Organisaties ondernemen te weinig activiteiten om te zorgen dat ze ook in de toekomst over de juiste kennis blijven beschikken. En dat terwijl de arbeidsmarkt voor hoogopgeleide professionals de komende jaren drastisch verandert en de traditionele manieren om die kennis te verwerven niet meer werken. Dit blijkt uit recent Nederlands onderzoek van Yacht onder ruim 1300 midden- en hogere managers.
Uit het onderzoek blijkt ook dat kennis steeds belangrijker wordt voor het toekomstige succes en continuïteit van organisaties. Het niet kunnen beschikken over de juiste kennis brengt deze continuïteit in gevaar.
Hogere uitstroom werkenden
Door toenemende internationale concurrentie, toenemend tempo van innovaties en steeds korter wordende time-to-market moeten organisaties steeds sneller en adequater reageren op marktveranderingen. Dit zorgt voor toenemende behoefte aan de juiste kennis en expertise. Tegelijkertijd krimpt en fragmenteert het aanbod van kennis. Demografische ontwikkelingen als vergrijzing wijzen onherroepelijk in de richting van een hogere uitstroom van werkenden vanaf 2010.
Daarnaast veranderen de eisen en wensen van toekomstige hoogopgeleide werknemers. Zulk personeel kiest steeds vaker voor nieuwe vormen van werken, al dan niet als zelfstandige, in steeds wisselende verbanden en wisselende samenstelling. Peter Hulsbos, algemeen directeur van Yacht: ‘Wie deze kenniskloof veronachtzaamt, kan zich op termijn nooit staande houden in de kenniseconomie waarin we wereldwijd leven en werken.'
Ontslaan van medewerkers
Het is dan ook opvallend dat de agenda voor de komende jaren blijft worden gedomineerd door kostenbeheersing. Daarbij lijkt de meest voor de hand liggende oplossing op korte termijn het ontslaan van medewerkers. Dit terwijl organisaties nu al wel moeite hebben met het aantrekken van hoogopgeleide mensen met de juiste kennis en expertise en dit ook voor de toekomst meer verwachten.
Peter Hulsbos: ‘Organisaties gaan voorbij aan het werkelijke risico wat ze nemen. Door gebrek aan kennis komt de continuïteit in gevaar. Het wordt tijd dat organisaties inzien dat het niet kunnen beschikken over de juiste mensen met de juiste kennis het grootste risico voor de toekomst is. Daarom moet dit onderwerp bovenaan de directieagenda staan.'
Wendbaar
Ruim de helft verwacht een steeds dynamischer markt en arbeidsmarkt de komende jaren en moet daarop inspelen. De toekomst vraagt van organisaties flexibeler en efficiënter te zijn. ‘Organisaties zullen anders en slimmer moeten omgaan met deze ontwikkelingen', aldus Hulsbos. ‘Ze zullen wendbaar moeten worden om beter te kunnen anticiperen op en mee te kunnen gaan in deze dynamiek. De crisis heeft laten zien dat juist die bedrijven die zich op deze wijze hebben ingericht, in staat bleken deze zonder al te veel kleerscheuren door te komen.'
Dit is vooral goed te zien bij bedrijven uit de industrie die, zo blijkt uit het onderzoek, flexibilisering zien als oplossing voor kostenverlaging, productiviteitsverhoging en het in huis halen van specifieke kennis. Hulsbos: ‘Door wendbaar te zijn op het gebied van kennis ben je als organisatie in staat concurrerend te blijven en je continuïteit te waarborgen.'
Tja….en als je dan 40 of 50 plussers niet in dienst wil nemen omdat ze hoegenaamd te duur zijn, zal je kennisgat niet snel opgevuld worden.
De kennis van de oudere collega’s wordt vaak ondergewaardeerd. Met name de historische kennis over het hoe en waarom, en de ervaringen die ze hebben geleerd van fouten uit het verleden mist de gemiddelde schoolverlater.
Tjongejonge hoe is het mogelijk.
Een duur onderzoek buro heeft nu eindelijk ontdekt, wat op websites als Computable.nl en vele andere dagelijks door de mensen uit de praktijk besproken word.
Wie weet komt met over vijfentwintig jaar tot de conclussie dat er welicht eens wat aan gedaan moet worden.
Tja… dan zijn wij wellicht al met pensioen.
Jammer Pascal maar dan is de pensioenleeftijd al tot 85 gestegen . . . .
Als het kalf verdronken is…
…is de put niet meer te dempen.
Vanwege de korte termijn planning van veel bedrijven is de kennisborging per definitie een ondergeschoven kindje.
Het terughalen van kennis uit resultaten (reversed engineering) levert echter slechts een deel van de puzzel, en kost veel tijd en geld.
Het is te verwachten dat in de komende tijd veel bedrijven de rekening gepresenteerd krijgen van hun korte termijn visie. Mogelijk is deze rekening wel te hoog voor een aantal van hen.
Niet voor niets “OUTS!”ourcing…..
Het wordt tijd dat organisaties hun kennis zodanig intern online beschikbaar krijgen dat de juiste eventueel ook tijdelijke functionarissen “on the fly” de kennis verwerven die nodig is, een beetje in de stijl waarin HBO-ers op dit moment worden opgeleid: weinig in het hoofd, meer ad hoc kennis sprokkelen en toepassen.
@kennisborger: Reversed engineering in administratieve systemen gaat een stuk verder dan je zou verwachten. De meeste mensen hebben er geen vermoeden van dat absolute wereldtop -service en -software in Nederland verkrijgbaar zijn die de info in systemen laagdrempelig beschikbaar stelt op business consultant niveau.
Zolang je niet investeert in hoger opgeleiden en de “oude generatie” eruit trapt om jongere goedkopere werknemers aan te nemen, gaat je kennisniveau eerder achteruit dan vooruit.
In de hedendaagse markt waar de klant van een organisatie het uiterste verwacht moet je als werkgever een combinatie zien te vinden tussen oud en nieuw, tussen kennis en beginners. Op deze manier blijft het kennisniveau gewaarborgd binnen de organisatie en heb je ook materiaal in huis voor de toekomst.
De tijd van hoe goedkoper hoe beter geldt niet meer. Ja er moet bezuinigd worden maar dit kan niet ten kosten gaan van het kennisniveau.
Een uiterst voorspelbaar neveneffect van offshoring.
Zolang ICT-ers worden gezien als kostenpost en de manager niet meer is dan een simple cost-controller, zal er weinig veranderen, vrees ik.
Organisaties die nog harde IT kennis nodig hebben, zullen er in de toekomst erg veel voor moeten betalen.
“Wie deze kenniskloof veronachtzaamt, kan zich op termijn nooit staande houden in de kenniseconomie waarin we wereldwijd leven en werken.’
Wauw.. wat een wereld conclusie! Misschien eens handig om dit resultaat op te sturen aan “Balkende en zijn bende”, die al jaren roepen dat “Nederland een hoogstaand kennis-land” moet worden en blijven.
Ik vraag me dan oprecht af waar we de afgelopen jaren kennis opgedaan hebben? Outsourcen? Structurele verarming van het kennisnivo van allerhande opleidingen over de gehele line? Plundering van Nederlandse eigen industrien door buitenlandse multinationals?
Wijzer worden we er niet van, en de kwaliteit van het staats-onderwijs glijdt steeds verder richting het riool.
Dat moet Yacht nodig zeggen! Met haar ronduit asociale personeelsbeleid!