Telecomleverancier Skype start een partnerprogramma om via system integrators en resellers meer van zijn voip-diensten in de grootzakelijke markt af te kunnen zetten.
Skype zal niet het Skype-platform wederverkopen, maar wel diensten, zoals de Skype-to-Skype betaalde en gratis diensten die voorheen direct werden verkocht. Skype hoopt dat zijn software onderdeel wordt van een netwerk- en telecominfrastructuur, zoals een pbx of unified communications (uc)-omgeving.
Partners krijgen steun op het gebied van marketing, sales en support. Ook kunnen ze de oplossingen verkopen met het Skype-logo. Voorlopig geldt het programma in Noord-Amerika, maar Europese resellers kunnen zich alvast inschrijven.
Een interessant product voor partners is Skype Connect 1.0. Dit is een oplossing waarmee bedrijven de Skype-telefoniedienst – een gesloten protocol – kunnen integreren in hun traditionele pbx-telefooncentrale of in een bredere unified communication-infrastructuur die doorgaans op SIP gebaseerd is. Voor bedrijven wil dat zeggen dat bestaande telefooncentrales en -toestellen niet vervangen hoeven te worden.
Skype Connect werkt met pbx- en uc-systemen van Cisco, Avaya, ShoreTel, SIPfoundry, Siemens en Freetalk. Ook werkt het met gateways van oude systemen zoals VoSKY, Grandstream en AudioCodes.
Skype Connect wordt beheerd via Skype Manager, een webtool die instellingen heeft voor realtime chat met de klantenhelpdesk.