebben ook de ambitie om bij Ordina aan hun loopbaan te werken. Ook zoeken we mensen die zich willen inzetten voor de klant en met een inventieve werkhouding.'
Wat bedoel je met een inventieve werkhouding?
'Daarmee bedoel ik iemand die creatief is en vernieuwende oplossingen kan ontwikkelen.'
Hoe gaan jullie op zoek naar ict'ers?
'Bij Ordina werven we niet met ballonvaarten of gesprekken in de autoshowroom. Het gaat ons vooral om de inhoud van de baan. Daarom werven we vooral via het netwerk van onze medewerkers. Natuurlijk werven we ook op internet en via beurzen en evenementen.'
Net als veel andere bedrijven gebruikt ook Ordina de term 'out of the box-denken'. Wat betekent dat bij jullie?
'We stimuleren het om initiatief te tonen op allerlei gebieden. Of het nu gaat om het uitbreiden van kennis, nieuwe ontwikkelingen, innovatieve oplossingen of persoonlijke ontwikkeling. We willen dat ict'ers die ruimte benutten en situaties op innovatieve manieren benaderen.'
Hoe kunnen ict'ers zich bij Ordina ontwikkelen?
'We hebben een breed palet aan vakopleidingen en trainingen voor persoonlijke vaardigheden. Ook hebben we een coachingpool waarin medewerkers zich kunnen laten begeleiden.'
Wat houdt die coachingpool in?
'Al onze managers zijn getraind op coachend leidinggeven, waardoor ze op een professionele manier aan people management kunnen doen. Ook kunnen medewerkers zich laten begeleiden op specifieke onderwerpen als loopbaankeuze, omgaan met stress of leren netwerken.'
Hoe groot is het trainingsbudget?
'Dat soort gegevens communiceren we niet extern.'
Wat moet een sollicitant niet doen tijdens het sollicitatiegesprek?
'Zich anders voordoen dan hij is.'
Wervende werkgevers
De komende tijd vertellen wervende werkgevers naar wie ze op zoek zijn. Welke vaardigheden moeten de ict'ers hebben en wat gaat de werkgever daar tegenover stellen? In een serie interviews vraagt Computable werkgevers naar hun wervingsbeleid.
Ordina is een lachertje. Kan het zelf weten want ik heb er een paar jaar gezeten. Veel geouwehoer, weinig wol. Zolang je netjes je uurtjes schrijft, hoor je niemand morren. Geen visie, einde van de ICT uitzendburo’s met een gouden randje.
Geen ballonvaarten, maar een diner.
>
Tja, als je de gemiddelde reactie van Computable.nl op een gemiddeld artikel leest, bekruipt mij ook een hoog bull-shit-bingo gehalte. De meeste reacties kun je als volgt classificeren:
1) algemene z31kbehoefte
2) afkraken op het type dienstverlening
3) een specifiek punt lekker generaliseren
4) de baas te pakken nemen
5) klagen over beursgenoteerde ondernemeningen en kapitalisme
Of het nu om Ordina, Cap, Logica, Atos, Accenture of IBM gaat: we hebben er allemaal wel een mening over… creativiteit daarin is ver te zoeken.
Goh, had je misschien toch niet zoveel mensen moeten laten opstappen?
@Ordinees.
Beste Ordinees, namens de overige 23 respondenten op dit bericht dank ik je voor je feedback.
Een vraagje, je hebt in je analyse de reacties geclassificeerd zeg je.
Mag ik zeggen dat de gekozen categorien niet uitblinken door een optimale cohesion/bounding gehalte? Verder zijn ze ook een beetje Ordina(ir). Vroeg me ook af of je vindt dat ze van veel respect getuigen voor de moeite die 23 mensen hebben genomen om jouw prachtige werkgever van feedback te voorzien. Wanneer een bedrijf openstaat vor kritiek en de macht van crowdsourcing begrijpt, zou zij dit kunnen interpreteren als een kans om beter te worden. Hoop dat je hier wat aan hebt.
Wanneer ik dan afga op het vermeende gemiddelde consultancy niveau binnen jouw werkgever kun je jouw reactie als volgt classificeren:
1) algemene z31kbehoefte
2) afkraken op het fenomeen dat mensen mogen reageren op artikelen
3) een specifiek punt lekker generaliseren
4) de respondent te pakken nemen
Jouw opmerking dat het niet uitmaakt of het over logica, ordina, cap etc… gaat snijdt zeker hout. De ICT dienstverleningssector in Nederland glijdt weg, niet effetjes maar voorgoed. En dat is geen paniekvoetbal of negativiteit, dat is evolutie en een heel goede zaak. Kan het echte talent in Nederland weer werken aan echte innovatie en kennisontwikkeling in plaats van voor de 20e keer werken aan een het ontwerp van weer een klantendatabase of weer een hypotheeksysteem.
In ieder geval complimenten dat het jouw als enige Ordinees opvalt dat mensen Ordina de moeite waard vinden om te reageren, want zo moet je het zien in plaaats van gez23k.
Groetjes
Hans
Read more: https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3511461/1458016/ordina-het-gaat-niet-om-ballonvaarten.html#reacties#ixzz109kAhNhx
Belangrijkste oorzaak Ordina is dat ze teveel met hun tarieven zijn gezakt. Ik kom ze vaak tegen in offertetrajecten en ze zijn 40 tot 60 % goedkoper om de opdracht te winnen, zelfs goedkoper dan onze offshore aanbieding en onder onze kostprijs. Ze maken gewoon verlies op hun opdrachten en volgens mij moet een commerciele instelling WINST maken. Vandaag krijgen ze op de beurs ook weer een klap omdat de ING zich nu ook zorgen gaat maken.
Voor ons gelukkig, dan zijn wij deze pain in de ass kwijt, als nl niemand meer winst kan maken met IT kunnen we er nl beter mee stoppen.
Ze komen nu in de bekende vicieuze cirkel, klanten gaan angst krijgen om nog grote deals aan hun te gunnen ivm de continuiteit, gevolg nog meer mensen op de bank, beste mensen gaan weg, niemand wil er nog komen werken, etc etc etc. Uiteindelijk zullen ze wel worden opgekocht, mits er geinteresseerden zijn en dat is nog maar de vraag. Anders kan het Ordina personeel wel eens een flinke tegenvaller krijgen want ze steven zo op een bankroet af……
R: Concurrent.
Hoe komt het dan dat zij wel evenveel omzet per persoon draaien tov de main concurrenten? De kosten basis van Ordina is wel veel hoger dan bij een logica etc. Hebben ze gewoon veel specialisten op de bank laten zitten en toch wel omzet kunnen draaien?