Op scholen zien ze het wel zitten: studenten die tijdens de les een iPad gebruiken. Diverse opleiders hebben hun leerlingen al van Apples nieuwste mobiele apparaat voorzien. Toch zijn er nog wel wat twijfels.
Een van de opleiders die sinds kort met de iPad werkt, is de Lentiz Onderwijsgroep uit Vlaardingen. Vmbo-leerlingen van die school die moeite hebben met lezen, gebruiken het apparaat om hun achterstand in te halen.
Ook op de Vrije Universiteit van Amsterdam vinden ze de tablet nuttig. Studenten gebruiken het apparaat daarom sinds kort om bijvoorbeeld instructievideo's van onderwijspractica te bekijken en om digitale studieboeken te lezen. De iPad zou het onderwijs 'effectiever, gevarieerder en uitdagender' maken.
Lichtere boekentas
Apples nieuwste apparaat heeft inderdaad veel mogelijkheden. Gebruikers kunnen internet gebruiken, e-mailen, aantekeningen maken en beeldmateriaal opslaan en bekijken. Studenten die digitale studieboeken gebruiken, hebben bovendien een lichtere boekentas dan leerlingen met een stapel boeken. Voor opleiders is vooral de grote hoeveelheid onderwijsapplicaties een pluspunt.
In de App-Store, waar de applicaties op alfabetische volgorde staan, staan bijvoorbeeld zo'n 2880 programma's die met de letter A beginnen. Het aanbod varieert van gratis applicaties die baby's leren pianospelen tot betaalde programma's waarmee scholieren hun huiswerk kunnen bijhouden of zichzelf kunnen overhoren. Hogeschool Fontys, die honderd studenten een iPad in bruikleen geeft, onderzoekt welke applicaties de opleider zelf zou kunnen ontwikkelen.
Zonder stopcontacten
Ook binnen de muren van Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) wordt nagedacht over het toestel. Adviseur ict en onderwijs Frank Thuss lijkt het apparaat vooral nuttig te vinden voor het toetsen van kennis. 'Het openen en maken van toetsen lijkt goed te gaan, in ieder geval bij de voorbeeldtoetsen die we hebben bekeken', schrijft hij op de website van de hogeschool. Volgens Thuss zou de iPad bij overhoringen handiger zijn dan een pc. 'Je kunt de iPad gebruiken in elke ruimte waar Wi-Fi is, waardoor je geen pc-ruimte hoeft te reserveren. Door de lange accuduur hoeven er niet eens stopcontacten te zijn.'
Toch heeft Thuss ook twijfels. Zo merkt hij dat de tablet maar een beperkt aantal bestandsformaten ondersteunt en dat voor het opslaan van documenten software moet worden aangeschaft.
Tien vingers
Ook ict'ers die reageerden op eerdere berichtgeving over de iPad zien wel wat struikelblokken. Zo meldt iemand onder de naam 'Stefan' dat studenten geen iPad nodig hebben om, zoals de VU wil, instructievideo's te bekijken. 'Je kan mij niet wijsmaken dat ze hiervoor nieuwe technologie nodig hebben', stelt hij. Ook 'Clavon' kan zich niet vinden in de keuze van de opleider. Notuleren zou met de iPad onmogelijk zijn. 'Probeer maar eens met tien vingers te typen op een iPad. Ook kun je bijna niks op de achtergrond laten draaien en geen data direct uitwisselen met studenten.'
Door alle twijfels is het iPad-gebruik van opleiders meestal een experiment. Hogeschool Fontys zoekt bijvoorbeeld uit of het apparaat nuttig is voor het onderwijs. Naar aanleiding daarvan wordt besloten of vanaf volgend jaar alle studenten ermee aan de slag gaan. Ook de Lentiz Onderwijsgroep zit nog in een experimentele fase.
Mooi ding
Ondanks de zwakke plekken van de iPad lijkt het apparaat één groot pluspunt te hebben: studenten vinden het een mooi ding. Bovendien kan het de lesstof aantrekkelijker maken. Adviseur Thuss denkt bijvoorbeeld dat dit van toepassing is op het maken van toetsen. 'Het is wat minder een statische activiteit geworden', stelt hij. 'Denk aan situaties waarbij simulaties gehouden worden, waarover de studenten op hun iPad vragen kunnen beantwoorden.' Ook andere opleiders spreken over 'aantrekkelijk onderwijs'.
Voorlopig zijn ze er nog niet uit. De Lentiz Onderwijsgroep experimenteert nog tot juli 2011. Op Hogeschool Fontys hakken ze aan het einde van dit jaar de knoop al door. Tot die tijd kunnen studenten nog de blits maken met hun nieuwe studieapparaat. Daarna is het misschien weer gewoon sjouwen met een stapel boeken.
Grappig, ik werk nu al een aantal maanden met de iPad zakenlijk en notuleren, wat erg veel voorkom al ik bij een klant ben gaat snel en goed.
Ook bestandsuitwisselen is geen rocketscience, met bv de grattis app van dropbox kan je bestanden uitwisselen tussen idevices, pc’s, webbrowsers, Linux, Windows, Macs ed ed.
Ik zie juist een enorme toekomst voor dit type device.
Zolang er geen flash ondersteuning komt geen IPad voor mij!
Of het nu de ipad is of eentje van nec… Over een jaar hebben 2 miljoen huishoudens een dergelijk apparaat in huis. Negeren? Of nu de mogelijkheden onderkennen en er volop in investeren? Ik zou voor het laatste gaan en als organisatie op een andere manier in internet investeren! Hoe? Door traditionele contentorganisaties en tools als cms/webshops niet als oplossing te zien, maar onderdeel laten vormen van een mediaplatform, waarbij de komende 5 jaar nog eens drie devices bijkomen waarbij je je klant of gebruiker wilt servicen. Dit is niet techpush, maar de realiteit. In USA heeft al 2 a 3 % een ipad. Over 3 maanden is het waarschijnlijk al 8 a 10 %. allemaal potentiele klanten!!!
En bij saaie lessen kun je er ook leuke spelletjes op doen…
Bij de Hogeschool waar ik werk (Avans Hogeschool) is er geen voorkeur voor 1 bepaald device toelaten. Zolang een device 802.1x met PEAP of TTLS ondersteunt kan men connecten. De meerderheid van de studenten en medewerkers gebruikt een laptop maar tablets en smartphones zijn sterk in opkomst. Gisteren waren er simultaan meer dan 2500 devices online tussen 11:30 en 14:30 en de piek is nog niet bereikt. IPv6 is op de niet zo lange termijn meer een must, zelfs voor grote onderwijsinstellingen met IPv4 klasse B adresreeksen.
De iPad heeft een hoge aaibaarheidsfactor (letterlijk en figuurlijk). Voordeel is de heel logische voor de meeste mensen snel te begrijpen bediening. Dat dit ook wat beperkingen met zich meebrengt is evident. Geen Flash-ondersteuning is m.i. een gemiste kans, echter Adobe is inmiddels weer bezig met Flash op iPhone en iPad.
Met wat verfijningen kun je op je iPad schrijven alsof je op een notitieblok schrijft. De tekst kan omgezet worden in een digitaal document. Je kunt makkelijk even een schetsje maken en dit opslaan. Toegegeven het werkt allemaal nog niet optimaal, maar de human interface wordt steeds beter. Misschien is het nu nog te vroeg om in te stappen, ik ben er wel van overtuigd dat over een paar jaar iedereen minstens één zo’n apparaat heeft.
“Toch heeft Thuss ook twijfels. Zo merkt hij dat de tablet maar een beperkt aantal bestandsformaten ondersteunt en dat voor het opslaan van documenten software moet worden aangeschaft.”
Hoezo dat? Er is toch wel Open Source of freeware beschikbaar? Men moet niet altijd vast willen zitten aan Closed Source. En als ’t niet Open kan… Nee, dan geen iPad.
De VU mist wel een grote kans door de colleges niet op te nemen.
Eerlijk gezegd denk ik dat een videobibliotheek met opgenomen colleges waardevoller is dan een iPad, maar dat de combinatie van beiden (iTunes U) op dit moment pas echt een schot in de roos zou zijn.
Ondanks de zwakke plekken van de iPad lijkt het apparaat één groot pluspunt te hebben: studenten vinden het een mooi ding….
Ja, dat is een ‘voordeel’ van elke gadget.
Inmiddels zijn de iPad bij ons (Lentiz) twee weken in gebruik. Zowel de leerlingen als de docenten zijn erg enthousiast. De iPad wordt al veel meer gebruikt dan alleen voor het lezen.