Kwaliteitmanagers hebben baat bij technologische ontwikkelingen als cloud computing en software-as-a-service (saas). Werkgevers die daarvan gebruikmaken, hebben vaker behoefte aan leidinggevenden die kwaliteitsafspraken in de gaten houden. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Motivaction.
De analisten deden hun onderzoek in opdracht van ict-detacheringsbureau Brunel dat geïnteresseerd was in de invloed van technologische ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. De onderzoekers ondervroegen daarom 333 leidinggevenden en beslissers uit de ict-sector.
Werkgevers die gebruik maken van cloud computing hebben behoefte aan extra kwaliteitmanagers. Ruim de helft van de bedrijven (52 procent) geeft aan zulke leidinggevenden nodig te hebben. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Motivaction.
Ook de introductie van software as a service (saas) zorgt ervoor dat de kwaliteitafspraken beter in de gaten gehouden moeten worden. Werkgevers die saas gebruiken, geven in 51 procent van de gevallen vaker te moeten werken met service level managers.
Harder werken
Eerder bleek dat werkgevers met een tekort aan ict-expertise er meestal voor kiezen nieuwe medewerkers aan te nemen. Zo plaatst 57 procent van de werkgevers een personeelsadvertentie als zij behoefte hebben aan ict'ers met verstand van applicaties. Dat neemt niet weg dat een aanzienlijk deel van de bedrijven verwacht dat sommige ict'ers harder moeten gaan werken.
In het geval van de applicatiebeheerder denkt een kwart van de werkgevers dat personeelsleden het drukker zullen krijgen. Hoeveel harder de personeelsleden zouden moeten gaan werken, is niet bekend.
Ik constateer een beetje een trend naar het afzeiken van het eigen ICT personeel. Regelmatig lees ik in Computable over de prachtige eigenschappen van SaaS en Cloud : goedkoper, beter, veiliger, stabieler enzo.
De kritische kanttekeningen lees ik vooral bij de reacties op die artikelen. Mensen die er zegmaar in de praktijk mee te maken hebben.
Toch lees ik nu dat er bij SaaS/Cloud behoefte is aan extra kwaliteit managers. Wrom als de kwaliteit zowiezo al vooruit gaat ? En wrom zou je de interne ICT niet professioneler met SLA’s laten werken ? Wordt de behoefte aan extra managers overigens ook opgeteld bij kosten voor Cloud migratie ?
Het eigen personeel behoeft blijkbaar geen professionele kwaliteitscontrole en dus de kans zichzelf te bewijzen. De interne ICT pikkies doen het slecht en moeten gewoon wat harder werken 😉
@Trendwatcher
De interne ICT-er / ICT-afdeling is (en vaak de enige) adviseur van de directie en verdient er ook zijn salaris mee.
Waar belangen verstrengeld zijn, ligt een dubbele agenda op de loer en is transparantie al snel ver te zoeken. Daarover publiceren in relatie tot interne ICT-ers is geen afzeiken. Interne ICT-ers zijn ook gewone mensen en dus kwetsbaar voor die overal in de wereld voorkomende zaken.
Ik ben niet tegen Cloudcomputing of Outsourcing in het algemeen. Als de prijs/kwaliteits verhouding echt gunstiger is dan bij interne ICT oplossingen, dan ligt de keuze voor de hand.
Ik heb wat tegen de gebruikte metingen van prijs en kwaliteit (of het ontbreken daarvan). Ik ben juist voor transparantie. Hoe kun je kwaliteiten (tussen Interne en uitbestede ICT oplossingen) vergelijken als je pas gaat meten (door bijv kwaliteitsmanagers) als de keuze voor uitbesteden al gemaakt is ?
Er zijn overigens allerlei zakelijke bureaus die kwaliteiten van interne werkzaamheden meten, dus je hoeft die meting echt niet door belanghebbenden zelf te laten doen.
De keuze lijkt echter meer politiek tot stand te komen : Cloud is hip en zal wel beter zijn. Cloud experts zijn ook hip en zij zullen ook wel beter zijn. Die hebben daarbij geen meetresultaten en harde cijfers nodig. Jargon met veel ohs en aaS 😉 is voldoende.
Interne ICT is ouderwets, eigen ICT ers zijn conservatief, onprofessioneel, lui, handelen uit eigenbelang en maken misbruik van hun macht.
Ik denk dan : als je de capaciteiten zou hebben om dat in te zien, dan heb je vast ook de capaciteit om dat intern te verbeteren. En maak dan pas de keuze te maken tot wel of niet uitbesteden.
Hopenlijk komt het allemaal goed met de Cloud. In hoogtij dagen van Internet onzin werd Maurice de Hond ook ineens automatiserings- en daarna misdaad expert. Metingen en feiten werden ineens losgelaten. Nu istie weer bezig met wat die wel goed kan : kop op TV en cijfers oplezen.
@Trendwatcher
Ik begrijp je frustratie. Echter, ik kan nergens die beweringen waarover je schrijft vinden in het artikel of mijn reactie naar jou toe.
Je gaat in je reactie vervolgens helemaal niet in op het punt dat ik heb beschreven in jouw reactie op het artikel. Ik ben benieuwd wat je daarvan vindt.
Iets waarover ik gesettelde ICT-ers helaas ook nooit hoor, is het simpele feit, dat goede ICT-ers niet meer zijn te vinden of te betalen voor een normaal ICT-bedrijf.
Brengt mij bij de betaalbaarheid in het algemeen. CRM en HRM bijvoorbeeld draait om met elkaar verweven processen. Wil je het integreren met Office applicaties en zaken als een telefooncentrale, dan is het voor kleinere MKB-bedrijven (zeg tot 100 medewerkers) financieel al snel een brug te ver. Cloud computing kan hier belangwekkend in voorzien. Het scheelt immers nogal in de kosten of je aan platform voor honderden klanten in een keer kunt onderhouden of dat je dat voor elke klant afzonderlijk moet doen en dan ook nog op locatie?
Tenslotte: Door interne ICT-ers wordt heel vaak het argument gebruikt van onveiligheid als het om de Cloud gaat.
Mijn tegenwerping is dan: ik moet de eerste lokaal geinstalleerde maar wel aan het internet gekoppelde totaaloplossing nog zien, die kan wedijveren op het gebied van beveiliging en beschikbaarheid met soortgelijke oplossingen in de Cloud.
Ha Willem,
Ik schrijf over een trend die ik meen te zien in Computable artikelen : Saas/Cloud oplossingen zijn goed en lokale oplossingen niet. Das breder dan alleen dit artikel. Misschien verwijt ik de Saas/Cloud-Computable schrijvers dat wat zij juist de lokale ICT-ers verwijten : Ze zijn partijdig en niet (praktijk)deskundig genoeg.
Jouw stelling dat goede betaalbare ICT-ers onvindbaar zijn, bevestigt mijn punt. Computable artikelschrijvers hebben lage dunk van lokale ICT-ers. Gewone bedrijven moeten het kennelijk doen met slechte betaalbare ICT-ers, de goede zitten zeker bij de SaaS providers 😉
Verder pleit ik nergens tegen externe oplossingen. Wel tegen de manier waarop men nu keuzes overweegt.
Voor kleinbedrijf zijn spamfiltering en mail oplossingen misschien al lang een volwassen alternatief geworden. En steeds meer applicaties gaan zich ervoor lenen.
Als laatste Cloud aspect, ICT security, wil ik je wijzen op het breed ondersteunde KISS principe : als je wilt dat bedrijfsgeheimen binnen je bedrijfsmuren blijven, sla ze daar dan ook op. KISS gedachte pleit niet voor ergens bij derde partij onderbrengen en dan ingewikkelde security protocollen over een shared medium toepassen, om er toch bij te kunnen.
Moet het perse van buitenaf beschikbaar zijn, praat eens met de lokale paranoide hoog geschoolde ICT security engineer. Die maakt data zelfs voor eigen medewerkers zowat ontoegankelijk 🙂