Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) wil in de periode 2010-2013 structureel 96 miljoen euro bezuinigen op de totale ict-uitgaven. Thijs Vervaat, chief information officer, treft hiervoor diverse, onderling samenhangende maatregelen: het terugdringen van hardware- en beheerkosten, het verkleinen van het applicatielandschap en het inkrimpen van het personeelsbestand.
In 2009 gaf het UWV 494 miljoen euro uit aan ict. Daarvan werd zo'n 350 miljoen besteed aan ict-exploitatiekosten en circa 140 miljoen euro aan projecten voor wet- en regelgeving, effectiviteit bedrijfsvoering, vernieuwing en ict-renovatie. 'Ook een organisatie als het UWV ontkomt niet aan een bezuinigingsronde', stelt cio Vervaat. 'Ten opzichte van 2009 willen we het budget in drie jaar terugbrengen tot zo'n 400 miljoen euro, inclusief projecten.' Hij wijst er op dat het Gartner het besparingspotentieel heeft vastgesteld. Het UWV wil dat zijn ict-huishouding marktconform opereert.
Daarnaast is de bezuinigingsoperatie onderdeel van het streven van de mono-uitvoeringsorganisatie om elk jaar efficiënter en klantvriendelijker te opereren. Vervaat: 'Vergeet niet dat ons huidige ict-kostenniveau een noodzakelijk gevolg is van het in 2002 samenvoegen van de zes uitvoeringsinstanties waardoor een complex en duur ict-landschap is ontstaan. Dit moet worden gesaneerd. Dat saneren kost tijd, omdat de continuïteit van onze bedrijfsvoering en het doorvoeren van wet- en regelgeving altijd prioriteit heeft.'
Verse hardware
Vervaat denkt flink op de kosten te kunnen besparen door het ict-landschap te moderniseren en het gebruik beter onder controle te houden. Zo heeft UWV de combinatie Scholten Awater en HP uitgekozen voor de grootschalige vernieuwing van de werkplekhardware (zo'n 23.000 werkplekken). Volgens Vervaat leidt het huidige verouderde machinepark tot een verhoging van het aantal storingen en de onderhoudskosten. Nieuwe apparatuur vergt minder onderhoud en zorgt bovendien voor een fors lagere energierekening, omdat de spullen zuiniger zijn. Verder is UWV de laatste jaren flink gekrompen. Dat betekent dat er een stuk minder nieuwe werkplekken worden aangeschaft, dan nu nog aanwezig. Ook dit leidt tot lagere kosten, aldus de UWV-cio. Dezelfde gedachte zit achter de deze maand uit te schrijven aanbesteding voor het aanschaffen van nieuwe printers, kopieerapparaten en faxen.
Applicaties opschonen
Een andere bezuinigingspost is het opschonen van het applicatielandschap. In 2008 kondigde het UWV al aan om 468 applicaties buiten gebruik te stellen. Uiteindelijk zal de uitvoeringsinstantie eind 2010 484 applicaties buiten werking hebben gesteld en zijn er 178 applicaties gemigreerd naar het IBM-rekencentrum in Brussel. De laatste systemen van de fusieonderdelen (zoals GAK/ASZ) waaruit het UWV is voortgekomen, worden nog dit jaar van Getronics naar IBM overgezet.
Naar aanleiding van het terugdringen van het aantal applicaties heeft UWV het lopende rekencentrumcontract met IBM opengebroken en onder gunstiger voorwaarden verlengd tot 2017. Het UWV verwacht minder computercapaciteit nodig te hebben en heeft een flexibel contract afgesloten, waarmee het kan inspelen op schommelingen in de vraag naar rekencapaciteit. Dat scheelt volgens Vervaat aanzienlijk in de kosten.
Beheerkosten omlaag
Vervaat denkt de ict-exploitatiekosten fors terug te kunnen dringen. Hij wil bijvoorbeeld ook het aantal beheerpartners terugbrengen tot één partij. Daarvoor start het UWV in oktober een nieuwe aanbesteding voor de infrastructuur en het beheer van de kantoorautomatisering en het netwerk. De cio denkt dat de heraanbesteding en de consolidatie van leveranciers leidt tot een vergemakkelijking van de aansturing van de partners en tot verdere kostenbesparingen.
Inhuur eruit
Op personeelsvlak, ten slotte, wil Vervaat de kosten ook terugdringen. Onder politieke druk is het UWV al een tijdje bezig om het aantal inhuurkrachten te verminderen. Die werden met name ingezet bij projecten en advisering. De cio verwacht sowieso een minder groot projectenvolume de komende jaren. Daarnaast heeft hij de nieuwe ict-organisatie vanaf begin 2010 strakker georganiseerd. Die bestaat uit een centrale laag met een cio-staf en twee afdelingen (ICT Services en Business Services), en daaronder een informatiemanagementlaag in tien bedrijfsonderdelen. 'Er bestonden nog wat dubbelingen in functies. Die zijn eruit gehaald. Daarnaast hebben we aantal processen efficiënter ingericht. Al deze maatregelen leiden er toe dat we terug kunnen naar zo een 1200 tot 1300 medewerkers in plaats van de huidige 1500.' Gedwongen ontslagen sluit hij zo goed als uit. De krimp van het personeelsbestand wil Vervaat met name bereiken door de inhuurkrachten te vervangen door eigen personeel, met opleidingen daar waar nodig.
Eind 2013 wil de cio van het UWV door de efficiencymaatregelen op ict-gebied de benodigde structurele besparing van 96 miljoen euro hebben gerealiseerd.
Er is dus in 2009 zo’n 350M besteed aan 23k werkplekken, dus zo’n 15kEuro per werkplek. Daarnaast is er voor zo’n 6kEuro per werkplek aan aanpassingen besteed. Samen 21kEuro per werkplek per jaar. Door de bezuiniging wordt dit straks 400M/23k = 17kEuro per werkplek. Is dit veel of weinig (ik heb nog geen oordeel, misschien weet iemand dit beter)?
Wat zou de RoI van de verschillende activiteiten zijn?
17k per werkplek lijkt me erg veel. Bij het ziekenhuis zitten we op 5M met 3k werkplekken is dus 1.666 per werkplek. Dit is toch een factor 10 lager….
De genomen maatregelen lijken wel goed met ook goede argumenten.
Wat daarom opmerkelijk is het onzinnige argument van nieuwe pc’s wegens de te realiseren energiebesparing.
Dan hebben we het echt over een paar euro. Nog afgezien van het energieverbruik om een nieuwe pc te maken.
@Niels (en mMrC): kosten per werkplek zijn naar onze bescheiden mening geen graadmeter. Het gaat om het totaalplaatje: wat zijn de totale kosten om uiteindelijk de diensten optimaal uit te voeren (bijv. vertaald naar “per uitkeringsgerechtigde)en hoe hoog is de kwaliteit van de dienstverlening.
Het kan best zo zijn dat hogere IT-kosten per werkplek resulteren in lagere totale kosten voor te leveren diensten. Dit is in ieder geval waar wij als InVerse-IT bedrijven en instanties bewust van proberen te maken.
Bezuinigen klinkt leuk maar is een beetje vreemd als naar het aanname beleid kijkt. In juli 2009 werden er nog 2300 banen aangeboden. Goed, dat waren geen ICT-ers maar er wordt in het boven staande stukje gesproken over de politieke druk die al een tijdje aanwezig wasom te bezuingen op het personeel. Dat zal dan nog maar zeer recent zijn lijkt mij…. Verder is de investering die hierboven genoemd wordt tbv van bijv. de efficiency aan een heel belangrijk onderdeel van het UWV voorbij gegaan. Hiermee bedoel ik met name de klant. De website heeft gedurende lange tijd achterhaalde informatie bevat of bevatte deze op cruciale punten geheel niet (zie reacties van minister Donner op Parlando.nl 2009 en 2010)Het zou naar mijn smaak een betere keuze zijn om het opleidingsniveau en de kennis van bijvoorbeeld de callcenters op peil te hebben en te houden. Let wel, 15.000 per werkplek is toch een knappe pc met zeer luie stoel ;-)Tijdens contact met de callcenters (namens mijn werkgever) blijkt dat ook zij over gedeeltelijke of slechte cq achterhaalde informtie beschikken. Dit in combinatie met het voorgaande opleidingsniveau doet geen goed aan de zo begeerde efficiency. Het geïnvesteerde bedrag wordt teruggebracht naar een slordige 400.000.000. Wauw!!! en dat elk jaar?? Hoeveel bureaus en PC’s hebben ze daar eigenlijk nodig per persoon?? Ik ga er tenminste vanuit dat voor het bedrag van vorig jaar toch wel een knap stukje software geschreven is/wordt?? Dan kunnen ze nu voor een slordige 13.000 per werknemer een stoel, bureau en pc krijgen zeker? Het klinkt mij volledig onzinnig in de oren.
@Bert: Vandaar mijn vraag: “Wat zou de Return on Investment van de verschillende activiteiten zijn?” en mijn opmerking dat ik nog niet kan bepalen of dat bedrag veel of weinig is. De kosten weten we nu. Wat die kosten opleveren, wordt niet gemeld, dus kunnen we daar weinig over zeggen. Evenzo vermeldt het artikel ook niet over hoeveel clienten deze automatisering moet worden uitgesmeerd en dus hoeveel het per client kost.
Onlangs zag ik een CRM project waarvan de ontwikkeling per factuur per maand per klant ca 30 Euro zou gaan kosten. Leek me een beetje veel. Kan handmatig waarschijnlijk voor hetzelfde bedrag. Gelukkig is het project bij ca 10 Euro gestopt, alhoewel er nu dus helemaal geen facturen uit komen. Hierdoor kosten de facturen uit hun oude systeem het komende jaar dus wel 10 Euro extra. De precisie van dit soort berekeningen is niet zo belangrijk. Je kunt er wel beslissingen mee stimuleren.
Misschien eens nadenken over hoe projecten bij de UWV worden gemanaged. Een extreem ineffectieve en extreem bureaucratische vorm van PINO, vergezeld van een statusgevoelige vergadercultuur, hoor ik van diverse kanten. Erg kostbaar.
Denk bij de inkoop eens aan resultaat (waar voor je geld) in plaats van blindelings ineffectieve procedures volgen bij de inhuur van externen en trainingen zoals projectmanagement (PRINCE2). Zal veel geld schelen / opleveren.