Jammer dat de heren Van Kooten en De Bie niet meer actief zijn met het Simplisties Verbond. Ik zou ze graag eens loslaten op het ict-jargon. Zeg maar een soort Keek op de ICT. Ict'ers hebben altijd al de drang gehad om eenvoudige toepassingen en functionaliteiten veel ingewikkelder uit te leggen dan nodig.
Internet en webtoepassingen zorgen ervoor dat het jargon ook steeds meer in de marketing- en communicatiewereld terecht komt. In plaats dat de communicatoren wat meer oppositie voeren en het ict-jargon terugbrengen tot de kern, nemen ze het steeds meer over.
Wat moet ik bijvoorbeeld met online reputatiemanagement, social media strategie en webcare? Allemaal nieuwe woorden waar managers van in de war raken en die de indruk geven dat het losse onderdelen zijn, die je apart kunt managen. Zie je al voor je? 'Zeg Roderick, waar zijn de collega's van communicatie?' Waarop zijn collega antwoordt: 'O, die is in overleg met de online reputatiemanager, de social mediastrateeg en de medewerker webcare.'
Laten we het simplisties houden; een organisatie heeft doelstellingen, een missie en een visie. Daarnaast kent een organisatie zijn identiteit en heeft een imago. Reputatie is een onderdeel van imago, de wijze waarop anderen je ervaren. Veel aandacht voor je klanten en service is een manier om positief aan je imago te werken. Dat los je niet op met een aparte reputatiemanager, online of niet.
Social media zegt iets over nieuwe communicatiekanalen. Deze kanalen zijn een onderdeel van je communicatiestrategie. De wijze waarop je communiceert met je aandeelhouders, klanten en leveranciers toets je aan je gewenste imago. Twitter, Linkedin en Facebook zijn slechts simpele communicatiekanalen die sinds kort worden toegepast door een aantal doelgroepen. Passen de kanalen in je communicatiestrategie en gebruikt je doelgroep ze, dan breng je ze onder in je communicatiemiddelen.
Een social mediastrateeg is een volstrekt overbodige titel. Mocht iemand zich binnenkort met die titel aan mij voorstellen, dan ga ik ‘m met een mattenklopper te lijf.
In de film Coco Flanel wordt aan de hoofdrolspeler op een gegeven moment gevraagd “Wat is uw beroep?”
Waarom de hoofdrolspeler gespeeld door Urbanus antwoord: “Ik ben ornitologisch bouwkundig ingeneur” (De man maakte dus vogelhuisjes)
Sommige mensen hebben de boodschap van het stukje wel begrepen. 🙂