Expertisecentrum voor ict in het onderwijs Kennisnet organiseerde eind augustus 2010 voor het derde jaar op rij zomercursussen. Tijdens die sessies worden docenten, schoolbestuurders en ict-medewerkers bijgepraat over de inzet van ict op scholen. Kennisnet en vertegenwoordigers van bedrijven als HP, Adobe, IBM, Google-partner G-Company en distributeur van ict-oplossingen voor onderwijs Smart bespreken de nieuwste trends en delen ervaringen over automatisering in de klas.
In klaslokaal 3c van het gebouw van Kennisnet in Zoetermeer zitten op een vroege maandagmorgen in augustus 56 docenten, onderwijsdirecteuren en ict-medewerkers rustig wakker te worden bij een kop koffie. Als de scholen straks weer beginnen zal een aantal van hen op dit tijdstip voor de klas staan. Nu nemen ze zelf plaats in de schoolbanken.
Uit sommige tassen verschijnen notitieblokken, maar aan de tafel vlakbij het scherm waar de Powerpoint-presentaties op verschijnen, komen iPads uit de tas. Uit het voorstelrondje blijkt dat veel aanwezigen bezig zijn met het schrijven van een ict-beleidsplan. Kennisnet-directeur Toine Maes die de cursusdag opent: 'De vraag is niet langer of ict het onderwijs kan versterken, de vraag is hoe scholen ervoor kunnen zorgen dat ict bijdraagt aan beter onderwijs. We staan voor uitdagingen. Er moet bezuinigd worden. Dat betekent dat we dezelfde kwaliteit moeten leveren met minder mensen. Ict kan daarbij uitkomst bieden.'
De deelnemers van de zomercusus bestaan voornamelijk uit koppels. Veelal gaat het om een schoolbestuurder, vaak een directeur en een ict-medewerker of docent die zich met ict bezighoudt. Vragen die spelen zijn 'Wat zijn de laatste ict-trends in het onderwijs?', 'Hoe richt ik de ict-infrastructuur in bij nieuwbouw van een school?' en 'Hoe zorg ik ervoor dat alle ict-apparatuur en software die er is beter gebruikt wordt?' Sommige bestuurders zeggen moeite te hebben om hun personeel te motiveren om ict-middelen te gebruiken.
iPad
Stephanie Ottenheijm, programmamanager bij de kennisorganisatie voor basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs, schetst in haar presentatie de grote lijnen van de veranderende onderwijswereld en de inzet van ict. 'Onderwijs is een voorbereiding op werken en leven in de 21ste eeuw. Daar hoort ict bij.' Ze vertelt dat de inzet van ict een meer individuele ondersteuning van leerlingen kan betekenen. De klas luistert aandachtig en noteert het een en ander in kladblok, laptop of iPad.
Als op het scherm de hashtag van de Summerschools wordt weergegeven, ontstaat rumoer in de klas. Er blijkt voor het evenement al door de docenten een andere hashtag te zijn aangemaakt, maar Kennisnet heeft een andere tag in gebruik. Fanatieke Twitteraars stellen voor om de hashtag die al in de lucht is aan te houden om volgers op de hoogte te houden van nieuwe informatie. Andere deelnemers halen de schouders op. 'Onzin dat Twitter.'
De belangstelling voor de Summerschools van Kennisnet stijgt. De eerste editie in 2007 trok ongeveer twintig belangstellenden. In 2010 trekken de sessies 130 deelnemers. Naast de bijeenkomst bij Kennisnet bezoeken de deelnemers leveranciers.
Bij de cursus zijn ook vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven uitgenodigd om te spreken. Programmamanager business technology van HP, Dick van Gaalen, neemt opvallend veel tijd voor de introductie van zijn bedrijf. De klas lijkt een beetje in slaap te sussen maar als Van Gaalen over cloud computing begint, heeft hij de volledige aandacht van zijn publiek.
De presentatie van G-Company over de inzet van Google-applicaties in het onderwijs wordt met interesse gevolgd en leidt tot een aantal vragen die via Twitter wordt gesteld. Sales- en accountmanager Huig Ouwehand roept de deelnemers op om, als ze vragen hebben, even de vinger op te steken. Even lijken de deelnemers vergeten te zijn dat die oude manier van werken prima werkt als je met elkaar in een ruimte zit. Bovendien is dan meteen duidelijk wie de vraag stelt.
Leuk dat jullie aandacht besteden aan deze interessante bijeenkomst van Kennisnet. Ik was een van de deelnemers en heb veel goede dingen gehoord tijdens deze 2-daagse. Wat me opvalt in jullie verhaal is dat het niet af lijkt. We zijn namelijk niet alleen tijdens de ochtend die hier beschreven wordt bezig geweest, maar er volgde nog anderhalve dag waarover ik hier niets terug lees. Ik zocht onderaan de post dan ook naar een volgende pagina knop… Ook de “laptopklas” uit de titel kan ik niet plaatsen, maar feit was wel dat er vanuit het hele land actieve onderwijs twitteraars meelazen, vragen stelden en commentaar leverden. Wil je dan nog weten hoe ik als deelnemer de complete 2-daagse heb ervaren en welke punten me zijn opgevallen? Lees dan mijn blogpost op http://www.gadgetsenonderwijs.nl.
Goed dat er aandacht is voor docenten en schoolleiders die samen met bedrijven nadenken over technologie in het onderwijs. Hoewel ik gelukkig veel herken in het artikel, blijft het vreemd dat maar een heel klein deel van de Summerschools 2010 beschreven is. Een compleet overzicht is te vinden op: http://www.tweetdoc.org/View/4410/Kennisnet-Summerschool
Goed dat ze zich via de sociale media met hun klanten in contact staan! Zouden meer bedrijven moeten doen!
Het is een grote trend de laatste tijd om via de sociale media contact te zoeken met je publiek. Vooral grote multinationals en brands doen eraan.