Cloud is de oplossing voor elk probleem, althans als je de it-bladen erop naslaat. Maar cloud is natuurlijk niets anders dan een server pool waarop applicaties draaien die via internet benaderd kunnen worden. En dit alles in het kader van de efficiency. Op veel webpagina’s verschijnen al mooie cloudtags waarmee je direct doorgeleid wordt in de wondere webwereld van je eigen wensen. Maar wat doen we nu eigenlijk met die eindeloze webverdieping, hoe moeten we al die informatie bevatten en stuurt het ons eigenlijk wel de gewenste kant op?
Google is zo’n typische cloud-leverancier. Het bedrijf biedt alle diensten en toepassingen aan voor iedere internetgebruiker. Als service slaan ze ook nog de bestanden voor je op, maken die deelbaar in je netwerk of via de hele wereld en bieden dus een megaprestatie aan voor noppes. Waar en wanneer je je data ook nodig hebt; je bent niet meer afhankelijk van het apparaat dat je in je hand of voor je neus hebt. Mooier kan toch niet … of schijnt de zon toch niet altijd?
Vanuit privacyoogpunt zijn er zeker vraagtekens, want wat doet Google met al die informatie? Hoe veilig is het systeem en weet je echt zeker dat al je gegevens nooit tegen je gebruikt worden? Bij een gerechtelijke order moet ook Google, net als alle cloud applicatie providers trouwens, die informatie overdragen. Vervelend is het ook als internet niet meer beschikbaar is of dichtslibt, bijvoorbeeld omdat er teveel mensen naar voetbal. Betrouwbaarheid en vertrouwen vormen dus belangrijke elementen in de keuze voor je toepassing. Je gehele bedrijfsproces geef je toch niet zomaar uit handen aan een partij die je niet goed kent.
Kortom, er is veel lekkers te krijgen voor de gebruiker en ermee experimenteren is uiterst waardevol. Ontdek de cloud en de meerwaarde daarvan en er ontstaan allerlei nieuwe mogelijkheden. Neem nu cloudprinting vanuit je smartphone. Dat was een paar jaar geleden ondenkbaar en biedt mobiele gebruikers vandaag de dag het gemak van print-output op iedere plek en tijd, onafhankelijk van uitgebreide ict-resources en dito kosten. Tja, na regen komt zonneschijn!
Gerard Kruijt, business manager bij Xerox