De Deense web content management expert Janus Boye spreekt op het HartmanEvent 2010 over enkele best practices in social media die hij en zijn opdrachtgevers in de praktijk hebben opgedaan. Ter ondersteuning van zijn toespraak heb ik Boye aan de vooravond van het congres geïnterviewd.
Social media? Waarom? Er zijn al zoveel websites, dat moet toch voldoende zijn?
Stelde je deze vraag ook tien jaar geleden, toen je overwoog om 'het web' op te gaan? Dezelfde argumenten om toentertijd een website te publiceren, gelden nu weer. Social media is de laatste jaren een factor van belang geworden. Of je nu werkt bij de overheid of een retailorganisatie, je burgers en klanten hebben social media allang omarmd. Het is uiteraard meer dan alleen Twitter, Hyves en blogs. Social media heeft een groot effect op je website, denk bijvoorbeeld aan de RedBull fanpagina op Facebook waar 8,1 miljoen fans met elkaar communiceren over het merk en wat hun beleving daarbij is.
Waarom is het voor een organisatie belangrijk om een social media strategie te hebben?
Alleen consultants en zelfbenoemde 'social media goeroes' proberen je wijs te maken dat je een aparte social media strategie moet hebben. In de echte wereld zie je echter dat organisaties social media deel uit laten maken van hun bestaande communicatie-, marketing- en hr-strategieën.
Wat zijn de belangrijkste trends in social media?
Een duidelijke trend in 2010 was dat social media zijn directe impact had op de bedrijfsvoering. In 2011 voorspel ik dat er minder aandacht komt voor nutteloze tools als Google Wave. De aandacht wordt verlegd van tools naar praktische oplossingen die werkelijk hun meerwaarde bewijzen.
Wat is in jouw ogen een goed voorbeeld van een social media strategie?
Best practices zijn er om te leren van anderen. Social media wordt inmiddels toegepast in allerlei soorten organisaties: profit en non-profit. Een echte best practice vond ik bij Oxfam Novib, de internationale welzijnsorganisatie die social media, en dan vooral Twitter, heeft ingezet om zowel mensen bewust te maken van de problemen in Haïti als om geld in te zamelen.
Moeten mensen hun huidige cms-leverancier vragen om social media tools of moeten zij opnieuw de markt op om social media tools elders te halen?
Wil je een biertje of drink je liever wijn? Er wordt nog teveel nadruk gelegd op tools. Mensen denken dat het volstaat om een tool te kopen, zonder je eerst af te hoeven vragen hoe je het gaat inzetten. Het klinkt wellicht als een open deur, maar je moet je echt richten op de eisen die je hebt. Je keuze voor een tool van leverancier A, B of C gaat je succes niet bepalen. Als de tool het uitgangspunt is, gaat je social media project onherroepelijk falen. Om mislukking te voorkomen, moet je het project goed voorbereiden en de nodige tijd investeren in het verhogen van het digitale bewustzijn van je collega's.
Als mensen overwegen om met social media aan de slag te gaan, wat is dan het eerste waar ze aan moeten denken?
Daar kan ik heel kort over zijn. Stel jezelf deze vraag: 'Hoe past dit in onze huidige strategieën?' Je kunt pas verder als je hier het antwoord op weet.
Wat kom je vertellen op het HartmanEvent?
Het is verleidelijk om verliefd te raken op de nieuwste tools en technieken, met het gevaar dat je vergeet wat het verschil maakt in een succesvolle online strategie. Ik ga het hebben over case studies van onder andere Nokia, Oxfam en Red Bull. Daarbij leg ik uit hoe zij in de praktijk omgingen met deze uitdagingen.
Wie is Janus Boye
Janus Boye werkt sinds eind jaren '90 door heel Europa aan digitale projecten en web content management in het bijzonder. Zo werkte hij voor veel leveranciers, wat hem een 'insiders perspectief' opleverde. Janus adviseert bedrijven waar het gaat om de evaluatie van hun leverancier(s) en treedt op als 'brandweerman' bij projecten die niet soepel verlopen. Zijn jaarlijkse internationale J.Boye-congressen in Denemarken en de Verenigde Staten behoren tot de best gewaardeerde in hun soort. Janus heeft enorm veel ervaring opgebouwd met het werken met online professionals. Hij leert graag van fouten uit het verleden en deelt de verkregen inzichten met anderen. Zijn missie is om een bijdrage te leveren aan een jonge markt en om een wereldwijde community te bouwen van online professionals.
HartmanEvent 2010 MobileMojo
Het HartmanEevnt 2010 laat bezoekers onder de naam 'MobileMojo' het geheim achter mobiele en sociale media ontdekken. Dit congres zoekt de verdieping en richt zich op het hoe en waarom van een succesvolle sociale media strategie en de mogelijkheden en consequenties van mobiel internet. Met nationale en internationale experts en best practices geeft het een goed beeld van de ontwikkelingen. Bezoekers kunnen het geleerde de volgende dag al in de praktijk brengen.Het HartmanEvent 2010 vindt plaats op 7 oktober in Hotel Karel V in Utrecht.