Bedrijven zijn continu in beweging en werknemers willen flexibel kunnen werken met moderne, persoonlijke en mobiele communicatiemiddelen. IT-beheerders moeten dus belangrijke keuzes maken en schaalbare communicatiesystemen bouwen die voorzien in de specifieke behoeften van verschillende types medewerkers. En die ook nog makkelijk te beheren zijn.
Bedrijven willen hun communicatie effectief beheren zodat zij hun kernactiviteiten beter kunnen managen. Ook willen zij het personeel flexibel laten werken. Onderweg makkelijk toegang krijgen tot bedrijfsinformatie, plaatsonafhankelijk werken en thuis en onderweg beschikken over dezelfde bestanden en applicaties als op hun werkplek op kantoor. Investeren dus in oplossingen die meer efficiency, productiviteit en kostenvoordelen opleveren. Deze behoefte levert complexe vraagstukken op voor IT-managers en het gevolg is dat zij steeds meer bestaande technologieën integreren. Zij zouden er dus eigenlijk goed aan doen om infrastructuur en applicaties op een uniforme manier in te richten en eilandoplossingen zo veel mogelijk weg te werken. IT-managers kunnen waarde creëren door het minimaliseren van het aantal leveranciers, technologieën en netwerken zodat oplossingen beter op elkaar aansluiten en de beheersbaarheid toeneemt.
Smart Business
Vodafone heeft een visie op het gebied van bedrijfscommunicatie ontwikkeld die bedrijven ondersteunt zodat zijn hun business beter kunnen managen. Deze visie gaat uit van een bredere kijk op hoe mensen leven en werken. ‘Mobiel werken' wordt daarmee in een bredere context geplaatst, omdat de locatie vanwaar én de wijze waarop mensen communiceren er niet meer toe doet. Zowel vaste en mobiele telefonie als spraak- en datacommunicatie gaan naadloos in elkaar over. Nieuwe diensten en een gewijzigde inzet van middelen zijn hiervan het resultaat . Dit biedt organisaties de mogelijkheid om effectiever te werken. De diensten zijn een doorvertaling van de resultaten van onderzoeken van het Leefritme Centrum dat heeft onderzocht wat de verschillende rollen zijn die mensen vervullen in hun privéleven en zakelijke omgevingen en de daarmee gepaard gaande leefritmes en behoeften.
Ook blijkt dat bedrijven steeds meer inzien dat medewerkers verschillende rollen vervullen binnen een organisatie en dus maken IT-afdelingen steeds meer gebruik van profielen om te beantwoorden aan de uiteenlopende communicatiebehoeften. Een secretaresse heeft andere behoeften voor spraak- en datadiensten dan een verkoper in de buitendienst. Dit vraagt om flexibele en schaalbare oplossingen die op maat worden gemaakt voor de verschillende type werknemers. Belangrijk hierbij is dat de telefoniesystemen, netwerken en applicaties eenvoudig te beheren zijn. Dit vergt een grondige en doordachte aanpak.
Mobiliseren
Bovendien denken bedrijven na over hoe zij hun medewerkers zullen uitrusten met mobiele communicatie om efficiënter en productiever te functioneren. Mobiele telefonie, pda's, Blackberry's of mobiel internet voor de laptop zijn gemeengoed geworden. Het mobiliseren van apparaten, oftewel machine-to-machine communicatie, is een relatief nieuwe ontwikkeling. Zo zal het mogelijk worden om ook informatie, processen en kennis op een slimme manier te mobiliseren zodat bedrijven meer doen met bestaande bedrijfsmiddelen. Binnen de communicatietoepassingen en connectiviteitsoplossingen van Vodafone zijn daarom oplossingen ontwikkeld die naadloos op elkaar aansluiten en organisaties helpen bij nieuwe manieren van werken. Dit gebeurt ook samen met diverse partners, zoals Microsoft, Imtech, Dimension Data, zodat IT en telecom worden geïntegreerd. Deze diensten kunnen worden geleverd als afzonderlijke componenten, geïntegreerd als onderdeel van een oplossing of als volledig beheerde dienst.
Beheer
Op het gebied van beheer zullen IT-managers namelijk een aantal afwegingen moeten maken willen ze de volledige IT- en telecominfrastructuren beheersbaar houden. Als IT-managers voor "best-of-breed" kiezen, leidt de diversiteit aan netwerken en apparatuur tot complexere oplossingen. Die oplossingen voldoen apart van elkaar aan hoge eisen op het gebied van beveiliging, betrouwbaarheid en beschikbaarheid maar samen kunnen er ontstaan wel degelijk beperkingen als de netwerken, technologieën of protocollen naast elkaar draaien. Het integreren van oplossingen binnen een uniforme beheerschil kan uitkomst bieden om de kwaliteit en prestaties van de complete infrastructuur goed en op een overzichtelijke manier in de gaten te houden. Anders wordt het beheer een complexe, tijdrovende en kostbare aangelegenheid.
Alternatief is om het systeembeheer uit te besteden. Dit heeft als voordeel dat het beheer wordt gedaan door specialisten waardoor de controle en beveiliging van de systemen wordt gewaarborgd. Ook is een organisatie dan minder tijd kwijt aan het operationeel beheer. Uitbesteden betekent ook dat de organisatie zich kan focussen op de kernactiviteiten en de applicaties die daar ondersteunend voor zijn. En daar gaat het toch om. Optimaal profiteren van nieuwe communicatiemiddelen in een weloverwogen aanpak.