Op scholen zien ze het wel zitten: studenten die tijdens de les een iPad gebruiken. Diverse opleiders hebben hun leerlingen al van Apples nieuwste mobiele apparaat voorzien. Toch zijn er nog wel wat twijfels.
Een van de opleiders die sinds kort met de iPad werkt, is de Lentiz Onderwijsgroep uit Vlaardingen. Vmbo-leerlingen van die school die moeite hebben met lezen, gebruiken het apparaat om hun achterstand in te halen.
Ook op de Vrije Universiteit van Amsterdam vinden ze de tablet nuttig. Studenten gebruiken het apparaat daarom sinds kort om bijvoorbeeld instructievideo's van onderwijspractica te bekijken en om digitale studieboeken te lezen. De iPad zou het onderwijs 'effectiever, gevarieerder en uitdagender' maken.
Lichtere boekentas
Apples nieuwste apparaat heeft inderdaad veel mogelijkheden. Gebruikers kunnen internet gebruiken, e-mailen, aantekeningen maken en beeldmateriaal opslaan en bekijken. Studenten die digitale studieboeken gebruiken, hebben bovendien een lichtere boekentas dan leerlingen met een stapel boeken. Voor opleiders is vooral de grote hoeveelheid onderwijsapplicaties een pluspunt.
In de App-Store, waar de applicaties op alfabetische volgorde staan, staan bijvoorbeeld zo'n 2880 programma's die met de letter A beginnen. Het aanbod varieert van gratis applicaties die baby's leren pianospelen tot betaalde programma's waarmee scholieren hun huiswerk kunnen bijhouden of zichzelf kunnen overhoren. Hogeschool Fontys, die honderd studenten een iPad in bruikleen geeft, onderzoekt welke applicaties de opleider zelf zou kunnen ontwikkelen.
Zonder stopcontacten
Ook binnen de muren van Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) wordt nagedacht over het toestel. Adviseur ict en onderwijs Frank Thuss lijkt het apparaat vooral nuttig te vinden voor het toetsen van kennis. 'Het openen en maken van toetsen lijkt goed te gaan, in ieder geval bij de voorbeeldtoetsen die we hebben bekeken', schrijft hij op de website van de hogeschool. Volgens Thuss zou de iPad bij overhoringen handiger zijn dan een pc. 'Je kunt de iPad gebruiken in elke ruimte waar Wi-Fi is, waardoor je geen pc-ruimte hoeft te reserveren. Door de lange accuduur hoeven er niet eens stopcontacten te zijn.'
Toch heeft Thuss ook twijfels. Zo merkt hij dat de tablet maar een beperkt aantal bestandsformaten ondersteunt en dat voor het opslaan van documenten software moet worden aangeschaft.
Tien vingers
Ook ict'ers die reageerden op eerdere berichtgeving over de iPad zien wel wat struikelblokken. Zo meldt iemand onder de naam 'Stefan' dat studenten geen iPad nodig hebben om, zoals de VU wil, instructievideo's te bekijken. 'Je kan mij niet wijsmaken dat ze hiervoor nieuwe technologie nodig hebben', stelt hij. Ook 'Clavon' kan zich niet vinden in de keuze van de opleider. Notuleren zou met de iPad onmogelijk zijn. 'Probeer maar eens met tien vingers te typen op een iPad. Ook kun je bijna niks op de achtergrond laten draaien en geen data direct uitwisselen met studenten.'
Door alle twijfels is het iPad-gebruik van opleiders meestal een experiment. Hogeschool Fontys zoekt bijvoorbeeld uit of het apparaat nuttig is voor het onderwijs. Naar aanleiding daarvan wordt besloten of vanaf volgend jaar alle studenten ermee aan de slag gaan. Ook de Lentiz Onderwijsgroep zit nog in een experimentele fase.
Mooi ding
Ondanks de zwakke plekken van de iPad lijkt het apparaat één groot pluspunt te hebben: studenten vinden het een mooi ding. Bovendien kan het de lesstof aantrekkelijker maken. Adviseur Thuss denkt bijvoorbeeld dat dit van toepassing is op het maken van toetsen. 'Het is wat minder een statische activiteit geworden', stelt hij. 'Denk aan situaties waarbij simulaties gehouden worden, waarover de studenten op hun iPad vragen kunnen beantwoorden.' Ook andere opleiders spreken over 'aantrekkelijk onderwijs'.
Voorlopig zijn ze er nog niet uit. De Lentiz Onderwijsgroep experimenteert nog tot juli 2011. Op Hogeschool Fontys hakken ze aan het einde van dit jaar de knoop al door. Tot die tijd kunnen studenten nog de blits maken met hun nieuwe studieapparaat. Daarna is het misschien weer gewoon sjouwen met een stapel boeken.
Ik gebruik de iPad nu als onderweg computer.
Presentaties, mail, CRM heerlijk.
Zeker ook thuis, je pakt deze sneller om even je mail te checken. De iPad kan ondertussen prima overweg met bestandsformaten.
Zou ook fijn zijn dat de voorstanders van de ” andere kant ” van de industrie in open formaten gaan communiceren.
Zolang de directie van de universiteit zijn email nog uitprint alvorens te lezen zijn we verwijdert van acceptatie.
Nog een paar jaar, aantal met vervroegd pensioen en dan kan het.