Bedrijfssoftwareleverancier Progress Software levert het Progress Actional SOA Management-platform aan Air France-KLM. De luchtvaartmaatschappij zet de software in voor monitoring van de volledige ict-infrstructuur en wil voldoen aan de vereisten voor een Service Oriented Architecture (SOA). De luchtvaartmaatschappij verwacht dat door de invoering van de nieuwe programmatuur honderd procent beschikbaarheid van het online reserveringssysteem kan worden geboden.
Er zijn geen financiële details van de overeenkomst bekendgemaakt. Ook de duur van het contract is niet vermeld. Het platform is een onderdeel van de Progress Responsive Process Management (RPM)-suite van de bedrijfssoftwareleverancier. Voordat de luchtvaartmaatschappij voor Progeress koos, voerde het eerst tests uit.
De nieuwe software wordt in eerste instantie geïmplementeerd voor het volledig en in real-time monitoren en beheren van de ticketboekingsdienst via internet. Zo moet de luchtvaartmaatschappij sneller kunnen inspringen op wisselende omstandigheden zoals fluctuerende brandstofprijzen of een veranderende voorkeur voor bestemmingen van passagiers. Ook luchtvaartmaatschappij British Airways (BA) maakt gebruik van de software.
De software wordt stapsgewijs ingevoerd. Er wordt begonnen met Business Transaction Assurance, een onderdeel van de Progress RPM-suite dat wordt geïmplementeerd binnen drie datacenters in een SOA-omgeving bij KLM. Daarna volgt de implementatie voor de volledige Air France-KLM-groep.
Storing incheckapplicatie
De luchtvaartmaatschappij kampte zondag 25 juni 2010 met een storing aan de
incheckapplicatie. Daardoor kwamen namenlijsten niet door en konden passagiers en bagage twee uur lang niet worden ingecheckt. Volgens de luchtvaartmaatschappij kwam de storing door een extern systeem en waren er geen mankementen aan de eigen ict-systemen.
Air France-KLM verlengde eind 2009 twee contracten met ict-dienstverlener Fujitsu Services. Het ging om een overeenkomst voor helpdeskondersteuning van alle werkplekken wereldwijd en een verlenging van een beheercontract voor de kantoorautomatisering van de Nederlandse vestigingen van KLM. Die contracten hebben een waarde van ongeveer vier miljoen euro en een looptijd van drie jaar.
Na de fusie tussen Air France en KLM in 2004 zijn afzonderlijke ict-systemen van beide organisaties geïntegreerd. De luchtvaartmaatschappijen kozen voor die optie om te voorkomen dat systemen volledig vervangen moesten worden.