Intelligente transportsystemen kunnen de komende tien tot vijftien jaar zorgen voor 50 procent minder files, 25 procent minder verkeersdoden, 10 procent minder uitstoot van kooldioxide en 20 procent minder luchtvervuiling. Dat stelt Bart van Arem in zijn inauguratie als hoogleraar aan de TU Delft, op woensdag 8 september. De hoogleraar vindt dat de auto meer taken van ons moet overnemen. ‘Want hoe goed we onszelf ook vinden als autobestuurder, we leggen het af tegen de techniek als het gaat om reactietijd en alertheid.’
Van Arem voorspelt dat Intelligente transportsystemen de komende 10 tot 15 jaar kunnen zorgen voor '50 procent minder files, 25 procent minder verkeersdoden, 10 procent minder uitstoot van CO2 en 20 procent minder luchtvervuiling.'
De kersverse hoogleraar verwacht dat auto's in de toekomst het stuur steeds meer gaan overnemen. ‘Er komen steeds meer systemen beschikbaar die rijtaken van de bestuurder ondersteunen. Lane Keeping Support systemen waarschuwen de bestuurder als deze onbedoeld buiten zijn rijstrook dreigt komen. Adaptive Cruise Control regelt de volgafstand en de snelheid van een voertuig. Via berichten van wegkantsystemen is de intelligente auto op de hoogte van de lokale snelheidslimiet, toegangsbeperkingen, werk in uitvoering, parkeerplaatsen, voorkeursroutes en de stand van verkeerslichten. Omgekeerd heeft ‘de intelligente weg' baat bij een intelligente auto, omdat die de weg kan informeren over zijn positie, lading, bestemming, snelheid, ongevallen, pech, zodat adequaat maatregelen kunnen worden getroffen.'
Auto neemt het stuur over
De volgende stap die zich in deze ontwikkeling volgens Van Arem aandient, is die van coöperatieve voertuig-wegsystemen. Die kenmerkt zich door de toepassing van communicatie tussen voertuigen onderling en tussen de voertuigen en de wegkant. ‘Het uiteindelijke perspectief bestaat uit vervoersvormen waarin de auto zelf kan rijden.'
‘Mensen zijn huiverig voor systemen die rijtaken overnemen, zoals Adaptive Cruise Control, behalve in speciale situaties zoals files', aldus Van Arem. 'Opvallend is dat de acceptatie van deze systemen toeneemt als mensen er eenmaal mee hebben gereden.'
Hoogleraar Cavewalker voegt eraan toe, dat als we niet naar één gebied centraliseren, maar verspreid door het land, dat het woon-/werkverkeer ook gehalveerd wordt, omdat de werknemers dichterbij huis werken, waardoor de files aanzienlijk afnemen.
En als een groot deel van de filebewoners 1 dag in de week thuis zou werken, zou er ook een aanzienlijke besparing ontstaan, is vastgesteld. We moeten ons dus niet alleen op de techniek richten, maar ook op de verantwoordelijkheid van mensen en bedrijven in deze.
Het werkelijke probleem is namelijk de vereiste fysieke aanwezigheid van mensen die op een ander punt wonen dan ze werken. Door daar iets aan te doen, los je het echte probleem op. Dus flexwerkkantoren overal in het land, waar je gewoon kunt gaan werken (on-line)-vergaderen, etc. Dan hoeft er veel minder over die weg.
Ook het opnemen van een milieubelastingscomponent in offertes zou wel eens interessant kunnen zijn Dus niet die aannemer uit Nijmegen voor 2 maanden elke dag naar Assen laten komen incl. personeel.
Onze technologische vooruitgang laat het nu eenmaal toe dat we tientallen, zoniet honderden, kilometers van ons werk wonen, en deze afstand dagelijks afleggen. Niet voor niets werden vroeger de woningen van arbeiders naast boerderij en fabriek gebouwd. Niet dat ik terug wil naar die situatie, maar we hebben de fileproblemen wel aan onszelf te danken. Persoonlijk ben ik heel blij dat ik dagelijks op mijn fiets naar het werk kan en moet grimlachen als ik in de verte de file weer zie voortkruipen.
Waarom niet een infrastructuur van vrachtrobots gebouwd? Kan mooi de middenberm van de snelwegen voor gebruikt worden.
@Harm:
Als het fileprobleem opgelost moet worden, kan dat heus wel. De overheid wil alleen niet dat iedereen werkloos wordt. Een belachelijk streven, maar dat is nu eenmaal hoe het werkt. Ze zullen dit ook nooit hardop zeggen.
Iedereen die een beetje heeft opgelet, weet dat de hoeveelheid werk die door mensen gedaan moet worden alleen maar afneemt. Jouw idee (een oud idee) zou weet ik niet hoeveel vrachtwagenchauffeurs en binnenvaartschippers ontdoen van werk. Wat moeten ze gaan doen? Kijk, _mij_ kan het niets interesseren wat ze doen (al doen ze niets), maar de overheid wel, en daarom zie je dus al die moderne technieken niet toegepast worden. Er zijn landen waar ze andere ideeën hebben over dit soort dingen en die zullen ons dan ook helemaal kapot concurreren.
Erg efficient en goedkoop (vrijwel geen investering) is thuiswerken.
Voor veel bedrijven is controlle de enige reden om verplicht naar kantoor te komen.
Laat werkgevers eens afstappen van het idee dat op kantoor de Telegraaf lezen minder een probleem is dan tijdens werktijd met de buurvrouw betten.
Het gaat erop dat het werk gedaan wordt, niet waar en waneer.
Al heel wat bedrijven die mij benaderd hebben heb ik erop gewezen dat ik geen zin heb om dagelijks 4 uur in de file te staan. ik zit goed waar ik nu zit.
Er wordt veel verwezen naar thuiswerken, maar ik geloof daar niet zozeer in
Zolang schilders uit Eindhoven in Rotterdam gaan schilderen, en de schilders in Rotterdam in Eindhoven (wat je in de bouwsector veel ziet) blijf je dit op en neer kachelen houden.
En voor mensen in die sector is het toch best lastig om thuis te werken
Dito voor andere sectoren overigens; een ICT-er uit Zwolle gedetacheerd in Best, een RUP-consultant uit Geldrop gedetacheerd in den Haag enz enz.
Daarbij is thuis werken lang niet altijd een optie; de tester die met een wafer-stepper of MRI scanner werkt, kan wellicht een keer thuis wat rapporten schrijven, maar zo’n machine mee naar huis nemen om daar te testen wordt lastig
Thuiswerken kan helpen, maar als men eens dichter bij het werk gaat wonen, en ophoudt met mensen aan de andere kant van het land te laten werken als detacheerder/bouwvakker etc, dan komen we ook een heel eind
Het file probleem is slechts een afgeleide van een ander, veel groter bork ellende nl. de doelbewuste concentratie van industrienen en werkplekken opeengestapeld in de Randstad.
Oplossing:
Distribueer en verspreid de (kantoor)werkplekken en industrie (voor zover de aard van het werk het toelaat) over GEHEEL NEDERLAND. Breng het WERK naar de mensen TOE i.p.v mensen (als een kudde) naar het werk drijven iedere werkdag van de week.. Dit is zo in-efficient.
Vadertje Staat – houdt deze filesh*t zelf maar al te graag in stand want het levert haar bakken geld op aan
– betaalde wegenbelasting
– inkomstenbelastings bijtelling op de waarde van autos
– accijns op verbruikte brandstof
Zijn we weer wakker allemaal? Heeft iemand al eens uitgereken hoeveel geld de schatkist zou mislopen, als het aantal woon-werk-verkeer kilometers met 1/3 of 1/2 is gedaald in een jaar… Do the Math mensen…
Wil je dit afgeleide (file) probleem echt oplossen, open your mind, stap dan uit je brainbox en trek de wortel eruit… en ga niet zoeken naar mooiere, elegantere en efficientere dweilen, terwijl je kraan nog gewoon lekt!